بخشی از مقاله

چکیده

براساس تئوري مالی مدرن، قیمت اوراق بهادار برابر با ارزش ذاتی آنها است. چرا که در صورتی که قیمت اوراق بهادار از ارزش ذاتی آنها انحراف پیدا نماید، از آنجا که عوامل اقتصادي عقلایی رفتار می- نمایند به سرعت آن را حذف میکنند. بنابراین در چنین بازاري نمیتوان منفعتی را به رایگان بدست آورد و براي بدست آوردن هر منفعتی بایستی خطرات آن را نیز پذیرفت. هدف این پژوهش رتبه بندي ریسک هاي بازار سرمایه با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی می باشد.

براي دستیابی به داده هاي مورد نیاز پژوهش از پرسشنامه تحلیل سلسله مراتبی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که در میان ریسک سیستماتیک و غیر سیستماتیک، ریسک سیستماتیک داراي بیشترین اهمیت و سپس ریسک غیر سیستماتیک می باشد. از میان ابعاد ریسک سیستماتیک، ریسک نرخ ارز داراي بالاترین اهمیت و ریسک بازار و ریسک بهره، داراي اهمیت یکسان هستند همچنین از میان ابعاد ریسک غیر سیستماتیک ریسک کشور بالاترین رتبه و ریسک تجاري و نقدینگی داراي اهمیت یکسان هستند.

مقدمه:

تا کنون متوجه شدهاید که براي اتخاذ هر نوع تصمیمی سرمایهگذاري باید به بهترین وجه هزینهها و منافع – یا بازده- مرتبط با آنرا تعیین نمود. نکته آن است که همواره این خطر وجود دارد که بازده مورد انتظار شما تأمین نشود. این وضعیت را تحت ریسک تعریف میکنند. تعیین یک بازده به خودي خود اهمیت زیادي ندارد و می بایست ریسک مربوطه را نیز مشخص کنید. نخستین گام در سنجش عملکرد یک سرمایه گذاري، محاسبه بازدهی به دست آمده، با توجه به اهداف از قبل تعیین شده براي آن میباشد و از آنجائیکه افزایش ثروت سهامداران به عنوان هدف اصلی واحد تجاري مطرح گردیده است، لذا یک واحد سرمایه گذار باید به گونه اي عمل کند که با کسب بازده مناسب، ثروت سهامداران را افزایش دهد - تهرانی، . - 113 :1389 هدف سرمایه گذاران کسب حداکثر بازدهی با کمترین میزان ریسک است.

بازده ناشی از سرمایه گذاري براي سرمایهگذاران حائز اهمیت است، براي اینکه تمام فرآیند سرمایه گذاري به منظور کسب بازده صورت گیرد - خرسندي فر،. - 14 :1390 مدیریت ریسک مؤثر که بر مبناي یک اصول مفهومی معتبر قرار دارد، بخش مهمی از این فرایند تصمیمگیري را تشکیل میدهد. مدیریت ریسک سنتی، تمرکزش روي ریسکهاي جلوگیري کننده از علل قانونی و فیزیکی بود - مثل حوادث طبیعی یا آتشسوزيها، تصادفات، مرگ و میر و دادخواهیها - . مدیریت ریسک مالی از سوي دیگر تمرکزش روي ریسکهایی بود که میتواند استفاده از ابزار مالی و تجاري را اداره کند. مدیریت ریسک ناملموس، تمرکزش روي ریسکهاي مربوط به سرمایه انسانی، مثل ریسک دانش، ریسک روابط و ریسک فرایندهاي عملیاتی است.

بدون توجه به نوع مدیریت ریسک، تمامی شرکتهاي بزرگ داراي تیمهاي مدیریت ریسک هستند و شرکتها و گروههاي کوچک به صورت غیر رسمی در صورت عدم وجود نوع رسمی آن، مدیریت ریسک را مورد استفاده قرار میدهند - راعی، :1390 . - 128 با توجه به موارد گفته شده باید به این نکته توجه نمود که ریسک جزء جدا نشدنی از بازار سرمایه است و سرمایه گذاران هر یک ریسک پذیري مخصوصی دارند و با توجه به ریسکپذیري خودشان اقدام به سرمایه گذاري در بازار میکنند درنتیجه شناسایی و رتبهبندي انواع ریسکها در بورس اوراق بهادار براي سرمایه گذاران و مدیران مالی مهم میباشد. با توجه به مطالب گفته شده در این پژوهش یه رتبه بندي ریسکها در بورس اوراق بهادار پرداخته می شود.

.1مروري بر ادبیات تحقیق:

.1,1ریسک

در اتخاذ هر تصمیم سرمایهگذاري1، مقداري عدم قطعیت در مورد نتیجه آن وجود دارد. “عدم قطعیت” به این معناست که دقیقاً نمی دانیم در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. تقریباً در تمام اقدامات یک مدیر مالی با عدم قطعیت مواجه هستیم زیرا هیچکس دقیقاً نمیداند که چه تغییرات احتمالی در مواردي چون قوانین مالیات، تقاضاي مشتریان، شرایط اقتصادي یا نرخ سود اتفاق خواهد افتاد. اگرچه لغات “ریسک” و “عدم قطعیت” براي اشاره به مفهوم یکسانی به کار میروند اما با یکدیگر تفاوت دارند. عدم قطعیت به معناي ندانستن اتفاقات احتمالی است. “ریسک” چگونگی تعیین مقدار عدم قطعیت موجود است. هرچه عدم قطعیت بیشتر باشد، ریسک هم بیشتر است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید