بخشی از مقاله

چکیده

هدف از تحقیق ، تاثیر4 هفته تمرین هوازی بر تغییرات شاخص های هماتولوژیکی و ایمونولوژیکی در مردان سالم غیر فعال بود. در تحقیق حاضر آزمودنی ها که تعدادشان 20 نفر بوده، به صورت تصادفی در 2 گروه کنترل - 10 نفر - ، تمرینی 10 - نفر - از بین کلیه دانشجویان مرد غیر فعال ، مورد مطالعه قرار گرفتند. گروه تمرینی به مدت 4 هفته، تمرین هوازی یکسان داشتند. نمونه های خون قبل و بعد ا ز دوره تمرینی به منظور اندازه گیری فاکتورهای هماتولوژیکی از آزمودنی ها گرفته شد . برای تجزیه و تحلیل یافته ها از نرم افزار SPSS 19استفاده شد. نتایج تحقیق نشان می دهد که تمرین هوازی، کاهش معناداری را در گلبول های قرمز، هموگلوبین، هماتوکریت، پلاکت، گلبول های سفید را موجب می شود.
.1مقدمه

خون بافت همبندی است که دارای ترکیبات متعددی می باشد که این ترکیبات تحت تاثیر عوامل درونی و محیط خارج قرار می گیرد - . - 2 عمل اصلی خون حفظ شرایط هموستازی بدن می باشد. فعالیت بدنی می تواند تغییرات ویژه ای در فاکتورهای هماتولوژیکی ایجاد کند - . - 1 خون نیز مانند سایر ارگان های بدن نسبت به هر نوع فعالیت بدنی پاسخ یکسانی نمی دهد. نوع ، شدت و مدت فعالیت از جمله عواملی هستند که می تواند فاکتورهای هماتولوژیکی و ایمونولوژی کی را تحت تاثیر قرار دهد - . - 3 مطالعه روی شاخص های مختلف هماتولوژیکی وایمونولوژیکی یافته های متناقضی را نشان می دهد. مطالعات متعددی از کاهش سطوح هموگلوبین، هماتوکریت و گلبول های قرمز بعد از تمرینات هوازی گزارش شده است - 4و. - 5 در حالی که در برخی مطالع ات، آزمودنی ها پس از اجرای فعالیت هوازی افزایش در میزان گلبول های قرمز و هماتوکریت نشان داده اند که با تحقیق حاضر همسویی ندارد . - 6 - مطالعات متعدی افزایش شمار گلبول های سفید خون را به دنبال فعالیت گزارش کردند - 8،. - 7 در حالی که در برخی مطالعات تغییر معناداری مشاهده نشده است 10 - ،. - 9 نتایج مطالعات قبلی در زمینه تأثیر تمرینات ورزشی بر شاخص های پلاکت خون ضد و نقیض است علت را در این زمینه می توان به تفاوت در پروتکل تمرینی، شدت تمرین، سن، جنسیت، سطح آمادگی افراد، سالم یا بیمار بودن آزمودنی ها و زمان خون گیری نسبت داد - . - 11 با توجه به نقش کلیدی که سیستم های هماتولوژیکی و ایمونولوژیکی در میزان سلامت افراد ایفا می کنند ، در این پژوهش به ارزیابی تاثیر تمرین هوازی بر شاخص های هماتولوژیکی و فیزیولوژیکی در دانشجویان پسر غیر فعال پرداخته است.
.2مواد و روش ها
در یک مطالعه تجربی، تعداد 20 نفر دانشجوی پسر غیر فعال با میانگین سنی 24.1± 1.8 سال ، قد 176.4±3.6و وزن 3.8 76.8± به صورت تصادفی انتخاب شدند. تمام افراد بر اساس پرسشنامه ی اطلاعات پزشکی سالم بودند . شرایط گزینش داوطلبان، شامل عدم مصرف دارو و مکمل ها، سلامتی فردی و نداشتن سابقه بیماری های خونی و یا بیماری های اثر گذار بر عوامل هماتولوژیک بود، هم چنین هیچ کدام سابقه ی فعالیت ورزشی مستمر و پیروی از رژیم غذایی خاصی نداشتند . وزن افراد بوسیله ترازوی سکا ساخت کشور آلمان با دقت 0.1 کیلوگرم اندازه گیری شد. افراد مورد بررسی به طور تصادفی به دو گروه کنترل و گروه تمرینی تقسیم شدند در اجرای دستورالعمل تحقیقاتی دو مرحله خونگیری در نظر گرفته شد . خونگیری مرحله اول در حالت نشسته به مقدار5 میلی لیتر و از ورید پیش آرنجی دست راست آزمودنیبه صورت ناشتا گرفته شد . نحوه ی اجرای دستورالعمل، شامل دویدن روی تردمیل - مدلM7000 treadmill ساخت کشور تایوان - بود.در این دستورالعمل آزمودنی ها به مدت 4 هفته و هر هفته 3 جلسه به اجرای تمرین های دویدن بر روی تردمیل پرداختند. شدت های تمرین در هفته اول 65 درصد ضربان قلب بیشینه به مدت 30 دقیقه ، در هفته دوم 65 درصد ضربان قلب بیشینه به مدت 45 دقیقه، درهفته سوم 70 درصد ضربان قلب بیشینه به مدت 45 دقیقه و در هفته چهارم 75 درصد ضربان قلب بیشینه به مدت 45 دقیقه بود. نمونه گیری پیش آزمون یک روزقبل از شروع تمرینات و نمونه پس از آزمون یک روز پس از پایان هفته چهارم تمرینات صورت پذیرفت. نمونه های خون بلافاصله به آزمایشگاه منتقل شدند. در آزمایشگاه نمونه ها جهت اندازه گیری شاخص های هماتولوژیکی و ایمونولوژیکی با استفاده از دستگاه Cell Counter - ساخت کشور ژاپن با ضریب تغییرات 2.1 - مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق حاضر از نرم افزار Spss16 استفاده شد. جهت تعیین طبیعی بودن توزیع داده ها از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف و به علت طبیعی بودن توزیع داده ها از آمار پارامتریک استفاده گردید.برای مقایسه ی داده های مربوط به فاکتورهای خون از تحلیل واریانس استفاده شد. سطح معناداری برای تم ام تحلیل های آماری، 3 0.05 در نظر گرفته شد.

یافته های تحقیق حاضر که حاصل4 هفته تمرین هوازی بر روی فاکتورهای هماتولوژیک و ایمونولوژیکی خون است، در جدول 2 آورده شده است. نتایج تحلیل آماری داده ها نشان داد که اختلاف معنی داری در میزان گلبول های سفید، گلبول های قرمز، هموگلوبین، هماتوکریت و پلاکت در گروه تمرینی نسبت به اجرای قبل تمرین وجود دارد به طوری که بعد از 4 هفته تمرین

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید