بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تشخیص رابطه بین جو سازمانی مدارس با عملکرد مدیران مدارس ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان شهر قدس انجام گرفت. جامعه آماري پژوهش را کلیه معلمان ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان قدس به تعداد 700 نفر تشکیل خواهد داد. حجم نمونه در این پژوهش بر اساس جدول مورگان تعداد 248 نفر انتخاب شده است، که براساس روش نمونه گیري طبقهاي تصادفی 184 نفر زن و 64 نفر مرد انتخاب شدهاند.

روش پژوهش از حیث هدف کاربردي و از نظر نوع آن توصیفی-همبستگی میباشد. ابزار جمع آوري اطلاعات مطالعات اسنادي و تحقیقات میدانی میباشد. ابزار سنجش دو پرسشنامه استاندارد جو سازمانی مدارس هوي و پرسشنامه محقق ساخته عملکرد مدیران است که بر اساس مقیاس 5 گزینهاي لیکرت تهیه و تنظیم گردیده است. روایی محتوایی پرسشنامهها توسط اساتید و کارشناسان و پایایی آن از طریق ضریب آلفاي کرونباخ به ترتیب 0.712و 0.765 به دست آمده است. دادههاي گردآوري شده به کمک نرمافزار آماري SPSS و با استفاده از آزمون کولموگروف-اسمیرنف و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین جو سازمانی مدارس با عملکرد مدیران رابطه مثبت معنی دار با شدت قوي وجود دارد.

مقدمه

در جوامع امروز، توسعه، هدف اصلی هر جامعه و محور اساسی سیاست گزاریها و برنامه ریزي ها قرار می گیرد و کشوري توسعه یافته تلقی می شود که با کار گیري کلیه منابع بتواند خود را تا سر حد رشد و شکوفایی برساند . بکارگیري صحیح منابع از طریق نیروي انسانی ماهر و آموزش دیده صورت می گیرد که رشد و پرورش این نیروي با ارزش را آموزش و پرورش هر جامعه بر عهده دارد - شیرازي، . - 1373 با توجه به این امر مهم است که مدیریت آموزشی در سازمان آموزش و پرورش اهمیت پیدا می کند .

یعنی مدیران آموزشی هستند که از طریق هماهنگی کلیه منابع مادي و انسانی و به کار گیري صحیح آنها ، انسانهاي خام و مستعد را به انسانهاي خلاق ،متعادل و رشد یافته تبدیل می کنند . و نیروي انسانی لازم را براي سطوح جامعه تامین می کنند تا هدف اصلی جامعه - توسعه - تحقق پیدا کند. یکی از مهمترین منابع که توجه ویژه به آن در سازمان ها از اهمیت اساسی برخوردار است منابع انسانی است.

جو سازمانی به عنوان یک مفهوم موضوعی است که مجادله بسیاري را برانگیخته و آنانی که به این مفهوم علاقه مندند جو سازمانی را به عنوان مجموعه اي ار ادراكهاي توصیفی و غیر ارزشی از خصوصیات سازمان مانند رهبري، خط مشیهاي سازمان، خصوصیات شغلی و وظیفهاي و غیره میدانند . از این دیدگاه جو سازمانی یک کم متغیر وابسته است که دست کم تا اندازهاي ناشی از ساز و کارهاي مدیریت می باشد، همچنین جو سازمانی به لحاظ اینکه می تواند رفتارها و نگرش هاي شغلی را تحت تاثیر قرار دهد یک متغیر مستقل است. برخی از روانشناسان مانند گایان و جو هانس علیه این دیدگاه استدلال می کنند یکی از استدلالهاي آنها این است که جو سازمانی صرفا نام دیگري براي نگرشهاي شغلی است.

به نظر آنان اظهار این مطلب از جانب فرد که سازمان از لحاظ ویژگی حمایت از "کارکنان" در سطح بالاست مانند این است که چیزي خوب و مطلوب در مورد آن سازمان گفته باشد - یعنی خشنودي شغلی دارد - از سوي دیگر اگر فرد اظهار کند که در سازمان کارکنان مورد حمایت کم قرار میگیرند. مانند این است که چیزي نامطلوب درباره آن سازمان گفته باشد - یعنی خشنودي اندکی دارد - اگر این مسئله تشخیص داده شود که درباره مجموعه اي از خصوصیات اجتماعی و محی ویژه سخن گفته میشود این خصوصیات رفتار ما را تحت تاثیر قرار میدهند و می توان استدلال منطقی خوبی براي مفهوم جو سازمانی به عمل آورد.

یکی از صاحبنظران مدیریتی معتقد است که شناسایی نیازهاي افراد و ارضاء این نیازها و رشد و شکوفایی آنها وظیفه اصلی مدیر آموزشی فراهم ساختن و به وجود آوردن - محیط کار سازمان یافته - میباشد. محیط کار سازمان یافته ،محیطی است که در آن نیازهاي همه انسانها شناسایی میشود و با پیش بینیهاي لازم، زمینههاي تحقق و تامین آنها فراهم می شود . این صاحبنظر معتقد است که محیط باید از جوي آرام و نسبتا آزاد و قابل آزمایش و استفاده برخوردار باشد تا فرد بتواند بدون احساس موانع سخت و در هم شکننده به طور طبیعی رشد کند - میر کمالی، » . - 1389هالپین کرافت«1 جو سازمانی مدرسه را ناشی از روابط واکنشهاي متقابل »رهبري مدیر مدرسه« و»عامل معلمان« میداند.

عملکرد عبارت است از حال فعالیت هاي کارمند از نظر اجراي وظایف محوله پس اززمان معین یا عملکردبرنامه ریزي کارمند ، یررسی مستمر فعالیت هاي او در پایان دوره و ارائه هماهنگی هاي لازم در جهت بهسازي حال کار می باشد و منظور از عوامل عملکردي عبارت است از وظایف عمده یا ابعاد مهم شغل یا فعالیت ها و طرح هایی که باید فرد آنها را انجام دهد - صافی، . - 1380 اگر هدف اصلی مدیران را بهبودي پیشرفت تدریس و یادگیري بدانیم عملکرد اساسی مدیران آن وظایفی است که هدف را تحقق می بخشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید