بخشی از مقاله

چکیده:

امروزه، سازمانها برای بهبود عملکرد زیست محیطی و اقتصادیشان به پیاده سازی اقدامات پایداری در مدیریت زنجیره تامین روی آورده-اند. هدف از این پژوهش، شناسایی و اولویت بندی شاخصهای موثر مدیریت زنجیره تامین پایدار با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری - ISM - در شرکت لوله سازی اهواز است. پژوهش حاضر، بر اساس هدف از نوع کاربردی و بر اساس نحوه گردآوری دادهها، از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد.

جامعه آماری این پژوهش را مدیران شرکت صنعتی لوله سازی اهواز تشکیل می دهند. در این پژوهش یازده شاخص موثر شناسایی و رتبهبندی گردیدند که عبارتند از: ثبات شغلی، استاندارهای ایمنی و سلامتی کارکنان، فرهنگ سازمانی، آموزش و توسعه مهارتهای کارکنان، بهرهگیری از خرید سبز، بهرهگیری ازاقدامات سبز، سرمایهگذاری در توسعه زیرساختهای پایداری، قوانین دولتی، مدیریت ضایعات، رضایت مشتری، طراحی مناسب برای بسته بندی ایمن.

.1 مقدمه و بیان مسله

رشد و توسعه صنایع و واحدهای تجاری و همچنین افزایش فعالیتهای اقتصادی تا حد زیادی باعث تغییر شکل زندگی و محیط فیزیکی و اجتماعی انسانها شده است. تغییر شکل منابع زمین به ثروت از طریق فعالیتهای صنعتی نیز منجر به افزایش مصرف مواد و انرژی می شود. روند تغییر محرکهای زیست محیطی جهانی و محلی منجر به عواقب نامطلوب برای اکوسیستم و جوامع شده است. در پاسخ به این مسائل، شرکتها مجبورند سیاستها، محصولات و فرآیندهای خود را تغییر بدهند و به مسائلی مانند آلودگی هوا و استثمار منابع در جهت بهبود روابط جامعه و ذینفعان، توجه کنند - لین ننلوکه و گریفتس، . - 2010 علاوه براین، صنایع با فشارهای دولتی و رقابت جهانی و مشتریان در رابطه با طرح های زیست محیطی رو به رو هستند.

از این رو، سازمان ها به اجرای شیوههای پایدار برای بهبود عملکرد زیست محیطیشان بیشتر از عملکرد اقتصادی روی آوردهاند - دیبات و همکاران،. - 2014 محققانی هم چون ولواد و الن بیکر - 2009 - بیان کردند به این دلیل است که بسیاری از صنایع به اتخاذ شیوه های مختلف برای توسعهی پایداری در زنجیره تامین خود نمودند، که آن را به عنوان عامل ایجاد کالاها و خدمات با استفاده از فرایند ها و سیستم هایی که غیر آلوده - سالم - ، حافظ انرژی و منابع طبیعی و اقتصادی قابل دوام و امن و سالم برای کارکنان، جوامع، مصرف کنندگان و پاداش خلاقانه برای همه مردمی که کار میکنند، تعریف میکنند. توسعه پایداری راه حلی برای کاهش ضایعات به وسیله بهره برداری موثر از منابع است.

در این دیدگاه، مدیریت زنجیره تامین پایدار، یک نوع فعالیتی است که به توسعه پایدار مطمئن کمک میکند. پگل وشوچنگو - 2014 - بیان کردند که در طول 2 دههی گذشته، موضوع پایداری، توجه قابل توجهی درمدیریت زنجیره ی تامین رابه سمت خودجلب نموده است وموضوع پژوهشهای زیادی بوده است. پژوهشگران و کارکنان کنونی توجه ویژهای به مسایل زیست محیطی برای تامین نیازهای زیست محیطی وکسب و کار کردهاند.

- کاتینوو همکاران ،. - 2012 بی شک، کسب وکارها با چالشهای جدید برای اتخاذ شیوههای خوب زیست محیطی روبه رو هستند - ترکانتوس وسیزن، . - 2012 از این رو شناسایی شاخصهای پایداری و رتبه بندی آنها در مدیریت زنجیره تامین شرکتهای لوله سازی که بعد از نفت،گاز، پتروشیمی و فولاد آلوده کننده محیط زیست هستند، اهمیت دارد. این پژوهش اولیه به مدیران صنایع تولیدی بزرگ در بهبود عملکرد زیست محیطی شان کمک می کند. با توجه به مطالب فوق، در پژوهش حاضر میخواهیم شاخصهای مدیریت زنجیره تامین پایدار را در شرکت لوله سازی اهواز را شناسایی و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.

.2 مبانی نظری و پیشینه پژوهش

مفهوم پایداری و مدیریت زنجیره تامین پایدار. در سطح جهانی، پایداری یک مسئله منحصر به فرد در بازارهای رقابتی، محدودیت جهانی انرژی و افزایش جمعیت جهان است - باجاج و همکاران، . - 2013 تجزیه و تحلیل چالشهای جهانی مرتبط با توسعهی پایداری، در پی شناساییاستراتژِیها و روشهایی است که به پایداری جهان در حالی که ارزش-های سهامداران را حفظ میکند، است. بنابراین، پژوهشگرانی هم چون ولوا و الن بیکر - 2001 - اظهار دارند که بسیاری از صنایع به اتخاذ شیوههای مختلف برای توسعهی پایداری کردند که آنها، آن را به عنوان ایجاد کالاها و خدمات با استفاده از فرایندها و سیستمهایی که غیر آلوده - سالم - ، حافظ انرژی و منابع طبیعی و اقتصادی قابل دوام و امن و سالم برای کارکنان، جوامع و مصرفکنندگان و اجتماعی و پاداش خلاقانه برای همه مردمی که کار میکنند، تعریف میکنند.

مفهوم پایداری برای اولین بار در گزارش کمیسیون جهانی محیط زیست و توسعه - 1987 - منتشر گردید که پایداری را یک پیشرفت و توسعهای که پاسخگوی نیازهای تعریف شده بشر بدون به خطر انداختن تقاضای نسل های آینده میداند و در برگیرنده سه بعد زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی میباشد و از این سه بعد به عنوان ستونهای اصلی پایداری نام میبرند. سیکدار - - 2012، پایداری را یک تعادل مناسب بین توسعه اقتصادی، کنترل محیطی و دارایی اجتماعی میداند.

پژوهشگرانی همچون، کارتر و همکاران - 2007 - پایداری، دستیابی استراتژیک و تلفیقی اهداف اجتماعی، محیطی و اقتصادی سازمان از طریق هماهنگی نظامند فرایندهای تجاری درون سازمانی اصلی برای بهبود عملکرد اقتصادی بلند مدت یک شرکت و شبکه ارزش شرکت میباشد که در صنایع مختلف پایداری شامل آگاهی و مدیریت ریسکهای مرتبط باکمبود منافع طبیعی که ریسکها به عنوان ورودیهای زنجیرهی تامین و کمک به شناسایی نوسانات هزینههای انرژی است. به علاوه تعامل فعال در رابطه با شیوه-ای پایدار، خطر معرفی قوانین جدید و هزینه را کاهش میدهد - شریو استاوا، 1995 و پورتر و وان در لیند، . - 1995

مدیریت زنجیره تامین پایدار به عنوان ادغام عملکردهای اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی در یک زنجیره تامین جهانی است که محصولات سبز، خدمات برتر و اطلاعات دقیق را فراهم میکند - زی وآلن، - 2013 و به اشتراکگذاری این منافع با همهی کارکنان، سهامداران و شرکای تجاری و جوامع تعریف میشود - کایک و همکاران، . - 2010 کارترو راجرز نیز، مدیریت زنجیره تامین پایدار به عنوان فعالیت استراتژیک، ادغام شفاف و دستیابی یک سازمان به اهداف اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی در هماهنگی سیستماتیک فرآیندهای کلیدی کسب و کار برای بهبود عملکرد اقتصادی بلند مدت فرد و زنجیره تامین تعریف می-کنند - کارتر و همکاران،. - 2007 سارکیس - 2012 - بیان میکند زمانی از یک اصطلاح زنجیره تامین پایدار استفاده میشود، که چشم انداز پیش فرض به طور معمول محیط زیست یا پایداری محیط زیست است.

در حال حاضر، از مدیریت زنجیره تامین پایدار به عنوان "بهترین راه" به منظور بهبود بهره وری در زنجیره تامین نام میبرند - میلر، . - 2008 پیشینه تجربی پژوهش. این پژوهش با هدف بررسی شناسایی و اولویت بندی توانمندسازهای مدیریت زنجیره تامین پایدار انجام شده است، بدین منظور برای پیشبرد نتایج پژوهشهایی که در گذشته در این زمینه انجام شدهاند، برخی از مهم ترین و مرتبط ترین پژوهشهای انجام شده درمورد موضوع این مطالعه بررسی شدند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید