بخشی از مقاله

چکیده

هدف پژوهش حاضر تعیین رابطهي میان مولفههاي فراموشی سازمانی هدفمند مدیران با چگونگی اجراي مدیریت کیفیت فراگیردر مدارس شهرستان چایپاره بوده است. ابزار جمعآوري دادهها، شامل پرسشنامه هاي فراموشی سازمانی هدفمند ربیعه - - 1386 ومدیریت کیفیت فراگیر زوار - - 1389 میباشد. جامعهي آماري شامل 120 نفر از مدیران مرد و زن شهرستان چایپاره بود که تعداد 92 نفر براساس جدول کرجسی و مورگان با روش نمونهگیري طبقهاي تصادفی - 69نفرمرد، 23 نفر زن - انتخاب شدند. براي تحلیل دادهها از همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و t مستقل دو گروهی استفاده شد. نتایج نشان داد که همبستگی نسبتا خوبی بین یادگیري زدایی و اجتناب از عادتهاي بد به عنوان مولفههاي فراموشی سازمانی هدفمند و مدیریت کیفیت فراگیر وجود دارد؛ پیشبینی مدیریت کیفیت فراگیر براساس مولفههاي فراموشی سازمانی هدفمند در این پژوهش نشان داد که 85 درصد از واریانس مدیریت کیفیت فراگیر توسط مولفههاي فراموشی سازمانی تبیین میشود و بررسی تفاوت بین میانگین نمرات مدیریت کیفیت فراگیر در بین مدیران مرد و زن در این پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرات مدیریت کیفیت فراگیر در بین معلمان و مدیران مرد و زن تفاوت وجود دارد.

مقدمه

امروزه مدیریت براي ارتقاي کیفیت نیازمند ابزارهاي مختلفی است که یکی از این ابزارها استقرار نظام مدیریت کیفیت فراگیر - TQM1 - است. مدیریت کیفیت فراگیر یک فرهنگ است که به ابزار تبدیل میشود؛ یعنی ابتدا باید ایده و تفکر مدیریت کیفیت فراگیر در ذهن تک تک کارکنان شکل گیرد تا پس از مدتی مفاهیم ذهنی آن تبدیل به عمل شود وبه عنوان یک ابزار افزایش دهندهي کیفیت در سازمان به کار گرفته شود - بادول2، . - 2005 به عبارت دیگر، مدیریت کیفیت فراگیر روشی براي اداره سازمان است که اساس آن برکیفیت و مشارکت تمام اعضاي سازمان استوار است و هدف آن رسیدن به موفقیت دراز مدت از طریق جلب رضایت مشتري و رضایتمندي کارکنان است - کنگ3 و همکاران، . - 2007 مدیریت کیفیت فراگیر یک فلسفهي سازمانی یا درون سازمانی است که اشاره دارد به بهبود مستمر که از طریق افراد قابل دسترسی است.

این رویکرد مستلزم روشهایی براي رهبري و سازماندهی به منظور کیفیت، برنامهریزي راهبردي، توسعه منابع انسانی و حل مسائل ساختاري و مشتري گرایی است. مدیریت کیفیت فراگیر، فلسفه و روشی است که به مؤسسات براي اداره تغییرات کمک نموده و مجموعه مهمی از ابزارها را فراهم میسازد تا به وسیله آنها فشارهاي بیرونی ناشی از تغییرات را به حداقل رساند. TQM از اجراء بسیاري تشکیل شده است که برخی از آنها عبارتند از رهبري، تجزیه و تحلیل اطلاعات، الگوبرداري برنامه ریزي راهبردي کیفیت، توسعه منابع انسانی، تضمین کیفیت محصولات و خدمات و رضایت مشتري. هدف اساسی نظام مدیریت کیفیت فراگیر درگیرکردن کلیه کارکنان سازمان از مدیریت عالی تا پایین ترین سطح سازمان براي راضی نگهداشتن مشتریان از طریق ارائه خدمات و محصولات با کیفیت عالی است.

مدیریت کیفیت فراگیر به عنوان یک فلسفه مدیریتی میتواند تحولات لازم را در یک سازمان براي دستیابی به کیفیت را ایجاد کند، ولی با این تاکید که اجراي آن محتاج درك صحیح، تدبیر ، برنامه ریزي و صبر و استقامت است - لامعی،. - 1382 بطور کلی در همه تعاریف TQM بر افزایش کارآیی سازمان و رضایت مشتري بعنوان نقطه مرکزي فعالیتها را در سه تأکید زیاد داشته و لذا میتوان مفهومTQM مولفه زیر معرفی کرد:

1 -اصول پنجگانه ، رهبري ، تمرکز بر مشتري ، بهبود مداوم ، فرآیند مداري و مشارکت فراگیر

2 -طراحی سیستم کیفیت و تفکر سیستمی ، به عنوان اساس مدیریت کیفیت

3 -یک جعبه ابزار براي کیفیتی موثر و کارا در فرآیندها و محصولات

اصول مدیریت کیفیت فراگیر ساده است. با وجود این بیشتر اوقات تغییرات ناشی از اجراي مدیریت کیفیت فراگیر مستلزم تغییرات انقلابی در مدیریت است. متاسفانه بسیاري از مدیران قادر به اداره درست این تغییر و تحولات نبوده و در نتیجه بسیاري از سازمانهایی که تلاش کردهاند اصول مدیریت کیفیت فراگیر را به کار گیرند در عمل با شکست مواجه شدهاند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید