بخشی از مقاله

چکیده

هدف کلی از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین مهارت های اجتماعی با اعتیاد به اینترنت است. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است .جامعه آماری شامل جوانان 20 - 18 سال شهر شیراز است که در این پژوهش تعداد 150 نفر به روش نمونه گیری هدفداراز 15 کافی نت نزدیک مراکز آموزشی و دانشگاهی شهر شیراز انتخاب گردید.

برای این پژوهش دو پرسشنامه ، اعتیاد به اینترنت یانگ و مهارت اجتماعی مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها، نشان داد بین اعتیاد به اینترنت با: مهارت اجتماعی پایین رابطه مستقیم و معنادار و مهارت اجتماعی بالا رابطه معکوس و معنادار است همچنین رابطه سن با :

مهارت اجتماعی بالا مستقیم و معنادار و مهارت اجتماعی پایین معکوس و معنادار وبا اعتیاد به اینترنت رابطه معکوس و معنادار است .از نتایج بدست آمده می توان اینگونه استنباط کرد که عوامل شخصیتی، فردی و اجتماعی در اعتیاد به اینترنت تاثیرگذارند .

واژه های کلیدی:اعتیاد به اینترنت، ، مهارت اجتماعی

-1 مقدمه

اینترنت، سیستمی جهانی از شبکه هایی از کامپیوترهای به هم پیوسته است که شکلی جدیدی از محاورات میان مردم از طریق ارسال پیام آنلاین، انجمن های اینترنتی، و شبکه های اجتماعی را بوجود  آورده است. با همه گیر شدن اینترنت محققان با گونه جدیدی از اعتیاد بنام اعتیاد به اینترنت مواجه شدند که گریبانگیر کاربران اینترنت شده است.

اعتیاد به اینترنت در مقایسه با دیگر انواع  اعتیاد شناخته شده نیست،  اما  به دلیل تاثیر ناسالمی که بر روابط خانوادگی وآداب معاشرت افراد میگذارد، خطرناک است و باید بصورت اصولی مورد توجه قرار گیرد.این اعتیاد مانند تمام اعتیاد های دیگر با علایمی از قبیل ، عزلت طلبی و اجتماع گریزی ،کاهش تعاملات و ارتباطات ، انزواطلبی ، از هم گسیختگی روابط اجتماعی ،افسردگی ، ضعف اعتماد به نفس و نظایر آن همراه است - ویدویانتو و گریفیتز، .2006 -

از متغییر ها ی دیگر در این پژوهش مهارت اجتماعی اساس که زیربنای اولیه رواب بین فردی را تشکیل میدهد. مهارت اجتماعی رفتارهای انطباقی فرا گرفته شده است که فرد را قادر میسازد با  افراد  دیگر روابط  متقابل داشته باشد، جوانان  بدون  داشتن  مهارت اجتماعی دچار مشکلات درون فردی مانند افسردگی و مشکلات میان فردی مانند عدم برقراری ارتباط موثر با دیگران میشوند.که این خود زمینه ساز موقعیت های استرس زا یی در زندگی شخص خواهد شد.

استرس ایجاد شده باعث برهم خوردن نظم روانی و فیزیولوژیکی فرد می گردد و شخص را برای از بین بردن ویا کاهش موقعیت استرس زا وادار به تلاش می کند.. - لازاروس و فولکمن 1984به نقل از پنلی و توماکو،.2002 -   حسن زاده ، بیدوختی ودانش زاده - 2012 - در پژوهشی به بررسی شیوع اعتیاد به اینترنت بین دانشجویان دانشگاه آزاد ساری پرداختند .

به این نتیجه رسیدند که ، اعتیاد به اینترنت شیوع زیادی بین دانشجویان است همچنین، دوران ، آزاد فلاح و واژه ای - - 1381 طی پژوهشی به بررسی رابطه بازی های رایانه ای و مهارت های اجتماعی نوجوانان پرداختند و دریافتند که بین تجربه بازی های رایانه ای با مهارت های اجتماعی رابطه معکوس و معناداروجود دارد.آگاهی افراد از چگونگی دستیابی به مدیریت مهارت های اجتماعی و نحوه بکارگیری آنها در موقعیت های مختلف می تواند موجب کاهش تعارضات و عوامل تهدیدکننده سلامت شود.

همچنین آموزش مهارت ها می توان،افراد را در مواجهه با مشکلات زندگی و رویارویی با مسایل کوچک و بزرگ یاری دهد و راه گشای مسایل زندگی و سازگاری در آنان شود در پژوهش حاضر به بررسی فرضیه های زیر پرداخته می شود :

بین  مهارت های  اجتماعی  با  اعتیاد  به اینترنت در جوانان رابطه معناداری وجود  دارد و آیا  مهارت اجتماعی  و اعتیاد به اینترنت در جوانان متاثر از خصوصیت جمعیت شناختی سن می باشد؟

-2 روش پژوهش

این پژوهش از نوع توصیفی به روش همبستگی می باشد .جامعه آماری مورد نظر در این پژوهش عبارت از  کاربران جوان دختر و پسر گروه سنی 20-18 سال مراجعه کننده به کافی نت های نزدیک به مراکز آموزشی و دانشگاهی است.برای یافتن نمونه های آماری به حدودا 15 کافی نت در نزدیکی مراکز آموزشی و دانشگاهی که به بصورت هدفمند انتخاب گردیده بود مراجعه  شد و ازمراجعان گروه  سنی  20-  18  سال  درخواست گردید که به پرسشنامه های مذکور پاسخ دهند.

بعد از نمره گذاری تعداد 150 نفر از آزمودنی هایی که نمره اعتیاد به اینترنت آنها بیشتر از 70 است برای تجزیه و تحلیل آماری ،جمع آوری گردید. حدود42 از شرکنندگان در این پژوهش دختر و 58 پسر هستند که 24 از آنها 18 سال 50 ، 19سال و 26 ،20 ساله هستند.

-3 ابزار پژوهش

3-1 پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ

این پرسشنامه میزان و شدت اعتیاد به اینترنت را بررسی می کند .پرسشنامه مذکوردارای 20 سوال می باشد که در دامنه لیکرت 0 تا 5 قرار دارد.و شامل هرگز ، به ندرت ، گاهگاهی ، زیاد ، اغلب اوقات و همیشه می شود. دامنه نمرات پرسشنامه از 0 تا 100 است که اخذ نمره 29-0 عدم اعتیاد،نمره 69 - 30 نشانه در اعتیاد پایین فرد و دامنه نمرات 100- 70 نشانه تاثیر گذاری شدید

اینترنت بر زندگی فرد است.این پرسشنامه  در سال  1996  توس یانگ اعتباریابی شده است وروایی آن بر اساس ضریب آلفای کورنباخ 0/84 می باشد.این پرسشنامه در ایران توس علوی و همکاران اعتبار یابی شد  و0/92  بدست آمد.پرسشنامه  حاضر توس پژوهشگر از طریق ضریب آلفای کرونباخ اعتبار یابی شد ونتیجه آن 0/79 بدست آمد.

3-2پرسشنامه مهارت اجتماعی

پرسشنامه مهارت اجتماعی است که توس اینتر بیتزن و فوستر - 1992 - طراحی شده است با اعتبار 90درصد و دارای 40 سوال 6 گزینه ای است که آزمودنی پاسخ خوددر مورد هرگزاره را در دامنه ای از نمرات - 1اصلا صدق نمی کند - تا 6 - همیشه صدق می کند - ابراز می کند.این پرسشنامه در سال 1378 توس امینی برای ایرانیان استانداراد شده است.آلفای کرونباخ این پرسشنامه برای بخش مثبت برابر با 0/78 و برای بخش منفی برابر با 0/81 بدست آمده است .پرسشنامه مذکور توس پژوهشگر اعتبار یابی شد و ضریب آلفای کرونباخ آن0/77بدست آمد.

-4 یافته ها ی پژوهش

بین متغییر مهارت اجتماعی با اعتیاد به اینترنت در آزمون ضریب همبستگی پیرسون در سطح معناداری - 0/01 - رابطه معناداری وجود دارد. با توجه به نتایج جدول 1 بین مهارت های اجتماعی بالا با اعتیاد به اینترنت در جوانان به دلیل وجود ضریب همبستگی منفی - -0/419 - رابطه معنادار و معکوسی وجود دارد وبین مهارت های اجتماعی پایین با اعتیاد به اینترنت در جوانان به دلیل وجودضریب همبستگی مثبت - 0/33 - رابطه معنادار ومستقیمی وجود داارد .

 که سن بر م هارت های اجت ماعی مث بت و من فی تاثیر گذار ا ست. با تو جه به یافته ها، ضریب همبستگی پیرسون در رابطه بین سن با مهارت اجت ماعی    بالا، مث بت شده ا ست - - 0/50،  که می توان دریافت رابطه معنادار و مستقیم بین سن با م هارت اجت ماعی بالا و جود دارد به این ترتیب با افزایش سن مهارت اجتماعی مثبت افزایش می یابد و بلعکس.

همچنین به دلیل اینکه ضریب همبستگی بین سن با مهارت اجتماعی پایین ،منفی شده است - - -0/52 می توان نتیجه گرفت بین سن با مهارت اجتماعی پایین رابطه معنادار و معکو سی و جود دارد. به ا ین ترت یب با ا فزایش سن م هارت اجت ماعی پایین کاهش می یابد و برعکس. 

یافته های بدست آمده در جدول 4-3 نشان می دهد ،با توجه به ضریب همبستگی مث بت بین سن با اعت یاد به اینتر نت راب طه مع ناداری و جود دارد ،همچ نین به دل یل من فی شدن ضریب همب ستگی - -0/28 - می توان نتیجه گرفت بین سن با اعتیاد به اینتر نت راب طه مع نادار و معکو سی وجود دارد، پس با افزایش سن اعتیاد به اینترنت کاهش می یابد و برعکس.

-5 بحث و نتیجه گیری

نتایج حاصل از این پژوهش با پژوهش های ،چین ، لیو و لوو - - 2007 که به بررسی رابطه بین سلامت روان معتادان به اینترنت در بین دانشجویان پرداختند .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید