بخشی از مقاله

چکیده

احساس امنیت احساس آزادی نسبی از خطرات و تهدیدات است که به فرد آرامش جسمی و روحی می بخشد بنابراین هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه تاب آوری با امنیت روانی در دانش آموزان بود. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان متوسطه دوم شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1394-95 بود. نمونه آماری شامل 350 دانش آموز دختر که با روش نمونه گیری خوشه ایی چندمرحله ایی انتخاب و پس از جلب رضایت و همکاری در این پژوهش شرکت کردند و از آزمودنی ها خواسته شد که پرسشنامه تاب آوری کانر ودیویدسون - - 2003 و پرسشنامه امنیت روانی مازلو - - 2004 را تکمیل کنند. تحلیل داده ها با محاسبه ضرایب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان انجام شد. نتایج نشان داد که تاب آوری همبستگی مثبت معناداری با امنیت روانی دارد و همچنین توان پیش بینی امنیت روانی را دارند . در نتیجه می توان گفت که یکی از عناصر سازنده معنویت تعالی معنوی است آنجا که فرد از وابستگی های دنیوی اعراض کرده و از غیرخدا به خدا روی می آوردو همین امر توان تحمل فرد را در برابر مشکلات بیشتر می کند و منجر به امنیت خاطر فرد می شود.

کلید واژه ها: امنیت روانی، تاب آوری

مقدمه

امنیت از نیازها و انگیزه های اساسی انسان به شمار می رود - مک لئود2، . - 2014 امنیت روانی3، یکی از مهم ترین فاکتورهای زندگی سالم است - حسنی، احمدی و دریکوندی، . - 1391 امنیت روانی، یعنی داشتن روح و روانی آرام و به دور از ترس که در این صورت، زندگی آدمی گوارا و دلپذیرخواهد شد. امنیت روانی عبارت است از ایمنی نسبی از خطر، مساله امنیت از دو جهت قابل بررسی است یکی آسایش خاطر ناشی از اطمینان شخص به ارضای نیازمندی ها خود و دیگری اطمینان از اینکه هیچ کس یا هیچ چیز فرد را تهدید نمی کند. به عبارتی امنیت حالتی است که در آن ارضای احتیاجات و خواسته های شخصی انجام می یابند یا احساس ارزش شخصی، اطمینان خاطر، اعتماد به نفس و پذیرش از طرف افراد جامعه است - ماه زاده، . - 1394

تاب آوری به عنوان ظرفیت انسان برای مقابله و انطباق با سختی، رنج، مصیبت و دیگر عوامل استرس زا در زندگی روزانه است. مطالعات مختلف بر روی تاب آوری تاکید می کند که تاب آوری فراتر از برخورد و انطباق با تجربیات آسیب زا است. بدین معنا که فرد قدرت بازگشت و رشد به شیوه ی مثبت در برابر شرایط نامناسب را دارد - کنات و دریویس1، . - 2014 در زمینه رفتار انسانی، تاب آوری اغلب به عنوان یک ویژگی مرتبط با منش، شخصیت تواناییِ مقابله در نظر گرفته می شود. در این بخش، تاب آوری بر توانمندی، انعطافپذیری، توانایی تسلط یا برگشت به حالت عادی پس از مواجهه با استرس و چالش شدید دلالت دارد - آگایبی و ویلسون2،. - 2005بنابراین با توجه به مطالب گفته شده هدف این پژوهش بررسی رابطه بین تاب آوری با امنیت روانی در دانش آموزان دختر بوده است.

روش:

پژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع و اهداف مورد نظر، از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی است.جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه ی دانش آموزان دختر پایه سوم و چهار دوره ی دوم متوسطه مدارس دولتی آموزش و پرورش شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1394-95بود که با استعلام از اداره ی آموزش و پرورش کرمانشاه تعداد 4135 نفر بوده اند. حجم نمونه با توجه به تعداد جامعه آماری پژوهش مذکور و براساس جدول مورگان تعداد 350 نفر تعیین شد. روش نمونه گیری به صورت خوشه ایی چند مرحله ای انجام شد بدین صورت که از بین نواحی سه گانه ی آموزش و پرورش شهر کرمانشاه یکی از نواحی - ناحیه - 3 انتخاب شد وسپس از بین مدارس این ناحیه 4 مدرسه به صورت تصادفی انتخاب و پرسشنامه های پژوهش توزیع و جمع آوری گردید پس از اجرای تحقیق، 332 پرسشنامه در مرحله فرضیه آزمایی تحلیل شدند. لازم به ذکر که تعدادی از پرسشنامه ها به علت نقص در تکمیل کناره گذاشته شدند.

ابزار پژوهش پرسشنامه تاب آوری: توسط کانر و دیویدسون - - 2003 ساخته شده است و شامل 25 سوال می باشد کهآزمودنی ها می بایست در یک طیفلیکرتی پنج گزینه ای - کاملاً نادرست تا همیشه درست - به سوالات آزمون جواب دهند. این پرسشنامه قدرت مقابله با فشار و تهدید را می سنجد و هر چند که دارای خرده مقیاس هایی می باشد اما فقط نمره کلی برای هدفهای پژوهشی معتبر به حساب می آید. کانر و دیویدسون - - 2003 در مطالعه ای نشان دادند که میانگین نمره جعیت عمومی برای 80/7، بیماران بخش های مراقبت های اولیه برای با 71/8، بیماران سرپایی روانپزشکی برابر با 0/68، بیماران دارای اضطراب تعمیم یافته برابر با 62/4 و دو نمونه از بیماران دارای اختلال استرس پس از سانحه 47/8 تا 52/8 بود که نشانگر روایی این پرسشنامه است. جوکار - - 1386 پایایی این آزمون به روش کرونباخ را برابر با 0/93 و روایی آن به روش تحلیل عامل را مناسب گزارش کرده است.در پژوهش حاضر نیز ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و 0/87 بدست آمد.

پرسشنامه امنیت روانی: این پرسشنامه در سال 2004 توسط مازلو به منظور سنجش امنیت روانی برای نوجوانان 15 تا 19 ساله براساس مطالعات وسیع نظری و بالینی، در زمینه احساس ایمنی تهیه شده است. دارای 71 سوال دو گزینه ای با گزینه های بلی و خیر است و برای شناخت و سنجش آن دسته از خصوصیات فردی که احساس ایمنی و ناایمنی را به وجود می آورد و شناسایی افرادی که ناایمنی روانی و هیجانی دارند قابل استفاده است. اعتبار و روایی این پرسشنامه توسط امین پور - - 1386 محاسبه شده است ضریب پایایی 0/92 گزارش گردید و روایی محتوای آن نیز مورد تایید قرار گرفت در پژوهش حاضر نیز ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و 0/90 بدست آمد.

یافته ها

جدول1 میانگین وانحراف استاندارد متغیرهای پژوهش را نشان می دهد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید