بخشی از مقاله

چکیده:

در این پژوهش هدف این است که رایطه سبک مدیریت کلاس معلمان با انگیزش پیشرفت ریاضی دانش آموزان پایه ی ششم دبستان را بررسی کنیم .برای این کار کل معلمان ششم دبستان 25 - نفر - و 170 نفر از دانش آموزان پایه ششم به طور تصادفی انتخاب شدند .معلمان پرسشنامه نگرش و باورهای معلمان در مورد مدیریت کلاس و دانش آموزان مقیاس انگیزش ریاضی از مقیاس انگیزش مدرسه ایتدایی را تکمیل کردند.

روش تحقیق همبستگی بود .نتایج نشان داد که بین سبک مدیریت کلاس تعامل گرای معلمان با انگیزش ریاضی - /331 - بین سبک مدیریت کلاس تعامل گرای - /131 - و سبک مداخله گر - /105 - معلمان با پیشرفت ریاضی دانش آموزان رابطه معنا داری وجود دارد .بر اساس نتایج رگرسیون چند متغیری ،سبک مدیریت کلاس تعامل گرای معلمان قوی ترین متغیر برای پیش بینی انگیزش ریاضی دانش آموزان و سبک های مدیریت کلاس تعامل گرا و مداخله گر معلمان قوی ترین متغیر برای پیش بینی درس ریاضی دانش آموزان است.

مقدمه:

انگیزش تحصیلی که به درگیری تحصیلی اشاره دارد، به عنوان شاخص های شناختی، هیجانی و رفتاری دانش آموزان که دلبستگی آنان را به تحصیل و مدرسه نشان می دهد تعریف شده است . - توکر، زاکو . - 2002 حسن زاده در مطالعه خود به این نتیجه رسید که بین انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد. بر اساس نظر توکر و همکاران دانش آموزانی که انگیزش پایینی دارند به سختی کار می کنند .

در واقع پژوهش های مختلف نشان می دهد که انگیزش تحصیلی به طور مستقیم عملکرد تحصیلی را تحت تاثیر قرار می دهد. اوریاهی - 2009 - نشان داد که انگیزش دانش آموزان نقش مهمی در ادامه تحصیل آنان داشته و به صورت مثبت با عملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه دارد . گلی، مارش و داوسون - 2007 - با بررسی انگیزش تحصیلی دانش آموزان، نشان دادند که بین انگیزش و ابعاد آن - نوشتن و خواندن ریاضی - با خودپنداری تحصیلی رابطه مثبت و بین تنظیم بیرونی با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی وجود دارد.

مشکل در ریاضی یکی از مشکلاتی است که تاثیرات منفی بر مسائل روانی و آموزشی دانش آموزان و حتی خانواده و معلمان آنان دارد و بهره مندی از انگیزش تحصیلی مناسب و به خصوص انگیزش ریاضی، یکی از عواملی است که منجر به سازگاری مناسب با آموزش و مدرسه می شود . مشکل در ریاضی ممکن است ناشی از مشکل در انگیزش باشد که یکی از ابعاد انگیزش تحصیلی است . پژوهش های مختلف نشان می دهد که انگیزش ریاضی بر عملکرد دانش آموزان تاثیر دارد. - علایی و نریمانی . - 91 مولیس و هماران نشان دادند دانش آموزانی که نگرش مثبت به ریاضی دارند به احتمال زیاد در ریاضی بهتر عمل می کنند.

سبک مدیریت کلاس یکی از متغیرهایی است که می تواند نقش مهمی در انگیزش پیشرفت ریاضی داشته باشد. سبک مدیریت کلاس عبارت است از کلیه ی تلاش های معلم ببرای سرپرستی فعال یت های کلاس که شامل تعاملات اجتماعی، رفتار دانش آموزان و یادگیری است. - گلیکمن و ولفانگ . - 1986 در پاره ای از تعارف نیز سبک مدیریت روشی است که معلم برای کنترل دانش آموزان به کار می برد.

- ارشد داهار، احمد، نایواز . - 2010 از نظر ولفکاگ سه نوع سبک مدیریت کلاس وج ود دارد که عبارتند از: .1سبک غیرمداخله گرا - واگذاری مسئولیت ها به دانش آموزان و فرصت بیشتر برای تعامل آزاد در کلاس و پیروی آنها از علایق شخصی خود - .2تعامل گرا - کنترل و انضباط در سایه ی تعامل بین دانش آموزان و معلم و سهیم شدن آنها در برنامه ریزی و سازماندهی کلاس. - .3مداخل گر - تاکیر بر اعمال کنترل و نظارت بیشتر روی فعالیت ها در رفتار دانش آموزان و تاکید بر قوانین و انضباط کلاس - . پژوهش ها نشان دادندکه سبک های رهبری معلمان در کلاس نقش مهمی در درگیری دانش آموزان در کلاس و ایجاد انگیزه در آنان دارد.

کایکس - 2009 - نشان داد بین ابعاد مهارت های مدیریت کلاس معلم و بی انضباطی دانش آموزان رابطه وجود دارد. دیجیک و استوجیلیکو یک - 2011 - نشان دادند زمانی که معلمان مداخله گراند آنان پیشرفت تحصیلی پایینی دارند. مشکلات تحصیلی دوره ابتدایی می تواند یکی از علل پایین بودن پیشرفت تحصیلی در مقاطع بالاتر باشد و این امر می تواند خسارت جبران ناپذیری را از بعد فرهنگی و اقتصادی برای جامعه داشته باشد.

 با توجه به آنکه مشکلات ریاضی و عملکرد پایین در درس ریاضی یکی از مشکلاتی است که حداقل نیمی از دانش آموزان ابتدایی با آن دست و پنجه نرم می کنندو یکی از عوامل مرتبط با این مشکل انگیزش تحصیلی - درس ریاضی - دانش آموزان است لذا توجه به متغیرهای پیش بین این مشکل از جمله سبک مدیریت معلمان لازم است و می تواند متغیر پیش بین انگیزش و پیشرفت درسی ریاضی رزا شناسایی کند تا مسئولین َا و پ از این طریق بتوانند برنامه های لازم را برای افزایش عملکرد و انگیزشس ریاضی دانش آموزان را طراحیکنند . از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سبک های مدیریت معلمان - مداخله گر، تعامل گرا، و غیر مداخله گر - با انگیزش پیشرفت ریاضی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی بود.

روش تحقیق

روش تحقیق این پژو هش همبستگی بوده زیرا در این پژوهش هدف اصل ی پژوهش بررسی رابطه سبک مدیریت معلمان با انگیزش و پیشرفت ریاضی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی بوده است .بر اساس این هدف سبک مدیریت کلاس در سه بعد مداخله گر ،تعامل گرا و غیر تعامل گرا به عنوان متغیر پیش بین و انگیزش و    پیشرفت ریاضی  به عنوان متغیر های ملاک در نظر گرفته شده است.

جامعه نمونه و روش

نمونه گیری :جامعه آماری معلمان در این پژوهش شامل کل معلمان پایه ی ششم ابتدایی زن و مرد شهر فرخ شهر بوده است.  n125 و جامعه آماری در این پژوهش از دانش آموزان ،کلیه دانش آموزان پایه ی ششم ابتدایی شهر فرخ شهر در سال 95-94 تحصیلی تشکیل دادند که - n1=453 - حجم نمونه معلمان شامل تمام معلمان زن ومرد شهر فرخشهر بوده که به روش کل همکاری انتخاب شدند.

به عبارت دیگر حجم نمونه با جامعه برابر بوده است - n1=25 - حجم نمونه دانش آموزان بر اساس فرمول کرچسی و مورگان - خوی نژاد، - 1380انتخاب شد که بر اساس آن حجم نمونه تقریباً 85 نفر بوده.اما بهدلیل اینکه دانش آموزان دوجنس در پژوهش شرکت داده شدند و تقریبا تعداد آن ها برابر بوده نمونه آماری مربوط به جامعه دانش آموزان دوبرابر در نظر گرفته شد .ونمونه نهایی را 170نفر از دانش آموزان دختر و پسر تشکیل دادند - - n2=25با توجه به آنکه حجم نمونه دانش آموزان به حجم نمونه معلمان بستگی داشت .نمونه ی دانش آموزان با روش نمونه گیری ساده در واقع تصادفی ساده انتخاب شد .به این صورت که از کلاس های مربوط به هر معلم .از بین کلاس های با تعداد 15-20 نفر 8 دانش آموز ،21-24 نفر 12 دانش آموز ،24-28 نفر 14 دانش آموز و 28-35 نفر 16 دانش آموز با توجه به دفتر شاخص حضور و غیاب به روش تصادفی ساده انتخاب شدند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید