بخشی از مقاله

چکیده

این پژوهش با هدف رابطه بین مولفه هاي سرمایه هاي اجتماعی با احساس شادکامی و رضایت شغلی مدیران در مقطع متوسطه در منطقه رخ به انجام رسیده است. به منظور دست یابی به هدف فوق تعداد 176 نفر از مدیران مقطع دوم متوسطه از طریق نمونه گیري تصادفی طبقه اي به عنوان نمونه انتخاب شدند. گردآوري دادهها با استفاده از پرسشنامه سرمایه اجتماعی انیکس و بالن ، شادکامی آکسفورد و رضایت شغلی صورت گرفت. از آزمون آماري ضریب همبستگی پیرسون براي تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد .بر اساس نتایج به دست آمده، بین شادکامی با شرکت در اجتماعات محلی، احساس اعتماد و امنیت، ارتباط با همسایگان، تحمل افراد با فرهنگ هاي دیگر، ارزش زندگی، ارتباطات کاري و سرمایه اجتماعی در سطح - . - p<0/05 رابطه مثبت معناداري وجود دارد. اما با فعالیت در موقعیت هاي اجتماعی و ارتباطات خانوادگی در سطح - . - p>0/05 رابطه معناداري وجود ندارد.بین رضایت شغلی با فعالیت در موقعیت هاي اجتماعی، احساس اعتماد و امنیت، تحمل افراد با فرهنگ هاي دیگر، ارزش زندگی و سرمایه اجتماعی در سطح - . - p<0/05 رابطه مثبت معناداري وجود دارد. اما با شرکت در اجتماعات محلی، ارتباط با همسایگان، ارتباطات خانوادگی و دوستانه و ارتباطات کاریدر سطح - . - p>0/05 رابطه معناداري وجود ندارد.

کلید واژه ها: سرمایه اجتماعی،شادکامی،رضایت شغلی

مقدمه

درباره نیاز به ساختن سرمایه انسانی در جامعه بسیار صحبت شده است، اما درباره ارتقاء سرمایه اجتماعی، پیوندي که جامعه و نظام ارزشی آن را در کنار همدیگر نگه میدارد، کمتر شنیدهایم - الوانی و نقوي، . - 1381 سرمایه اجتماعی بهاختصاربهعنوان پیوند اجتماعی در جامعه تعریف میشود و یابهعنوان مؤلفه حیاتی مهم در ارتقاء سلامت جامعه در قرن 21 توصیفشده است - واك فیلد و پالند1، . - 2005فوکویاما1999 - 2؛ ترجمه توسلی، - 1379 سرمایه اجتماعی را یک هنجار اجتماعی محسوب میکند که همکاري بین دو یا چند نفر را تقویت میکند و آن را ویژگی عمل متقابل بین دو دوست میداند. کلمن - 1988 - 3 سرمایه اجتماعی را ساختارهاي اجتماعی میداند که دویژگی مشترك دارند :

اول همه آنها شامل جنبهاي از یک ساخت اجتماعی هستند و دوم کنشهاي معین افرادي را که در درون ساختار هستند، تسهیل میکند. از دیدگاه پوتنام - 2000 - 4 سرمایه اجتماعی آن دسته از ویژگیهاي سازمان اجتماعی است که هماهنگی و همکاري را براي سود متقابل تسهیل میکند.از عهد باستان به احساسات مثبت انسان ازجمله شادکامی توجه شده است، افلاطون در کتاب جمهوري به سه عنصر در وجود انسان اشاره میکند که عبارتاند از قوه عقل، امیال و احساسات، افلاطون شادي را حالت تعادل و هماهنگی بین این سه عنصر میداند - دیکی5، . - 1999 ارسطو، شادي را زندگی معنوي میداند - آیزینگ6،ترجمه فیروز بخت، . - 1385

یکی از متغیرهاي که سرمایههاي اجتماعی با آن ارتباط دارد شادکامی هست. آرگایل7 و همکاران شادي را ترکیبی از وجود عاطفه مثبت، فقدان عاطفه منفی و رضایت از زندگی میدانند - ترجمه گوهري انارکی و همکاران، . - 1382به نظر آرجیل مارتین و لو - 1995 - 8سه جزء اساسی شادکامی عبارتانداز:هیجان مثبت،رضایت از زندگی و نبود هیجان ات منفی ازجمله افسردگی و اضطراب.او همکارانش دریافتند که روابط مثبت با دیگران، هدفمند بودن زندگی،رشدشخصی،دوست داشتن دیگران و طبیعت نیز از اجزاء شادکامی هستند.مایرز و داینر - 1995 - 1 میگویند وقتی از مردم پرسیده شود که فرد شادکام چه کسی است، در پاسخ به شبکهاي حمایتی از روابط در یک فرهنگ اشاره میکنند که به تفسیري مثبت و خوشبینانه از رویدادهاي روزمره زندگی میانجامد. بنابراین، یکی از اجزاي مهم شادکامی، جزء شناختی آن است.

شوارتز و استراك - 1991 - 2 باور دارند که افراد شادکام کسانی هستند که در پردازش اطلاعات سوگیري دارند؛ یعنی، اطلاعات را بهگونهاي پردازش و تفسیر میکنند که به خوشحالی آنها میانجامد. بنابراین، شادکامی مفهومی است که چندین جزء اساسی دارد نخست آنکه جزئی عاطفی و هیجانی دارد که باعث میشود فرد شادکام همواره ازنظرخُلقی شاد و خوشحال باشد. دوم آنکه جزئی اجتماعی دارد که گسترش روابط اجتماعی را به دنبال دارد. و سوم آنکه جزئی شناختی دارد که موجب میگردد فرد شادکام نوعی تفکرونوعی پردازش اطلاعات ویژه خود داشته باشد وقایع روزمره را طوري تعبیر و تفسیر کند که خوشبینی وي را به دنبال داشته باشد.

همچنین رضایت شغلی معلمان از دو بعد حائز اهمیت است: نخست از جنبه انسانی که شایسته است با معلمان بهصورت منصفانه و با احترام رفتار گردد و دوم از جنبه رفتاري که توجه به رضایت شغلی میتواند رفتار معلمان را بهگونهاي هدایت نماید که بر کارکرد وظایف سازمانی آنهاتأثیر بگذارد و به بروز رفتارهاي مثبتومنفی از طرف آنها منجر گردد - اسپکتر3، . - 2000 بهطورکلی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی معلمان به دودسته اصلی، شامل عوامل محیطی و شغلی و عوامل فردي تقسیم میگردد - کریستوفر4، . - 1996 پیشینه محیطی رضایت شغلی مشتمل بر نظریه بر نظریه ویژگیهاي شغلی - هاکمن و اولدهام5، - 1980 ؛ محدودیتهاي سازمانی - کونور و رادلف6، - 2000؛ متغیرهاي نقش - کنز و کان7، - 1985؛ تعارض کار و خانواده - هالبیک و لئونارد8، - 1995؛ سطح پرداخت - مک فارلین9، - 2000؛ استرس شغلی - جکس دنیز10، - 1996؛ کار اضاقی - جکس و پیز11، - 1996؛ کنترل حین کار و جدول و برنامه زمانی کار - دالتون12، - 2000

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید