بخشی از مقاله

چکیده

امروزه جرم و جنایت مساله ای اساسی و به عنوان یکی از آسیب های روانی - اجتماعی در نظر گرفته می شود. لذا تحقیق حاضر به بررسی ارتباط بین سبک های مقابله ای با صفات شخصیتی و سبک های تنظیم هیجان شناختی در بین مجرمین پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مجرمین زندانیان شهرستان ارومیه در سال 95-1394 می باشند.

حجم نمونه در این پژوهش، حجم نمونه برابر 220 نفر از زندانیان زندان مرکزی شهرستان ارومیه می باشند.جهت استفاده از ابزارهای پژوهش از پرسشنامه های سبک های مقابله ای کسیدی لانگ - - 1996،سبک های تنظیم شناختی هیجان گرانسکی - - 1998، صفات شخصیتی نئو استفاده شد نهایتاً. داده های مورد نیاز استخراج و به واسطه نرم افزارSPSS مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.

برای تحلیل داده ها از شاخص های توصیفی و نمودارهای توصیفی استفاده شده از سویی جهت تحلیل داده های مربوط به فرضیه های پژوهشی از روش ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون استفاده گردید.نتایج نشان داد که بین سبک های مقابله ای با سبک های تنظیم شناختی هیجان،بین سبک های مقابله ای با صفات شخصیتی و بین سبک های تنظیم شناختی هیجان با صفات شخصیتی پیش بینی ارتباط وجود دارد - . - P<0/001

کلید واژه: سبک های مقابله ای ، صفات شخصیتی ، سبک های تنظیم هیجان شناختی ، مجرمین

مقدمه

امروزه جرم و جنایت مساله ای اساسی و به عنوان یکی از آسیب های روانی - اجتماعی در نظر گرفته می شود. یکی از مهمترین مولفه هایی که در مجرمین حائز اهمیت می باشد سبک های مقابله ای می باشد مطابق الگوی تبادلی دورزیلا - 1999 - در مورد حل مسئله - سبک مسئله گشایی - این مفهوم یک راهبرد مقابله ای مهم است که می تواند فرد را قادر سازد تا موقعیت های مشکل افرین روزمره و تاثیر هیجانی انها را به خوبی کنترل کند و از این طریق تنیدگی روانشناختی را کاهش داده یا به حداقل برساند.

فیوراشتاین و همکاران - 2008 - مقابله را کوشش های شناختی و رفتاری می دانند که به منظور مهار نیاز های بیرونی و درونی تعارض های بین انها صورت می گیرد آنها معتقدند این اعمال و کوشش های شناختی - رفتاری برای غلبه یافتن ، تحمل کردن ، کاهش دادن و یا به حداقل رساندن نیاز های بیرونی و درونی و تعارضاتی که بر منابع فردی فشار وارد می کنند صورت می گیرد.

از عوامل موثر در روی اوردن به بزهکاری ، جرم و جنایت استرس های روانی - اجتماعی است و بر این مساله تایید شده که آنچه سلامت روانی و کارکرد اجتماعی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد خود استرس نیست بلکه عدم کنترل هیجانات و بکارگیری سبک های مقابله ای ناکارامد می باشد - هارت، . - 2013 یکی از متغیرهایی که با سبک های مقابله ای در ارتباط می باشد، سبک های تنظیم هیجان شناختی می باشد. توانایی فرد در کنترل هیجاناتش یکی از مهم ترین قابلیت هاست که باید آموخته شود.

تنظیم هیجان به عنوان فرآیند آغاز، حفظ، تعدیل و یا تغییر در بروز، شدت یا استمرار احساس درونی و هیجان مرتبط با فرآیندهای اجتماعی-روانی، فیزیکی در به انجام رساندن اهداف فرد تعریف می شود در واقع تنظیم هیجانی تنها سرکوب هیجانات نیست، بلکه شخص نباید همیشه در یک حالت آرام و ساکن از برانگیختگی هیجانی قرار داشته باشد.

در عوض تنظیم هیجان، شامل فرآیندهای نظارت و تغییر تجربیات هیجانی شخص است - داوید سیون،.. - 2010 به باور هافمن - 2010 - و یکی از مهم ترین قابلیت های انسان ها، توانایی تنظیم و سازگاری هیجان های آن ها متناسب با الزامات موقعیت های خاص است. در مجرمین هم، آنها نه تنها بر هیجاناتشان کنترل نداشته بلکه باعث می شود که افراد مجرم از سبک های مقابله ای مناسب استفاده نکنند. فلکمن و لازاروس - 1996 - مقابله را تلاش های شناختی و رفتاری فرد برای غلبه بر تنیدگی و تحمل کردن یا به حداقل رساندن اثر آن میدانند.

در این میان شخصیت از عواملی است که می تواند به ما در کنترل هیجانات و در درک بیشتر مهارت های مقابله ای که زندانیان، مجرمان در روبرو شدن با رویداد های استرس زا از خود نشان می دهند، کمک کند و این در حالی است که اختلالات شخصیت در مجرمان شایع می باشد - هارت ،. - 2013 در بررسی مک کرومیک - 1998 - بیشتر معتادین ، بزهکاران و مجرمین دارای راهبرد های غیر انطباقی هستند. ارتباط بین شخصیت ناسازگارانه ، فشار های روان شناختی و سبک های مقابله ای ناکارامد مورد تایید قرار گرفته است.

برای مثال جان و همکاران - 2010 - عنوان کردند که بین رفتار های برون سازی و بزهکاری در مجرمین ارتباط وجود دارد. مارکی - 2009 - مدعی شد که بین خوشایندی ، بزهکاری و اعمال مجرمین ارتباط منفی وجود داشته در همین راستا مور و گولان - - 2011 بیان داشتند که وظیفه شناسی که بیشتر به سازماندهی و مهار تکانه اشاره دارد با رفتار های انحرافی و ناسالم رابطه ی معکوس وجود دارد. لی - 2008 - در تحقیق خود اشاره می کند که روان آزردگی گرایی که به ناپایداری هیجانی مانند اضطراب و نگرانی و تند خویی اشاره دارد ارتباط اش با رفتار های مخاطره آمیز مجرمین ناپایدار بوده است.

گروسی فرشی و علیلو - 1388 - در تحقیقی که روی افراد مجرم در تبریز انجام دادند به این نتایج دست یافتند که این افراد به لحاظ شخصیتی دچار اختلالات شخصیت ضد اجتماعی، مرزی،و وابسته به مواد مخدر و الکل هستند در سبک های مقابله ای درماندگی ، مهارگری و خلاقیت با گروه شاهد تفاوت معناداری داشتند و بیشتر از سبک های شناختی ناسازگار و ناکارامد استفاده می کردند .

همچنین تحقیقات مختلفی از جمله افراسیابی و اکبرزاده - 1386 - و روچکین وهمکاران - - 2005 به بررسی و مقایسه سطح تنیدگی و راهبردهای مقابله با آن در افراد بزهکار و افراد غیربزهکار پرداختند و به این نتیجه رسیدند که بین شیوه های مقابله با تنیدگی در نوجوانان عادی و بزهکار تفاوت معنادار وجود دارد و نوجوانان بزهکار بیشتر از شیوه های مقابله ای هیجان محور استفاده می کنند، در حالی که نوجوانان عادی بیشتر سبکهای مسئله محور را به کار میبرند.

نتایج تحقیقات اسمیت - 2011 - نشان داده است که افراد مجرم و زندانی که دارای اختلالات شخصیت هستند در مقابل استرسور های بیرونی مهارت های مقابله ای ناسازگارانه از خود نشان داده و بیشتر هیجانات منفی را از خود بروز می دهند همچنین نتایج پژوهش های جان و میلر - - 2011 مشخص کرده اند که برخی صفات شخصیتی میتوانند افراد بزهکار را از همسالان غیر بزهکار تمیز دهند مطالعات کروگر و هیون - - 1996 در این حوزه تشریح کردند که مدلهای سه عاملی و پنج عاملی شخصیت، پیش بینی کننده بزهکاری هستند .

در یک فراتحلیل که توسط میلر و لینام - 2001 - انجام شده است مشخص شد که حتی با استفاده از پرسشنامه های مختلف ارزیابی شخصیت، صفات شخصیتی مشابه ی با بزهکاری مرتبط هستند، اوهه را - - 2006 نیز در بررسی ارتباط بین سازگاری استرس و شخصیت در بین افراد مجرم به این نتیجه رسید که برخی از ویژگی های شخصیتی مانند برون گرایی و تحمل ناکافی به طور معنادار با سازگاری تکلیف مدار و صفات شخصیتی آسیب شناختی ، مانند روان نژندی با سازگاری هیجان مدار ارتباط دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید