بخشی از مقاله

چکیده:

پژوهش حاضر به بررسی رابطه میان فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش با بهره وری میپردازد و سازمان صنعت و معدن و تجارت استان فارس به عنوان نمونه مطالعاتی پژوهش پیش و رو می باشد . انتقال و تسهیم دانش و اطلاعات در سطح کلان و خرد بین افراد و سازمان ها ، بستگی به افرادی دارد که این انتقال را تسریع و تسهیل میکنند.جو و فرهنگ حاکم بر سازمان میتواند تاثیر بسزایی بر کارکنان وچگونگی کارکرد آنها و تعهد آنان نسبت به ارتقاء خود و سازمان داشته باشد.از این رو در این پژوهش به اثر گذاری این دو عنصر نا ملموس و منبع استراتژیک سازمانی در ارتقا عملکرد و بهره وری سازمان و کارکنان آن پرداخته شده است.

جامعه آماری این تحقیق را تعداد 100 نفر از کارمندان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس تشکیل می دهند.ابزار جمع آوری داده ها در این پژوهش شامل پرسش نامه های بهره وری نیروی انسانی براساس مدل آچیو توسط هرسی و گلداسمیت - 1980 - ، پرسشنامه مدیریت دانش شرون لاوسون 2003 - - ، پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون - - 2000 بوده است برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده های بدست آمده در فرضیات از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است .نتایج حاصل از پژوهش حاکی از وجود رابطه معنا دار و مثبت میان بهره وری و فرهنگ سازمانی، بهره وری و مدیریت دانش و همچنین میان مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی می باشد و با نتایج حاصل از تحقیقات با زمینه مشابه همسویی دارد.

واژگان کلیدی: بهره وری سازمانی ، مدیریت دانش، فرهنگ سازمانی

مقدمه:

بهره وری از موضوعات اساسی و مهمی است که در سطوح مختلف و در فعالیت های گوناگون،سابقه چند صد ساله دارد.بخصوص در دهه های پایانی قرن حاضر، اهمیت آن در فعالیت های اقتصادی، اجتماعی و صنعتی به شدت مورد تاکید قرار گرفته است. با وجود تعاریف زیاد در مورد بهره وری ، به منظور اجرایی کردن آن می بایست تعریفی هماهنگ و سازگار با شرایط و نیاز ها به کار گرفته شود . استمرار یک سیستم بهره وری مستلزم شناخت کافی وضعیت موجود و فرهنگ کاری است. بررسی شرکت ها و واحد های تولیدی نشان میدهد که توجه به بهره وری در بخش های مختلف تولیدی به شکل های مختلفی صورت گرفته و میگیرد. البته با توجه به شرایط شرکت ها و سیاست های مدیریتی، طبیعی است که از راه های مختلف و البته متناسب با وضعیت موجود برای افزایش بهره وری اقدام شود.

بهره وری به فرهنگ ملی کشورها و مردم آن بستگی دارد.برای بالا بردن تراز بهره وری باید فرهنگ عمومی مردم از باورهای نا سازگار پاک شودو در دنباله پاک سازی ذهنی ،ارزش های سازگار و غنی پرورش یابند. - هوشمند همدانی، - 1379یکی از عوامل مهمی که موفقیت سازمان ها را تضمین میکند فرهنگ سازمانی است که در سال های اخیر بسیار مورد توجه اندیشمندان و صاحب نظران مدیریت قرار گرفته است.فرهنگ سازمانی به مجموعه ای از ارزش ها،باورها، اعتقادات و فرضیات مشترک حاکم بر سازمان اشاره میکند و سیستمی ازاستنباط مشترک است که اعضا نسبت به یک سازمان دارند. - هوشمند همدانی، - 1379از سوی دیگر، بهره وری نیز به عنوان یک نگرش، یک فرهنگ و یک برداشت ذهنی از کار و زندگی تعریف میشود.

صرف نظر از تعریف فنی بهره وری که نسبت ستاده به داده است ،اگر بهره وری را یک بینش فکری بدانیم ،در آن صورت به عنوان یک ارزش و فرهنگ در مجموعه ارزش های سازمانی مطرح می شود و بهبود آن در توسعه اقتصادی ،کاهش تورم و افزایش سطح رفاه جامعه تاثیرات زیادی دارد. - هوشمند همدانی، - 1379مدیریت دانش و بهره وری منابع انسانی ازمفاهیمی اندکه با هم درارتباط بوده و همدیگر را تکمیل می کنند؟ - میر آفتاب زاده و یوسفی فرد، - 1392 دانش منبعی ارزشمند برای توانمند ساختن سازمان ها در جهت نوآوری و رقابت است . این دانش در میان کارکنان و همچنین از طریق حس همجوشی میان آنان به وجود میآید . فرایند مدیریت دانش شامل خلق دانش ، ارزشیابی دانش، ارائه دانش ، توزیع دانش و کاربرد دانشاست. ، برای تبدیل دانش به یک کالای سرمایه ای، سازمان ها باید در جهت ایجاد تعادل میان فعالیت های مدیریت دانش بکوشند . - داور پناه، - 1382

ولی موانع متعددی برسر راه خلق و به کارگیری دانش در سازمان ها وجود دارد .وظیفه مدیریت دانش آن است که این موانع را شناسایی ،و برای برطرفکردن آن ها چاره اندیشی کند. هر مدیری که وظایفش - مانند سازماندهی،برنامه ریزی ، کنترل و ارزیابی - را انجام میدهد ، در واقع تصمیم گیری میکند و هر تصمیم او به ناچار باید متکی بر اطلاعات و دانش باشد. دانش یکی از منابع اصلی و با ارزش مدیران یک سازمان می باشد.منابع انسانی، مواد اولیه یا امور مالی در روند تولید دارای نقش و ارزش خاصی هستند، ولی دانش دارای ارزش ویژه ای است.هر چه حجم و پیچیدگی عملیات وسیع تر شود ، دانش اهمیت بیشتری پیدا میکند.اگر دانش را نیز یک منبع به شمار آوریم پس مانند دیگر منابع نیاز به اداره شدن دارد. . - داور پناه، - 1382

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید