بخشی از مقاله

چکیده

در هر جامعهاي اخلاق از جایگاه ویژهاي برخوردار است و بررسی آموزههاي اخلاقی متون مختلف میتواند شناختی ژرف و آگاهی نسبتاً کاملی از منابع مورد مطالعه به دست دهد. بویژه که در ایران بعد از اسلام با توجه به رویکرد اخلاقی - عرفانی ادبیات فارسی، در شعر اغلب شاعران، آموزههاي اخلاقی بسامد قابل توجهی دارند.هرچند ادب نامه سعدالدین بن شمس الدین نزاري قُهستانی، یکی از برجستهترین شاعران فارسی زبان سده هاي هفتم و هشتم هجري قمري، در بیان چگونگی رفتار وزیران و منشیان و دیگر درباریان در برابر شاه است، ولی در جاي جاي این اثر میتوان توصیههاي اخلاقی را به نظاره نشست. او مانند برخی شعراي اندرزگوي دیگر - نظیر سعدي سالخوردة همعصر و همروزگار خویش - سعی کرده است اهل زمان و بویژه اهل سیاست را پند و اندرز دهد و مخاطبان اشعارش را از تجربیات زندگی ساز و اخلاقیِ خویش بیبهره نگذارد. در این نوشتار سعی داریم با برشمردن و بررسی نمونهاي چند از آموزههاي اخلاقی مندرج در منظومه ادب نامه، گسترة کاربردي این نوع ادبی را در اثر مزبور نشان دهیم.

کلیدواژه: دین، اخلاق، نزاري قُهستانی، ادب نامه، ادبیات کهن.

- 1 مقدمه :

اخلاق علم چگونه زیستن است که بر مبناي قواعد آن ، رفتار انسان براي نیل به کمال و سعادت توجیه می گردد و نیک و بد ، خیر و شر و بایدها و نبایدها شناخته می شود و وظایف فردي و اجتماعی انسان متعهد و مسئول معرفی و افعالی که از روي اختیار و آزادي از آدمی صادر می گردد در این علم معین می گردد .بدون تردید لازمه این تخلّق و آراستگی ، نخست تشخیص خوب از بد و خیر از شر و سعادت از شقاوت، روشنایی از تاریکی و تمییز مکارم از رذائل اخلاقی یا خویشتن شناسی است ، که:  »مْن عرَف ْنَفسه َفَقد عرَفربه «؛ و سپس پرهیز از سیئات و دوري از ناشایست ها و عمل به نیکی ها و شایست ها و تزکیه◌ٴ روح و تصفیه روان است. ُخلق نیکو وسیله ارتقاء و دست یابی انسان به کامیابی و موفقیتی است که شایسته مقام خلیفه اللهی و سعادت او در دنیا و آخرت می باشد - رزمجو، 29 - 27 : 1366 - .

و در رسانیدن آدمی به سرمنزل مقصود نقش بسزایی دارد. بیهوده نیست که بزرگانی نظیر خواجه نصیرالدین طوسی، ابن مسکویه و دیگران اهتمام ویژه اي به مقوله هاي اخلاقی داشته اند.با توجه به مضمون یکی از آیات قرآن کریم مبنی بر مقدم بودن تزکیه بر تعلیم، انسان تا زمانی که از لحاظ روحی و فکري پاك و پیراسته نشود درخت علم در وجود او به درستی ثمر نمی دهد و این پیراستگی حاصل نمی شود مگر با آراسته شدن به گوهر دین و اخلاق؛ یعنی براي رسیدن به این پیراستگی ، نیاز به الگوهاي اخلاقی از جمله کتاب هاي دینی چون قرآن کریم و نهج البلاغه امام علی - ع - داریم که بدون تردید می توان گفت عظیم ترین و سودمندترین کتب اخلاقی به شمار می آیند. ادب نامه نزاري قهستانی نیز از این منظر یک اثر ادبی و اخلاقی به شمار می آید که به طور قابل ملاحظه اي متأثّر از قرآن کریم، سیرة پیامبر اکرم - ص - و نهج البلاغه امام علی - ع - است.

- 2  نزاري قُهستانی و ادب نامه :

سعدالدین بن شمس الدین نزاري قُهستانی - 645 - 720 ه . ق - ، یکی از برجسته ترین شاعران فارسی زبان سده هاي هفتم و هشتم هجري قمري است و جایگاه او در شعر فارسی چنان است که عبدالرحمن جامی طبع شاعري حافظ را نزدیک به طبع شاعري وي دانسته - 1 - و یان ریپکا - - Ian Ripka ، خاورشناس نامدار چک، نزاري را وارث بلاواسطه خیام شمرده است و همین نظرات براي شناخت جایگاه و پایگاه بلند نزاري در زمینه شعر و شاعري کافی و بسنده است . در خصوص وجه تسمیه او به نزاري اقوال مختلفی هست - - - 2 نک . براون ، : 1339. - 200 - 198 که بحث پیرامون آن از حوصله این مقال خارج است و در این مختصر نمی گنجد. یکی از آثار این سرایندة پارسی، منظومه ادب نامه در بیان چگونگی رفتار وزیران و منشیان و دیگر درباریان در برابر شاه است و از سخنان نصیحت آمیز و مصلحت گرایانه همراه با نقل حکایاتی از برمکیان و حکایات دیگر که جنبه اجتماعی و اخلاقی دارد ، برخوردار می باشد - نزاري قهستانی ، . - 10 - 9 : 1392 و این مطلب مندرج در تذکرة الشعراء که »از حقیقت سخنان او معلوم می شود که مرد حکیم و صاحب تحقیق بوده و بدو اعتقاد بد، بهتان است « - سمرقندي ، - 233 : 1382 بخوبی حکایتگر مراتب کمال فکري و اخلاقی این شاعر پرآوازة خراسان جنوبی تواند بود .

- 3 آموزه هاي اخلاقی مشترك در ادب نامه و کتاب هاي دینی :

اینک به بررسی و یادکرد آموزه هاي اخلاقی در ادب نامه نزاري قُهستانی که به تعبیر دولتشاه » لطیف طبع و حکیم شیوه « - همان مأخذ : - 231 بوده است می پردازیم و بدین منظور ابتدا به ذکر شاهد مثالی از آیات قرآنی و نهج البلاغه امام علی - ع - یا دیگر کتاب هاي دینی اکتفا نموده و پس از آن به ذکر تشابهات و اشتراکات موجود در ادب نامه و آثار مزبور خواهیم پرداخت .شایان ذکر است که تعداد آموزه هاي اخلاقی وشواهد امثال آن ها ، چه در ادب نامه نزاري قُهستانی و چه در کتاب هاي دینی، بیش از مقداري است که ذکر شده و تنها به منظور پرهیز از اطناب به ذکر چند مورد بسنده کرده ایم.

- 2 - 3 اطاعت و فرمانبرداري از خداوند :

وَاطیعوا االلهَورسَولهو لاَتنازعواََفْتفَشلُواوَْتذهب ریحُکمو اصُِبروااﱠن االلهَمع الصِابرینَ - انفال / آیه : - 46و همه با روح وحدت ایمانی پیرو فرمان خدا و رسول باشید و هرگز راه اختلاف و تنازع نپویید در اثر تفرقه عظمت شما نابود خواهد شد پایدار وصبور باشید که خدا همیشه با صابران است .حضرت علی - ع - می فرماید : اطاعت خدا را راه ورود به آب حیات، شفیع گرفتن خواسته ها ، پناهگاه روز اضطراب ، چراغ روشنگر قبرها ، آرامش وحشت هاي طولانی دوران برزخ ، و راه نجات لحظات سخت زندگی قرار دهید ، زیرا اطاعت خدا ،وسیله نگهدارنده از حوادث هلاك کننده و جایگاه هاي وحشتناك    که انتظار آن را می کشید و حرارت آتش هاي برافروختهاست - نهج البلاغه ، . - 295 : 1389                                            

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید