بخشی از مقاله

چکیده

رئالیسم یا واقع گرایی مکتبی است که در قرن نوزدهم پس از مکتب رمانتیسیم شکل گرفت .نویسندگان بسیاری در غرب پیرو این مکتب بوده اند وهنوز این مکتب در آثار نویسندگان زنده وپویاست مشخصه های این مکتب، همچون تشریح جزییات، توجه به حوادث کوچک اما واقعی و برجسته کردن آن ها، تیپ سازی،معمولی بودن قهرمان داستان و...می باشد،امین فقیری نویسنده ای تواناسست که مشخصه های رئالسیم در آثارش به روشنی دیده میشود ومی توان گفت فقیری نویسنده ای است واقع گرا ست واقع گرایی سبکی است که نویسنده برای ایجاد ارتباطی باور پذیر و صمیمی برای داستان های خود انتخاب کرده است با این حال نمی توان گفت او با آگاهی تمام تلاش کرده بر اساس این مکتب به داستان سرایی بپردازد؛ چرا نویسنده به دنبال ایجاد صمیمیت و ارتباط قوی با خواننده بوده است ؛ به هرحال میتوان اورا از پیروان مکتب رئالیسم در ادبیات ایران دانست .او در این داستانها با استفاده از این شیوه توانسته حقیقت نمایی رابه داستانهای خود بیفزاید و آثاری زنده و ماندگار خلق کند.

مقدمه

رئالیسم در لغت از ریشه ی"" UHV به معنای چیز گرفته شده است وقلمرو اصلی کاربرد آن در فلسفه بوده است ؛در واقع از فلسفه وارد هنر سپس ادبیات شده است »در فلسفه قرون وسطایی غرب ودر واقع در اوج فلسفه اسکو لاستیکی فیلسوفان مدرسی به یک اعتبار به دو دسته تقسیم شده بودند؛ الف: آنها که به تبع فلسفه افلاطون "کلیات" را اموری عینی و واقعی میدانستند ب: آنها که برخی به تاسی از ارسطو " کلیات" را واقعی وعینی نمی دانستند وآن را امری ذهنی و ومفهومی میدانستند و فیلسوفان دستهی اول را رئالیست مینامیدند و فلیسوفان دسته ی دوم را "تومینالیست" مینامیدند ؛یعنی اسم گرا، نام گرا - زرشناس،1389، - 56

ظهور رئالیسم در ادبیات

واژه ی رئالیسم برای نخستین بار در سال های دهه ی 1840 در نقاشی وسپس ادبیات به کار رفت البته در فلسفه هم پیش از آن بکار رفته بودکه برپایه علوم بکار رفته است؛ ظاهراً در نقاشی " گوستاوکوربه" نخستین کسی است که سبک رئالیسم را مطرح کرد ودر ادبیات نویسندهی نه چندان موفقی به نام " شانفلوری"تعبیر رئالیسم را استفاده میکند او مجموعه مقالاتش را که به سال 1857 منتشر کرد ؛رئالیسم نامید ودر واقع رئالیسم آن گونه که در نقاشی در ادبیات ظاهر شد به معنای نحوی تقلید از واقعیت و گزارش آن به همراه آمیزه ای از تخیل هنرمند یا نویسنده است مشروط بر اینکه این تخیل موجب دوری و انحراف از ترسیم واقعیت نشود - همان -58 - 57در رئالیسم همه چیز گرد واقعیت میگردد واین واقعیت است که بیان کننده بشری است به عنوان یک موجود اجتماعی که در اجتماع زندگی می کند ومحصول شرایط اجتماع است.

ارزش رئالیسم

رئالیسم مکتبی است که نسبت به دیگر مکاتب ادبی از پایداری بیشتری برخوردار بوده است در واقع اقبال خوانندگان به آن بیشتر بوده است»رئالیسم از این رو حائز اهمیت است که مکاتب بعدی نتوانستندخط بطلان بر روی ان بکشند و بلکه بنای ادبیات امروز بر روی آن استوار است. - «نوری1385، - 185

واقعیت در رئالیسم غربی ورئالیسم آرمانگرای اسلامی

نکته ای که به نظر لازم مینماید بیان آن ضروری باشد این است که بیان مبانی نظری مکتب رئالیسم وتطبیق آن با داستانهای ایرانی وبه طور کلی اسلامی، بیانگر تطابق صد درصدی وجزء به جزءآن نیست ونویسنده این مقاله تنها به دنبال این است که به نشانه های یک مکتب شناخته شده غربی با آثار یک داستان نویس ایرانی بپردازد بنابرهمین مسئله است که واقعیت هم در بین رئالیسم غربی ورئالسیم اسلامی دارای تفاوتهایی است»

یک فرق ماهوی مفهوم واقعیت در مکتب واقع گرایی ارمانی اسلامی با رئالیسم ادبی غربی در این است که در تفکر اسلامی واقعیت به عنوان امری ذو مراتب ونیز دارای مرتبه متعالی مطرح میشود در حالی که در رئالیسم غربی واقعیت تنها جنبه ناسوتی دارد ودیگر مراتب آن یعنی جنبه ی متعالی آنکاملاً مورد انکار تفی وبی توجهی قرا میگیرد - زرشناس،1389، - 61 در زمینه ی پیشینه تحقیق باید گفت رئالیسم مکتبی فراگیردر ادبیات بوده بنابراین کتاب ومقالاتی در این زمینه چاپ شده ازجمله:کارتب ورئالیسم اثر علی رضا منصوری،رمانتیسیم ورئالیسم ازجهت سبک نگارش درادبیات اروپایی اثر فاطمه سیاح، اندر فراز وفرود رئاللیسم داستانی اثر فریده علوی و... که هرکدام بحثی در زمینه این مکتب داشته اند ودیدگاه خود را بیان کرده اند؛ چنانچه مقاله نشانه های رئالیسم در آثار جمال زاده که نویسنده به چاپ رسانده است اما آنچه که برای ما حائز اهمیت بود این بودکه در زمینه بررسی رئالیسم در آثار امین فقیری تاکنون کاری انجام نشده است. 

امین فقیری در آخرین روز از آذر 1323 در شیراز به دنیا آمد. در خانوادهای فرهنگدوست و اهلِ کتاب. در 19 سالگی داستاننویسی را شروع کرد. رفتن به روستا، به عنوان معلم و دیدن زندگانی سخت و مشقتبار روستاییان او را واداشت تا علاقهمند به نوشتن دربارهی آنها شود. امین فقیری حاصل چهار سال نوشتن خود را در نخستین مجموعهی داستانی خود، به نام دهکده ی پرملال را، در سال 1347، وقتی که 24 سال بیش تر نداشت به چاپ رساند. این کتاب تا قبل از انقلاب 5 بار تجدید چاپ شده است. در سال 1382 نیز چاپ ششم آن منتشر شد.

کتاب دهکدهی پرملال تصویری روشن از درد و رنج روستاییان از نگاه معلمی جوان است که خود شاهد مشکلات زیادی چون عدم بهداشت، فقر فرهنگی و مالی و خرافات آنان است. امین فقیری همراه با محمود دولتآبادی از اولین نویسندگان ایرانی هستند که به نوشتن داستان های روستایی پرداختهاند. داستانهای مجموعهی دهکدهی پرملال تاکنون به بیش از 10 زبان دنیا از جمله انگلیسی، آلمانی، روسی، ایتالیایی، فرانسوی و غیره چاپ شده است.

از فقیری تاکنون تعداد زیادی رمان، نمایشنامه و داستان کودک و نوجوان به چاپ رسیده است. از جمله کتابهای ایشان میتوان کوچه باغهای اضطراب، کوفیان، شب - نمایش نامه - ، قالیبافان - نمایشنامه - ، تمام بارانهای دنیا، آهوی زیبای من - برای کودکان - ، اگر باران ببارد - برای نوجوانان - ، زمستان پشت پنجره - رمان - پلنگهای کوهستان - رمان - ، تکرار نمی شود در تو آن گل سرخ - نمایشنامه - ، استاد قوامالدین شیرازی - زندگینامه - ، سعدی - زندگینامه - و میرعماد قزوینی - زندگینامه - نام برد.

ویژگی هاومبانی نظری رئالیسم -1کشف وبیان واقعیتها

در داستانهای رئال نویسنده به شرح واقعیت ها میپردازد این واقعیت ها میتواند به نوعی شرح اتفاقاتی باشد که برای نویسنده اتفاق افتاده است به عنوان مثال جک لندن نویسنده بزرگ امریکایی خاطرات خودرا در کتابی با عنوان اعتراف میآورد»جک لندن زندگی سختی قبل از ازدواج داشته به شکلی که به طور غیر قانونی سوار قطار میشد وباگدایی زندگی خودرا میگذراند وشرح سختی های آن دوران ودستگیری اش به جرم ولگرد را در مجموعه داستان " اعتراف مینویسد - «همان - 94

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید