بخشی از مقاله

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ی بین خودکارامدی و هوش اجتماعی با میزان شایستگی مدیران مدارس مقطع ابتدایی شهرستان سبزوار بود. بدین منظور با استفاده از فرمول کوکران از میان 160نفر از مدیران و معاونان113نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند.ابزارهای جمع آوری داده ها، سه پرسشنامه استاندارد،خودکارآمدی - شرر و همکاران - 1982 هوش اجتماعی - آنگ تون تت، - 2008 و میزان شایستگی - مصلحی، - 1391 استفاده شده است. نتایج حاصل از همبستگی پیرسون و رگریسون نشان داد که بین خود کارامدی و هوش اجتماعی مدیران با میزان شایستگی انها رابطه مثبت و منعنی داری وجود دارد. به این معنا که مدیران و معاونان که خودکارامدی و هوش اجتماعی بالاتری دارند از شایستگی بیشتری برخوردارند.

همچنین میان متغیرهای سن و سابقه کار نیز با میزان شایستگی مدیران رابطه معنادار وجود داشت. اما بین تحصیلات و جنسیت با میزان شایستگی رابطه معناداری وجود نداشت. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که سه متغییر خودکارامدی، سابقه کار و سن می تواند %71 از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند. در این میان متغیر خودکارامدی بالاترین همبستگی را با میزان شایستگی مدیران داشت که نشان می دهد ایمان به توانایی های فردی حتی از سابقه کار و تجربه نیز برای رسیدن به شایستگی مهم تر است. مسئولین آموزش و پرورش می توانند برای انتخاب پست های مدیریتی و در مرحله ی بعد برای انتخاب معاونین مدارس، از افرادی استفاده کنند که از هوش اجتماعی و خودکارامدی بالایی برخوردارند.

واژههای کلیدی: هوش اجتماعی ، خودکارآمدی ، میزان شایستگی، مدیران

مقدمه

توجه به منابع انسانی و توسعه و توانمند سازی ان که ارزشمندترین سرمایه های سازمانی محسوب شده و محور توانایی و دانش افزایی در کلاس جهانی می باشد، مؤید این واقعیت است که انسان به عنوان شریک تعیین کننده و موثر در سازمانها، مد نظر قرار گرفته و پرورش و توسعه منابع انسانی، موجب توسعه همه جانبه و متوازن سازمان است. در این قسمت نیز جامعه ی انسانی به پیشرفت های چشمگیری دست یافته است .در سازما نها مهمترین رکنی که برای رسیدن به اهداف تأثیر گذار است - - مدیریت - - است. مدیر به عنوان نماینده رسمی سازمان به منظور ایجاد هماهنگی و افزایش اثر بخشی در رأس ان قرار می گیرد و موفقیت سازمان در تحقق اهداف در گرو چگونگی اعمال مدیریت اوست. امروزه رقابت شدید وتغییرات فناوری، فشار روز افزونی بر سازمان ها و شیوه های متنوع انها در افزایش بهره وری نیروی انسانی شان وارد می سازد.

از سوی دیگر علاوه بر خودکار امدی، هوش اجتماعی نیز یکی دیگر از متغییر های مؤثر بر شایستگی مدیران می باشد. هوش اجتماعی، اصطلاح فراگیری است که مجموعه گسترده ای از مهارت ها و خصوصیات فردی را در بر گرفته ومعمولا به ان دسته از مهارت های درون فردی و بین فردی اطلاق می گردد. بندورا خود کارامدی را باورهای افراد مورد قابلیت ها ولیاقت های خودشان برای اعمال کنترل در عملکرد وخویشتن و بر رویداد ها و حوادث مؤثر زندگی تعریف کرده است. - بندورا،. [1] - 2000 افرادی دارای خودکارامدی بالا به توانایی های خود باوردارند وبرای رسیدن به هدف خود پافشاری می کنند و تسلیم نمیشوند،از این رو متقاعد کردن دیگران عمل می کنند[2] - اوانس و کلارک، - 2011 این ویژگی میتواند یکی از کلیدی ترین ویزگی مدیر موفق باشد.

شناخت ابعاد شایستگی های مدیریتی برای تدوین توسعه برای ارزیابی مدیران یک عامل اساسی است مدیران مسئول اداره سازمانهای پیچیده با چالش های مختلف و تقاضاهای غیر قابل پیش بینی هستند. مدیران باید دارای سرعت عمل و انعطاف پذیر باشند به گونه ای رفتار کنند که رفتار انها منجر به اثر بخشی در محیط کاری به خصوص بهبود جوسازمانی شود.مدیران باید ریسک را بپذیرند و راستی، صداقت، مسئولیت پذیری را به نمایش بگذارند و اماده گرفتن نقش های جدید باشند - عفوریان،. - 1384 از میان تمام عوامل و ویژگی های مؤثر بر شایستگی های مدیران، خودکار امدی و هوش اجتماعی در این تحقیق مورد بررسی قرار خواهد گرفت.اهداف اصلی این مطالعه ، بررسی تأثیر خودکار و هوش اجتماعی مدیران بر میزان شایستگی آنها و پیش بینی میزان شایستگی مدیران بر اساس خودکارامدی و هوش اجتماعی انها، بود.

تئوری و پیشینه تحقیق

با توجه به این که تحقیق با این عنوان در داخل و خارج کشور کار شده پیشینه عملی که به صورت کاملا مرتبط باشد یافت نشد. ولی قدمت و روند بحث شایستگی ها به حوزه مدیریت دواتی در عرصه جهانی به دهه1990بر میگردد.رازقی - - 1386 در تحقیق خود ابزاری مناسب برای اندازه گیری معیارها و سطوح مختلف شایستگی مدیران با هیجده عامل ارائه داده است.[..] همچنین، خود کارامدی مخزن - - 1390 در تحقیق خود به این نتیجه رسید که بین حالات عاطفی و فیزیکی یکی با ترغیبات کالای با اجتماعی،ت جربه جانشین و تجربه موفق باخودکارامدی مدیران رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد.[..]احمدی و حلیمی - - 1390 در تحقیق خود رابطه میان هوش اجتماعی و مهارت های کار افرینی را تأیید کردند.[..]

مواد و روشها

در این بررسی، نوع تحقیق کاربردی و روش ان توصیفی از نوع همبستگی می باشد. رابطه میان متغییر ها بر اساس هدف پژوهش تحلیل می گردد. جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران معاونان زن و مرد،مدارس مقطع ابتدایی شهرستان سبزوار در سال تحصیلی 95-94می باشد که تعداد انها 160نفر می باشد.حجم نمونه به استناد به فرمول کوکران انتخاب گردید. فرمول کوکران یکی از کاربرد ترین روش ها برای محاسبه حجم نمونه اماری است در این تحقیق طبق فرمول کوکران و حجم جامعه که160نفر می باشد حجم نمونه 113 نفر تعیین می شود.با توجه به چهارچوب های نظری ومتغیر های آن و شرایط جامعه اماری برای گرد آوری از روش کتابخانه ای و پرسشنامه استفاد شده است .ابزارهای جمع آوری داده ها، سه پرسشنامه استاندارد،خودکارآمدی - شرر و همکاران - 1982 هوش اجتماعی - آنگ تون تت، - 2008 و میزان شایستگی - مصلحی، - 1391 بود.

نتایج و بحث

برای تجزیه و تحلیل داده از آمار توصیفی واستنباطی استفاده و در مرحله بعد با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگریسون چندگانه با روش گام به گام و نرمال بودن داده ها توسط آزمون کولمگروف اسمیرنف بررسی شد و کلیه مراحل تحلیل داده با استفاده از نرم افزار - - spss انجام گرفت.پنجاه و دو درصد نمونه ها مرد بودند. ضریب همبستگی پیرسون برای ازمون رابطه سابقه کار و شایستگی مدیران - 0، - 715 به دست آمد. مدیرانی که سابقه کار بیشتری دارند، از شایستگی بیشتری نیز برخوردار هستند - جدول شماره . - 1بین سن و شایستگی مدیران رابطه معنا داری وجود داشت. بنابراین می توان ادعا کرد که مدیران مسن تر از هوش اجتماعی بالاتری برخوردار هستند. - . - sig<%5 این مسئله سن وخودکارآمدی مدیران تایید کرد - جدول . - 2

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید