بخشی از مقاله

چکیده:

مسئله؛ تأمین امنیت از جمله در اسناد الگوی پایه بسوی الگوی تفصیلی در دو سطح کشوری و ملی مطرح است. امنیت کشور: پیشرفت مدنی جمهوری اسلامی و الگوی آن، بخش پیشرفت امنیتی الگو و بلکه زیربخش سیاست پیشرفت مدنی نظام جمهوری اسلامی ایران و الگوی آن است. امنیت ملی: امنیت مدنی است. مراد امنیت اجتماعی و سیاسی میباشد. تأمین امنیت پیشرفت مدنی میباشد. رویکرد امنیتی به پیشرفت مدنی است. رهیافت امنیت فرایند پیشرفت ملی و امنیت الگوسازی پیشرفت میباشد. راهبرد تأمین؛ تبیین، ترسیم، ترویج و بویژه تحقق الگوی پیشرفت بوده و به شمار می آید. به تعبیری مراد »امنیت ملی پیشرفت مدنی« است.

پرسش: خاستگاه، جایگاه و نقش امنیت ملی در الگوسازی پیشرفت و در الگوی پیشرفت چه میباشد؟ فرضیه: امنیت ملی، فراهم آمده امنیت اقتصادی، امنیت سیاسیو امنیت فرهنگی؛ معنوی و اخلاقی است. توضیح فرضیه: امنیت اقتصادی، توأمان با امنیت سیای در جهت امنیت فرهنگی می باشد. امنیت اقتصادی: امنیت توسعه اقتصادی و تأمین آسایش عمومی است. امنیت سیاسی: فراگیر امنیت حقوقی و قانونی، امنیت اداری و سازمانی، از جمله امنیت اطلاعاتی، امنیت انتظامی اجتماعی و امنیت دفاعی نظامی کشور تاامنیت قضایی و جزایی یا کیفری است. امنیت فرهنگی: امنیت معنوی و اخلاقی و تضمین آرامش مدنی می باشد. روش شناسی: تحلیل متن و محتوایی اسناد الگوی پایه پیشرفت است.

*کلید واژگان: رویکرد، امنیت، ملی، الگو، اسلامی، ایرانی، پیشرفت، مدنی.

مقدمه-طرح موضوع؛ تبیین موضوع مقاله - بیان مسئله - : امنیت ملی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مدنی، مراد امنیت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی می باشد. منظور تأمین توسعه اقتصادی، توأمان با تحقق تعادل سیاسی در جهت تضمین تعالی فرهنگی؛ معنوی و اخلاقی میباشد. امنیت ملی؛ هم مقدمه و نقطه آغاز الگوسازی پیشرفت مدنی نظام اجتماعی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران است. هم لازمه و محوریت عزیمت آن می باشد. حتی به اعتباری امنیت برتر، غایت الگوسازی پیشرفت نیز بوده و به شمار میآید. امنیت ملی در الگوسازی پایه پیشرفت، دارای مبانی، آرمان، رسالت، افق و تدابیر امنیتی ملی عام و خاص خویش میباشد. امنیت ملی الگوی پیشرفت؛ اول.ریشه در مبانی عام الگوی پیشرفت دارد. دوم.غایت آن در آرمانهای عام الگوی پیشرفت است. سوم.ارتقای آن رسالت عام الگوی پیشرفت میباشد.

همچنین چهارم.تأمین امنیت ملی، در افق عام الگوی پیشرفت است. پنجم.سیاست امنیتی ملی در تدابیر عام الگوی پیشرفت گنجانده شده است. امنیت ملی، نیز الگوی امنیت ملی پیشرفت و همینطور الگوی پیشرف امنیت ملی، وجه امنیتی و عنصر امنیت الگو و جزء اساسی و محوری الگوسازی پیشرفت است. در عین حال زیربخش سیاست الگوی پیشرفت می باشد. کما اینکه زیر مجموعه الگوی سیاست پیشرفت و بویژه الگوی پیشرفت سیاسی است.الگوی تفصیلی پیشرفت: تفصیل اجمال، اجزای کل - حتی جزئیات کلیات - و فروع اصول الگوی پایه، اجمالی و کل - و کلی - و اصلی امنیت میباشند. بدین سبب و بدین ترتیب تفصیل امنیت ملی در الگوی تفصیلی پیشرفت یا الگوی تفصیلی امنیت ملی به اجزا و فروع امنیت ملی پیشرفت مدنی و الگوی امنیت ملی در الگوی پیشرفت مدنی میپردازد.

.1ارتباط مقاله با الگوی پایه پیشرفت کشور: تبیین و تفصیل وجه و زیربخش امنیتی الگوی پایه به منظور گذار به تقصیل الگوی پیشرفت و الگوی تفصیلی پیشرفت است. بویژه با رویکرد امنتیتی می باشد.

.2این مقاله به محور: الف.رویکردهای الگوی پیشرفت؛

.3این مقاله بخش امنیتی الگوی پایه را مورد بررسی قرار میدهد. مراد وجه امنیتی الگوی پیشرفت، زیربخش امنیتی بخش سیاسی الگوی پیشرفت مدنی؛ اجتماعی و سیاسی می باشد. به تعبیری منظور امنیت و پیشرفت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی؛ معنوی و اخلاقی مورد کاوش و گزارش است.

.4رویکرد امنیتی و دفاعی به الگوی پیشرفت کنفرانس مرتبط می باشد.

درامد: این مقاله به سئوالات اساسی در رابطه و نسبت امنیت یا وجه امنیتی با اسناد یعنی محورهای پنجگانه الگوی پایه پیشرفت کشور پرداخته و پاسخ میدهد. شامل:

.1رویکرد امنیتی و دفاعی - سند و محور - مبانی الگوی پیشرفت؟

.2رویکرد امنیتی و دفاعی - سند و محور - آرمان و نظام آرمانها و آرمانی الگوی پیشرفت؟

.3رویکرد امنیتی و دفاعی - سند و محور - رسالت الگوی پیشرفت؟

.4رویکرد امنیتی و دفاعی - سند و محور - افق الگوی پیشرفت؟

.5رویکرد امنیتی و دفاعی - سند و محور - تدابیر الگوی پیشرفت؟

بحث اصلی مقاله؛ رویکرد و موضوع امنیت ملی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مدنی است. به سبب اینکه از سویی امنیت کشوری و ملی ریشه در مبانی، آرمان، رسالت، افق و تدابیر عام و پایه الگوی پیشرفت مدنی دارد. از سوی دیگر خود نیز دارای مبانی، آرمان، رسالت، افق و تدابیر خاص و عرصه ای بخشی سیاسی و زیربخشی امنیتی است.اول.مبانی عام امنیتی ملی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مدنی .1امنیت ملی در مبانی عام الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مدنی .2مبانی الگوی اسلامی ایرانی امنیتی ملی پیشرفت مدنی الف.مبانی پایه امنیتی ملی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مدنی مرور مبانی نظری و پیشینه موضوع در داخل و خارج کشور - مرور فعالیتهای علمی و پژوهشی که در زمینه موضوع مقاله تاکنون انجام گرفته است با ذکر مرجع - : رویکرد امنیتی - ملی و کشوری - اسناد محورهای5گانه الگوی پایه پیشرفت تا کنون توسط هیج مرکز، مرجع و منبعی صورت نپذیرفته و گزارشی در دستر نمی باشد. این مقاله نخستین اثر از از دست می باشد. اما رویکرد امنیتی در اسناد مربوطه جریان داشته و بایسته و شایسته است نیز چنین باشد. بنابراین در این مقاله این اسناد الگوی با رویکرد امنیتی بازنگری می شوند.

طبق آخرین پیشنویس سند الگوی پایه پیشرفت مدنی که توسط مرکز الگوی پیشرفت فراهم شده، مبانی عام و پایه امنیتی الگوی پیشرفت بترتیب ذیلند:

-1مبانی خداشناسی: خدا، مبداء و غایت و اسمای حسنا و صفات کمال؛ جلال و جمال خدایی:

.2مبانی جهان شناسی: نظام احسن جهان، بستر و گستره اصلی امنیت ملی بوده و محسوب میگردد.2

.3مبانی انسان شناختی: انسان مدنی؛ امنیت نگر و امنیت گرا و در عین حال امنیت گذار و امنیت پذیر است.3

.4مبانی جامعه شناختی: سبب فاعلی میانی امنیت ملی و در عین حال سبب مادی آنست.4

.5مبانی ارزش شناختی: امنیت ملی: ارزش بنیادین و غایی و تأمین آن بنیادین ترین و غایی ترین ارزش بعد از توحید است.5

.6مبانی دین شناختی - اسلام شناختی - : مکتب دینی مدنی توحیدی اسلام: راهبرد زیرساختی و زیرساخت راهبردی حدود مبانی امنیت ملی در الگوی پیشرفت است.6امنیت ملی در الگوی پیشرفت مدنی و نیز الگوسازی امنیت ملی پیشرفت مدنی: با اهم مبانی6گانه فوق قابل تبیین علمی، ترسیم عملی، ترویج عمومی و تحقق عینی میباشد. بر عکس نیز الگوی پیشرفت و پیشرفت الگو نیز با تأمین امنیت با این مبانی قابل تبیین، ترسیم، ترویج تا تحقق است. در مورد نخست به همین اشارت اجمالی بسنده می کنیم. اما کلیت مقالت به مورد دوم یعنی رویکرد امنیتی اسناد5گانه الگوی پایه پیشرفت در حد گنجایش ظرفیت این مقاله مرپردازد. تفصیل بیش از این به مجال مستوفا و مقالات مبسطوی نیازمند است.

ب.مبانی عملی یا اصول راهبردی امنیتی ملی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مدنی مبانی عملی یا اصول راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مدنی: می توانند مبانی عملی یا اصول راهبردی امنیتی ملی الگوی پیشرفت مدنی نیز بوده و در تبیین، ترسیم و ترویج تا تحقق امنیت ملی الگوی پیشرفت و همچنین در الگوسازی امنیت ملی پیشرفت مدنی مبنا قرار گرفته و کاربری راهبردی داشته باشند.7 البته اینها هم مبادی و هم مبانی امنیتی نیز می باشند. در مواردی مبادی حقیقی یعنی اسباب و علل و ارزش های بنیادین و - تا - غایی اند. در مواردی دیگر مبانی یقینی یعنی ماهیت و حدود بینشی می باشند.

از مبداء بعید و حتی ابعد، تا میانی، قریب و اقرب تا مباشرند. همچنین از مبنا یا مبانی اعم و حتی عام اعم تا عام، خاص و اخص و حتی خاص اخص را در بر میگریند. مبداء ابعد، خداست. مبداء بعید: مدبران امور هستی و سنت های الهی اند. مردم، مبداء میان اند. دولت یعنی نیرو و نهاد هسئت حاکمه از رهبری، تا قوای سه گانه تقنینی، اجرایی و قضایی، مبداء قریب امنیت اند. قوه مجریه - ریاست جمهوری و معاونین و ریاست های سازماندهای مربوطه وهیئت وزیران - ، مبداء اقرب می باشد. وزارت های سیاسی و بویژه امنیتی و نیروها و نهادهای امنیتی اطلاعاتی، انتظامی اجتماعی و دفاعی نظامی، مبداء مباشر یعنی مستقیم و بلاواسطه تأمین و تضمین امنیت ملی اند. خدا مبداء ابعد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید