بخشی از مقاله

چکیده:

مقاله حا ضر به جریان شنا سی تاریخی داعش خواهد پرداخت و نحوه پیدایش گروهک داعش را از منظر تاریخی بررسی خواهد کرد. هدف این تحقیق بازشناسی نتایج افکار ابن تیمیه و محمدبن عبدالوهاب در پیدایش گروهک داعش است. سوالی که مطرح می شود این است که آیا داعش حاصل تفکرات خوارج در صدر اسلام و افرادی همچون ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب است و تفکرات این گروهک ریشه در تاریخ دارد یا بدون هیچ صبغه تاریخی بوده و تنها ساخته و پرداخته اتاق فکر صهیونیسم و آل سعود میباشد؟

 فرضیه اصلی این تحقیق این است که داعش ریشه در تاریخ وهابیت دارد. روش جمع آوری اطلاعات در این تحقیق کتابخانه ای بوده و روش پردازش داده ها بصورت ترکیبی از روشهای تعریف، تبیین و تفسیر مساله می باشد در ابتدا پیدایش جریان خوارج، ابن تیمیه و افکارش، محمدبن عبدالوهاب و پیدایش تفکر وهابیت را بررسی کرده و سپس به بررسی چگونگی پیدایش داعش و تاثیر آن از سه بحث پیشین بررسی خواهد شد.

-1 مقدمه:

بدون شک یکی از تهدیدات کشورهای دنیا به ویژه منطقه خاورمیانه، در عصر حاضر وجود گروهک های تروری ستی با نامهای گوناگون می با شد که در عمل همه از یک خط خاص فکری خاص پیروی کرده و در هدف اصلی که همانا ایجاد ناامنی و از بین بردن ثبات سیاسی منطقه می باشد، مشترک هستند. در این بین گروهک تروریستی داعش - دولت اسلامی عراق و شام - سرو صدای زیادی به پا کرده و توانست نزدیک به یک دهه امنیت مناطق عراق و شام را از بین برده و در تاریخ 1396/8/30ه.ش طبق اعلام قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران، سیطره آن بر عراق و سوریه به پایان رسید. این گروهک در واقع شاخهی جدا شده القاعده در عراق می باشد که رهبری آن برعهده ابوبکر البغدادی بوده و پس از جدایی از القاعده توانست بر بخ شهای و سیعی از عراق و سوریه و همچنین ق سمتهایی از خاک نیجریه و لیبی ت سلط پیدا کند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید