بخشی از مقاله

چکیده

دسترسی به اینترنت، پدیدهاي رو به گسترش است که تأثیر منفی بر زندگی، عملکرد مدرسه و روابط والدین می گذارد.هدف پژوهش، بررسی رابطه اعتیاد به اینترنت با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه دوم شیروان میباشد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماري پژوهش، در سال تحصیلی 92-93 در شیروان - تعداد4967نفر - میباشد که با استفاده از حجم نمونه کوکران، تعداد 356 نفر از روش نمونهگیري تصادفی خوشهاي براساس مقطع تحصیلی و جنسیت انتخاب شدند. براي جمع آوري اطلاعات، از پرسشنامه 20 سؤالی یانگ و براي عملکرد تحصیلی از معدل دانشآموزان استفاده شد. دادهها با آزمونهاي آماري t و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون با نرمافزار SPSS
تحلیل شد.یافتهها نشان میدهد تفاوت آماري معناداري بین اعتیاد به اینترنت در دختران و پسران وجود ندارد و بین اعتیاد به اینترنت و عملکرد تحصیلی دانشآموزان با اطمینان %95 رابطه معنادار و معکوس وجود دارد و اعتیاد به اینترنت موجب افت تحصیلی میشود و نیاز به برنامهریزي دارد.

کلیدواژهها: اینترنت، اعتیاد به اینترنت، عملکرد تحصیلی، دانشآموزان شیروان 

مقدمه
در حال حاضر استفاده از اینترنت در تمامی حوزه هاي زندگی توسط اشخاصی با شیوه هاي مختلف زندگی به عنوان یک امر مسلم پذیرفته شده است. دنیاي اینترنت به منزله ي مسلط ترین فرهنگ تأثیرگذار در جامعه است که مرکز ثقل این تأثیر روي نوجوانان وجوانان است. این پدیده تناقض آلود که از یکسو غنی ترین بستر رشد زندگی انسانها است، از سوي دیگر آسیب زا ترین فضا را نیز در درون خود دارد. چرا که بسیاري از اختلال هاي روانی ، سردرگمی اجتماعی و فرهنگی و صدها آفت دیگر را سبب می شود.دسترسی به اینترنت پدیده اي رو به گسترش است و هر روز تعداد بیشتري از افراد در زمره استفاده کنندگان اینترنت قرار می گیرند. اینترنت در همه جا حضور دارد: در خانه، مدرسه، ادارات و حتی در مراکز خرید و در بین کاربران اینترنت، جوانان و نوجوانان بیشترین استفاده از آن را دارند - بالن1و هري2، . - 2000

اعتیاد به فنآوري زیر مجموعه اي از انواع اعتیادهاي رفتاري است که داراي مجموعه اي از علائم مشترك از جمله؛ پرخاشگري وتغییر اخلاق و رفتار، عدم مسئولیت پذیري، کناره گیري وانزوا، خشونت زیاد و پسرفت به حالت اولیه می باشند - گریفیتز3،. - 1996اعتیاد پدیده اي است که از زمان هاي گذشته، انسان ها در جوامع گوناگون با مفهوم آن آشنا بوده اند. اعتیاد به اینترنت یاوابستگی رفتاري به اینترنت صرف نظرازاینکه آنرایک بیماري یاآسیب روانی یا معضلات اجتماعی بدانیم پدیدهاي است مزمن، فراگیروعودکننده که باصدمات جدید جسمانی، مالی، روانی، خانوادگی واجتماعی همراه است به طورکلی این اختلال رامی توان به عنوان " نوعی استفاده ازاینترنت که می تواند مشکلات روانشناختی، اجتماعی، درسی ویاشغلی درزندگی شخص ایجادکند"
تعریف کرد.

دررابطه باسنجش میزان وابستگی به اینترنت دربین گروههاي مختلف جمعیتی واثرات زیانبارآن بررفتاروعادات اجتماعی این گروهها تحقیقات مختلفی درنقاط مختلف جهان صورت گرفته است. دراین میان تعدادي ازمطالعات انجام شده نشان داده اند اعتیاد به اینترنت در سنین 15 تا 20 سال بیشتر دیده شده و بین تحصیلات والدین و اعتیاد به اینترنت ارتباط خاصی وجود دارد .اینترنت به عنوان یک ابزار تحصیلی در نظر گرفته شده است که مدارس را به گنجاندن خدمات اینترنت در بین محیطهاي کلاسدرس خود سوق داده است. به هرحال،یک تحقیق آشکار نمود که%80 از معلمان مسئول شامل کتابداران و مسئولان کامپیوتر اعتقاددارند که استفاده از کامپیوتر توسط کودکان عملکرد درسی را بهبود نمی بخشد - باربر4،. - 1997 براي بررسی بیشتر ارزش تحصیلی اینترنت - یانگ5، - 1996 متوجه شد که %58 از دانشجویان کاهش در عادتهاي مطالعه، افت شدید در نمرات و غیبت ازکلاسها رابه دلیل استفاده مفرط از اینترنت گزارش نموده بودند.

استفاده اعتیادآوراز اینترنت یک پدیده جدید است که بسیاري از کاربران از آن آگاه نمی باشند و در نتیجه براي درمان نیز آمادگی ندارند. برخی درمانگران با اینترنت آشنا نبودهاندکه باعثشده تادر درك میزان جذابیت آن دچار مشکل شوند و از طرف دیگر تأثیرآن برزندگی افراد دست کم گرفته شده است. شکست خورده بودند، کاربران جدي و با سابقه اینترنت بودند.بنابر گزارش تحقیقات آرش لو - 2006 - به طور میانگین نسبت معتادان حدود 2 تا 5 میلیون به ازاي هر 50 میلیون استفاده معمولی است به عبارتی میتوان گفت آندرسون6 در سال 2000 میلادي در دانشگاه آلفرد طی تحقیقی دریافت که بیشتر دانشجویانی که در تحصیل، تقریباً 5 تا 10 درصد استفاده کنندگان دچار مشکل اعتیاد هستند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید