بخشی از مقاله

چکیده:

امروزه در میان جوامع و دولتها از مقوله پیشرفت، تحت عنوان مسئله پیشرفت یاد می شود. به عبارت دیگر پیشرفت،ضرورت های پیشرفت ،شرایط تحقق پیشرفت ،راههای رسیدن به پیشرفت ودر نهایت کسب حداکثری منافع ملی از طریق الگوهای پیشرفت را می توان جزء اصلی ترین مسائل روز کشورها دانست. پیشرفت و عصاره آن یعنی منافع ملی حداکثری از جمله مسائلی که ذهن اندیشمندان وسیاستمداران را به خود معطوف داشته و هرکس از دریچه و زاویه ای به این مهم پرداخته است.

 هدف اصلی این تحقیق این است که با بررسی جامع و کامل جایگاه منافع ملی در الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت به عنوان پیش زمینه حرکت برای وصول به پیشرفت مطلوب، اهمیت و ضرورت توجه به منافع ملی را در تدوین الگواسلامی -ایرانی مورد ملاحظه قرار دهد. و در نهایت بتواند الزامات و ظرفیتهای الگوی بومی پیشرفت را جهت کسب حداکثری منافع ملی در کشور عملیاتی نموده و امکان و انگیزه برای حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی را با نگاه روشنتر و دقیقتر فراهم نماید.روش انجام این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی - زمینه یابی - می باشد. ابزارگردآوری اطلاعات در این تحقیق، مصاحبه نیمه سازمان یافته با 22 نفر از صاحب نظران در حوزه الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت می باشد.

واژگان کلیدی: الگو، اسلامی، ایرانی ، پیشرفت، منافع ملی

مقدمه :

مقوله توسعه در ایران از ابتدای مطرح شدن آن تاکنون با نسخه های غیر بومی همراه بوده است و تجربه های تلخ توسعه در ایران توان ارائه پیشنهادات برای تعالی فرد ویا جامعه ایرانی وهمچنین تامین منافع ملی حداکثری را از دست داده است به نحوی که به طور خوشبینانه تلاش مسئولین ونخبگان فکری واجرایی این بوده که مدلهای غربی ویا شرقی توسعه را دستکاری نموده و به عنوان نسخه شفابخشی به پیکره جامعه و کشورمان تزریق نمایند.

آنچه مسلم است این است که تاکنون تمامی این الگوها ومدلهای توسعه در کشور ما با شکست مواجه شده است وبعضا هزینه وسرمایه های زیادی در جهت تحقق اهداف آنها به کشور تحمیل گشته که فاقد خروجی منطقی ،عقلانی واخلاقی بوده و نتوانسته است تامین کننده منافع ملی باشد. آنچه مسلم است ابتکار مقام معظم رهبری درمطرح نمودن الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت حاکی از تفاوت بنیادین این الگو با الگوهای غربی وتجویزی برای پیشرفت در ایران می باشد.

آنچه هدف عالی الگوی اسلامی -ایرانی پیشرفت می باشد تعالی فرد وجامعه هردو ونیز تحقق حیات طیبه می باشد و تمدن نوین اسلامی نیز که با وقوع انقلاب اسلامی راه رسیدن به آن هموار گردیده است زمانی می تواند ندای تمدنی خود را در گوش جهانیان طنین انداز کند که الگوی مستقل از الگوهای غربی داشته باشد والا این تمدن نیز با تمدن های مادی دیگر فرقی نخواهد داشت .الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در جامعه ایران بر خلاف الگو های غربی توسعه ضمن رعایت مصالح ومنافع ملت ایران ، توجه به مصالح و منافع بشریت را سرلوحه اقدامات خود قرار داده که نوید بخش تمدن سازی نوین اسلامی و تحقق حیات طیبه برای ملت ایران وبشریت می باشد.

-1کلیات:

-1-1بیان مسئله:

برآیند تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در حوزه های مختلف و همچنین تشریح عوامل مثبت و منفی اثر گذار برتحقق الگوی اسلامی -ایرانی پیشرفت می تواند لایه های پیشرفت را در حوزه های مختلف معین نمایدبه نحوی که در لایه های مختلف پیشرفت شاهد افزایش کمی وکیفی منافع ملی باشیم.بنابراین تدوین یک الگوی بومی از پیشرفت لازم است که ضمن درونزایی و جوشش از درون، تمام ضرورتهای جامعه ایرانی از جمله منافع حداکثری ملت لحاظ گردیده باشد.بنابراین می توان باتشریح و تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و بیان مولفه های تحقق آن نسبت به سایر الگوها برتری ومزیت نسبی این الگورا برای جامعه ایران بیان نمود.

نوع الگوی انتخابی پیشرفت برای کشور وموفقیت یا شکست در آن به جهت دست یابی به منافع ملی حداکثری است که در آن الگو پیش بینی گردیده است لذا رویکرد دست یابی واهمیت به منافع ملی در الگوی انتخابی می تواند در تعیین جایگاه کشور در سطوح مختلف ملی ، منطقه ای وبین المللی موثر باشد. براساس آنچه بیان شد مسئله امروز ایران ما ، مسئله پیشرفت است، پیشرفتی که بتواند منافع ملی حداکثری را با خود به ارمغان آورد.الگوهایی نیز که تاکنون - قبل از انقلاب - برای پیشرفت در کشور در نظر گرفته شده بودند

نمونه های غربی یا شرقی پیشرفت بوده اند که متاسفانه در جامعه ایرانی ، اسلامی ما جوابگو نبوده وهمگی محکوم به شکست بوده اند.بنابراین نخبگان و مسئولان کشور ما باید الگوی پیشرفت مورد نظر جامعه ایران را تدوین وشرایط تحقق واجرایی شدن آن را تبیین نموده و ضرورتهای تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت رابا توجه به کسب منافع - مادی ، معنوی - حداکثری تبیین و تفهیم ودر نهایت پیاده سازی واجرایی نمایند. آنچه مسلم است تامین منافع ملی در الگوی اسلامی -ایرانی پیشرفت متفاوت از الگوهای غربی می باشد، زیراآنچه هدف عالی الگوی اسلامی -ایرانی پیشرفت می باشد

توجه به منافع عالی از جمله تعالی فرد وجامعه ونیز تحقق حیات طیبه می باشد و تمدن نوین اسلامی که با وقوع انقلاب اسلامی راه رسیدن به آن هموار گردیده است وقتی ندای تمدنی خود را در گوش جهانیان طنین انداز می کند که الگوی مستقل از الگوهای غربی داشته باشد والا این تمدن نیز با تمدن های مادی دیگر فرقی نخواهد داشت.بنابراین انقلاب اسلامی که خود سنگ بنای ارائه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت می باشدو تمدن نوین اسلامی را نوید می دهد ، و خود واکنشی به الگوهای غربی توسعه در جامعه ایران بوده است امروز نیازمند آن است تا الگوی بومی واسلامی از پیشرفت و تعالی را با رویکرد تامین حداکثری منافع در خود عملیاتی سازد.

-1-2اهمیت و ضرورت:

ضرورت این تحقیق از آن جهت است که با بررسی جایگاه واهمیت منافع ملی به عنوان پیش زمینه حرکت برای تدوین و پیاده سازی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بتواندالزامات و ظرفیتهای الگوی بومی پیشرفت را در جهت کسب منافع ملی حداکثری عملیاتی نموده و در جهت نیل به تمدن نوین اسلامی حرکت نماید.این تحقیق میتواند چشمانداز پیشرفت جمهوری اسلامی ایران را با رعایت تامین منافع ملی حداکثری روشن کند و قصدو آهنگ رسیدن به جامعه ای پیشرفته ومتعالی را در بین نخبگان وملت ایران بیشتراز گذشته تقویت نماید.

-1-3پیشینه پژوهش:

اهمیت وجایگاه پیشرفت در نزد ملت ها و دولت ها به حدی است که بر میزان تعاملات ، اثر گذاریها ونقش آفرینی در سطوح مختلف تاثیر مستقیم داشته است. تاریخ پیشرفت در میان کشورها شاید به ابتدای خلقت انسان مربوط شود . اما آنچه اهمیت دارد تفسیرها و برداشت های متفاوت از این مقوله می باشد که نهایتا کشورها و ملت هارا در یک تقسیم بندی غیر عادلانه وغیر منصفانه به توسعه یافته ، در حال توسعه و توسعه

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید