بخشی از مقاله

چکیده

امروزه گردشگري به عنوان سومین صنعت - پس از نفت و خودروسازي - و یکی از ارکان اصلی اقتصاد جهانی محسوب میشود. در حال حاضر صنعت گردشگري یکی از منابع مهم تولید، درآمد، اشتغال و ایجاد زیرساختها براي نیل به توسعه پایدار محسوب میشود. هدف این مقاله شناخت عوامل و زمینههاي قدرت، ضعف، فرصت و تهدید موثر بر گردشگري شهر بوشهر میباشد . روش تحقیق مقاله حاضر روش توصیفی- تحلیلی و در تشخیص و تعیین راهبرد توسعه پایدار شهري از مدل - SWOT - استفاده شدهاست. دراین راستا فرضیه پژوهش گردشگري شهر بوشهر ، به نظر می رسد شناخت عوامل جاذب گردشگري، عوامل راهبردي و زمینههاي قدرت، ضعف، فرصت و تهدیدها در توسعه گردشگري شهر بوشهر نقش داشتند. بر اساس نتایج این مطالعه مهمترین فرصت و تهدید پیشروي صنعت گردشگري در شهر بوشهر به ترتیب افزایش توجه دولت به برنامهریزي و تشویق سرمایهگذاري در بخش خصوصی و عدمتخصیص بودجه کافی به بخش گردشگري منطقه از سوي دولت و مهمترین نقاط قوت و ضعف صنعت گردشگري در شهر بوشهر به ترتیب مستعد بودن منطقه جهت سرمایهگذاري جهت استفاده از منابعطبیعی و انسانی و عدموجود برنامهریزي مدون دولت جهت هدایت سرمایهگذارياست .

واژههاي کلیدي: : شهرستان بوشهر، گردشگري، مدلSWOT

-1مقدمه

امروزه گردشگري به عنوان یکی از پیشروترین فعالیتهاي در حال رشد دنیا و ابزاري براي افزایش درآمد ملی کشورها محسوب - استعلاجی، - 130 :1390 و به عنوان یکی از امید بخشترین فعالیتهاي است که ازآن به عنوان گذرگاه توسعه یاد میکنند - سلطانی ، - 79 :1389 گردشگري را میتوان صنعت سفید نامید زیرا برخلاف صنایع تولیدي ،بدون آلوده سازي محیط زیست انسانی ،زمینه ساز دوستی و تفاهم بین ملت هاست و صلح وصفا را براي مردم به ارمغان می آورد - محسنی ،:1388 - 151و به عنوان صادرات نامریی درآمدزاترین و ارزآورترین صنعت است و سهم بسزایی در کاهش فقر و ارتقاي سطح زندگی و تعاملات مثبت فرهنگی دارد. درعصر فرآمدرن امروزي یک واقعیت مهم اجتماعی است که عموما از دیدگاههاي تعادل فرهنگی وتعادلهاي توسعهاي - عدالت اجتماعی - به آن مینگرند.

طبق برآورد سازمان جهانی گردشگري،کل گردشگران دنیا در سال 2020 به حدود یک میلیارد و 600 میلیون نفر خواهندرسید. گردشگري براساس چندین برآورد انجام شده - ومبتنی براینکه چگونه آن را تعریف کنیم - ، بزرگترین فعالیت اقتصادي جهان است، بزرگتر از صنایع دفاع، تولیدات صنعتی، نفت و کشاورزي. - نکویی صدر ، - 9-12 :1388 گردشگري یکی از بزرگترین صنایع جهان شمول است کشورهاي بسیاري روي این صنعت سرمایهگذاري کردهاند، زیرا مطمئن به سود آوري بلند مدت آن هستند و گردشگري را طلاي سیال نامیدهاند. - سقایی،. - 3 :1385 مصرف گردشگري، سرمایهگذاري دولتی و خصوصی و همچنین صادرات گردشگري در سال 2004 رشدي 5,9درصدي و معادل 5,5 تریلیون دلار داشتهاست - چیانگ لی و چان –پینگ ،. - 29 :2008

از همین روست که سیاستهاي دولت-ها در دهههاي اخیر به توسعه گردشگري به عنوان یکی راههاي مبارزه با بیکاري و ایجاد درآمد متمرکز بودهاست . براي ایجاد یک توسعه پایدار و همچنین جایگزینی منابع جدید کسب درآمد به جاي منابع نفتی نیازمند استفاده از تمامی امکانات و قابلیتها میباشیم . در این راستا توسعه صنعت گردشگري که اقتصاددانان آن را سومین پدیدهي اقتصادي پویا و رو به رشد پس از صنعت نفت و خودرو سازي میدانند؛ ،به عنوان نیاز اساسی کشور مطرح میشود - واي گی ،چاك ،. - 95 :1385 ایران از لحاظ جاذبه گردشگري، تنوع گردشگري و تنوع صنایع دستی به ترتیب جز10،5،3کشور اول جهان است - زنگی ابادي و دیگران، . - 131: 1385

نقش گردشگري نیز به عنوان منبع جدیدي براي ایجاد اشتغال، افزایش درآمدهاي دولتی و تقویت زیرساختهاي اجتماعی در مطالعات مختلف مورد تائید قرار گرفتهاست - کلوردان ،. - 7-28: 2002 گردشگري در نتیجه آثار و پیامدهاي مختلفی میباشد که میباید در فرایند برنامهریزي تمامی جوانب آن مورد ملاحظه قراربگیرد تا از عوامل منفی و تهدیدات جلوگیري شود و تاثیرات مثبت عوامل اقتصادي و اجتماعی و محیطی مرتبط به آن افزایش پیداکند. تنوع اقلیمی، طبیعی، میراث فرهنگی و تاریخی شهرستان بوشهر باعث شدهاست که گردشگرانی را به خود جذب کند. اما در کنار همهي زیبایی آن نواقصی دارد که ما در این تحقیق به پارهاي از آن نیز اشاره خواهیمکرد. بنابراین هدف این مقاله بررسی مزیتها و محدودیتهاي توسعه کانون گردشگري شهرستان بوشهر با استفاده از تحلیل SWOT میباشد.

مزیتها در این مطالعه شامل نقاط قوت و فرصت و محدودیت شامل نقاط ضعف و تهدیدها میباشد.گزارش سال 2010 سازمان جهانی گردشگري سازمان جهانیگردشگري سالانه در گزارشی که توسط کارشناسان این سازمان و به کمک دانشکده اقتصاد دانشگاهآکسفورد تهیه میشود، گزارشی در بازههاي زمانی دهساله در مورد وضعیت گردشگري و اثرات اقتصادي آن در 181 کشور دنیا ارائه میکند. بر اساس گزارش سال 2010 ، ایران در سال 2010 میلادي رشد3 /9درصدي در صنعت گردشگري دارد. بر اساس همین گزارش وضعیت گردشگري ایران تا سال 2020 با رکود مواجه میشود و رشدي معادل 3/8در صد خواهدشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید