بخشی از مقاله

چکیده:
هدف این مطالعه رابطه مدیریت بی تفاوتی با تحلیل رفتگی شغلی و هوش اجتماعی معلمان مدارس متوسطه شهر فیروزکوه است. این پژوهش از نوع توصیفی- کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کلیه معلمان مدارس متوسطه شهر فیروزکوه که تعداد کل آنها در حدودًٌِ نفر می باشد. به منظور تعیین تعداد نمونه و با توجه به جدول جامعه آماری کارکنان از مدل تصمیم گیری کرجسی و مورگان که رهنمود علمی و قابل تعمیمی را ارایه نموده انداستفاده گردید و با توجه به تعداد جامعه آماری مورد نظر برای کارکنان ًٌَ نفر انتخاب شد و کار تجزیه و تحلیل اجرا گردید در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است جمع آوری دادههای مربوط به مبانی نظری و استخراج عوامل و شاخص های اولیه از منابع کتاب خانهای و اینترنتی شامل کتب، مقالات و مطالعات موردی استفاده شده است .

جهت گردآوری اطلاعات و دادههای مورد نیاز به منظور بررسی فرضیات تحقیق از پرسشنامه استفاده شده است. به منظور تایید روایی، از نظر خبرگان در این زمینه بهره گرفته شده و به منظور تایید پایایی پرسشنامه از آزمون الفای کرونباخ استفاده شده که میزان آن َُ است که نشاندهنده پایایی بالای آن است. یافتههای پژوهش با آزمون های ضریب همبستگی اسپیرمن و آ زمون تحلیل واریانس - ANOVA - نشان داد بین مدیریت بی تفاوتی با مولفه های تحلیل رفتگی شغلی با مولفه های هوش اجتماعی معلمان مدارس متوسطه شهر فیروزکوه رابطه مثبت وجود دارد . همچنین هوش اجتماعی معلمان ، تحلیل رفتگی شغلی معلمان و مدیریت بی تفاوتی معلمان بر اساس مولفه های جمعیت شناختی بین سن ، جنس ، سابقه و رشته متفاوت است.
واژگان کلیدی:
مدیریت بی تفاوتی ، تحلیل رفتگی شغلی ، هوش اجتماعی ،معلمان مدارس متوسطه شهر فیروزکوه
مقدمه
تلقی مدیریت به عنوان یک فراگرد سابقه چندانی ندارد . نخستین بار سقراط مدیریت را به عنوان یک فراگرد اجتماعی که بیش از هر چیز با روابط مردم سروکار دارد، تعریف کرد . - کاظمی و کرمی، ٌَََ. از سوی دیگر، به نظر می رسد یکی از مسائلی که در حال حاضر گریبانگیر بیشتر سازمانهای دولتی در ایران شده است، مسئله ایجاد بی تفاوتی در مدیران می باشد - حریری و همکاران،ٌٍَُ - . بی تفاوتی انگیزه کار و تلاش را از آنها می گیرد و بالطبع مدیران بی تفاوت، سازمان بی تفاوت را شکل می دهند . مدیران بی تفاوت تعهد کمتری نسبت به سازمان دارند و در نتیجه تأثیر مستقیم و منفی بر عملکرد سازمان می گذارند - اسلامی،ٌََْ - . افرادی که دچار این پدیده می شوند، به آینده توجهی ندارند، زیرا در نظر آنها حال، گذشته و آینده تفاوتی با هم ندارند - دانایی فرد،ٌَََ - و سطح کاری آنها در حدی است که مانع اخراج آنها از سازمان شود.

.برای گروهی از مدیران حالت بی تفاوتی، ناشی از شکست و عدم ارضای نیازهایشان در سازمان است . آنان با انتظارات طلایی و آرمانی قدم به سازمان می گذ ارند و وقتی با محدودیت سازمان روبرو می شوند امیدشان به یاس تبدیل و چون برآوردن انتظارات خود را غیر ممکن می بینند، در صورتی که در سازمان بمانند و آن را ترک نکنند، به تدریج به حالت بی تفاوتی دچار می گردند . - میر حسینی زواره ،. بی تفاوتی برای افراد مخرب است و خلاقیت ریسک پذیری را سرکوب می کند. - شاهین پور و مت1 ، ًًٍْ - . در واقع یکی از مسائلی که در سازمان شایع است ; ولی توجه کمی به آن می شود یا بهتر است بگوییم هیچ توجهی به آن نمی شود، پدیده بی تفاوتی مدیران نسبت به سازمان است .
با توجه به آن که مدرسه یکی از سازمان های مهم و اساسی در هر کشوری می باشد بخصوص در کشورهای در حال توسعه، بنابراین با توجه به این که سالیانه تعداد زیادی از افراد از مراکز تربیت معلم فارغ التحصیل می شوند باید به آنان آموزش های لازم داده شود تا بتوانند هرچه بهتر به پرورش کودکان که آنان مدیران آینده خواند بود بپردازند و پس باید تلاش شود تا معلمان در محیط کار دچار بی تفاوتی و تحلیل رفتگی نشوند تا بتوانند به وظایف خود به خوبی عمل نمایند .
طی سالهای اخیر، معلمین به عنوان یکی از مهمترین عوامل در تعلیم و تربیت بیش از پی ش مورد توجه محققین قرار گرفته اند. در این راستا، تلاشهای زیادی جهت یافتن روابط بین متغیرهای مختلف معلمان - از جمله کارآمدی، تحلیل رفتگی شغلی، سبک تدریس و هوش اجتماعی - و ویژگیهای جمعیت شناختی آنان - نظیراز سوی دیگر شغل و حرفه برای افراد احساس هویت و شرایط خاصی را فراهم میکند تا مهارت جدیدی کسب و چالشی تازه ایجاد و نیز موجبات پاداش اجتماعی و نیاز به تعلق به گروه خاصی برآورده گردد. همچنین کار میتواند برای سلامت جسمانی و روانی فرد خطرناک باشد؛ یعنی علاوه بر خطرات بدنی موجود در اغلب محیط های کاری، فرد را دچار اضطراب، محرومیت، درماندگی یا استیصال کند.

از طرف دیگر استرس های شدید ناشی از ماهیت ، نوع و وضعیت نامناسب کار به پیدایش حالتی در افراد می شود که به تحلیل رفتگی معروف است. - هولسوی،ًًًٍ - . تحقیقات نشان می دهد هنگامی که تحلیل رفتگی شغلی بوجود می آید، فقدان روز افزون واقع بینی، کاهش انرژی در ادامه فعالیت های سودمند، از دست دادن فلسفه نهایی زندگی، فقدان احساس همدردی و اختلالات روحی و جسمی ظهور پیدا میکنند - محمدی ،. اندرسون1 و همکاران - ًًٍْ - ، بورک2 و همکاران - ًًٍُ - و اسپنز و رابینز3 - ٌٍُُ - در جمع آوری شواهد نشان دادند شخصی که اعتیاد به کار کمتری دارد، دارای سلامت روانی و جسمانی خوبی می باشد و فرصت ارتقاء در کار را پیدا میکند. قدر مسلم این است که موفقیت سازمانها و مدیران همواره مرهون یک سری عوامل کلیدی است و شناسایی و تقویت چنین عواملی کامیابی هر چه بیشتر سازمانها را به دنبال خواهد داشت .

مدیران در هر سازمان به منظور هماهنگی و افزایش کارایی کارکنان سازمان و دستیابی به اهداف در رأس سازمان قرار دارند . واضح است که چگونگی اداره سازمانها و عملکرد مدیران، رکود یا پیشرفت اجتماعی را به دنبال خواهد داشت - میرزا قادری،عواملی کامیابی هر چه بیشتر سازمانها را به دنبال خواهد داشت . مدیران در هر سازمان به منظور هماهنگی و افزایش کارایی کارکنان سازمان و دستیابی به اهداف در رأس سازمان قرار دارند . واضح است که چگونگی اداره سازمانها و عملکرد مدیران، رکود یا پیشرفت اجتماعی را به دنبال خواهد داشت - میرزا قادری -

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید