بخشی از مقاله

چکیده

این بررسی بهمنظور رویکرد معماری پایدار نسبت به مسائل زیستمحیطی با نگاهی به توسعه پایدار انجام شد. هدف این تحقیق، جستجوی معیارها، الگوها، اهداف و اصول معماری پایدار و توسعه پایدار و ارتباط آنها با مسائل زیست محیطی میباشد که در نهایت در مقایسه با برخی از نگرشها و دیدگاهها نسبت به طبیعت قرار میگیرد تا نواقص آن تکمیل گردد که با تحقق این اهداف گامی بلند جهت رسیدن به اهداف توسعه پایدار برداشته باشیم.

روش تحقیق مبتنی بر مطالعات کتابخانهای است و رویکردی توصیفی دارد. میتوان نتیجه گرفت که معماری پایدار علاوه بر، برآوردن نیازهای جسمی انسانها، نیازهای روحی آنها را نیز مرتفع میسازد و درواقع نظامهایی هستند که با دیدگاههای خود، توسعه پایدار را در سطح جامعه براساس سلامت بشر، بهرهوری و رفاه، بیان میکنند و اصول و معیارهایی را برای حفظ مسائل زیست محیطی ارائه میدهد.

مقدمه

افزایش مشکلات زیستمحیطی و آلودگی، به علاقه رو به رشد به سیستمهای پایدار در بخشهای مختلف منجر شده است. در بسیاری از کشورها، متخصصان بهطور فزایندهای به دنبال تدوین قوانین کنترلکننده شهری، ارتقاء مقررات ساختمانها و توسعه سیستمهای رتبهبندی زیستمحیطی به عنوان راههایی برای ترویج توسعه پایدار هستند. امروزه محیطزیست، صرفه جویی در مصرف انرژیهای فسیلی و توسعه پایدار به مباحث بسیار مهم و رایج در سطح بینالمللی تبدیل شدهاند.

بهطوری که حفظ منابع انرژی، جلوگیری از آلوده کردن زمین و محیط زیست، کاهش میزان مصرف انرژیهای فسیلی و همزیستی با شرایط طبیعی و اقلیمی مبدل به یکی از مهمترین تدابیر در معماری و شهرسازی شده و معماران و شهرسازان را ملزم به رعایت اصول و قواعد خاصی در زمینه ساخت و ساز میکند. افزایش مداوم جمعیت، کشورهای جهان را بیش از پیش با مشکل کمبود انرژی رو به رو ساخته و حیات بشر را تهدید میکند.

شاید با کوشش مداوم دانشمندان، پرتو امیدی بر چهره حیات بر روی کره خاکی بتابد و بیم متلاشی شدن تمدن بشر در اثر کمبود انرژی و کثرت آلودگی محیط، از بین برود - زندیه و پروردی نژاد، . - 1389 در بحث توسعه پایدار و به طبع آن معماری پایدار اینکه هر ساختمان باید با بستر و محیط طبیعی پیرامون خود تعامل داشته باشد به امری بدیهی مبدل شده است. قسمت بحث برانگیز این امر چگونگی برقراری تعامل و نوع تدابیر در نظر گرفته شده میباشد.

این درست همان مطلبی است که سالها پیش ساکنین این دیار با مهارتی ویژه از آن بهره جستهاند و با اجرای فنون و قواعد خاص در زمینه استفاده بهینه از انرژیها و منابع طبیعی بهخصوص خورشید و باد و هماهنگی با اقلیم از آن استفاده کردهاند و امروزه با سهلانگاری به ورطه نابودی و فراموشی کشانده شده است. این تدابیر، نهتنها در زمینههای زیستمحیطی بلکه در ابعاد دیگر پایداری چون ابعاد اجتماعی و اقتصادی نیز مشهود است - زندیه و پروردی نژاد، . - 1389

اهداف تحقیق

1.    بررسی رابطه معماری پایدار و محیط زیست با رویکردی از توسعه پایدار

2.    بررسی معیارها، الگوها، اصول و اهداف معماری پایدار

3.    بررسی دیدگاههای مختلف معماری و توسعه پایدار

ضرورت پژوهش

پس از یک قرن تجربه معماری مدرن، با وجود دستاوردها و تحولات با ارزش آن، مشکلات پیچیدهای در عرصه محیط زیست رخ میدهد. وضعیت جهان در آغاز قرن 21 میلادی، به یک توسعه ناپایدار گواهی می-دهد که از مشخصههای آن رشد جمعیت، افزایش مصرف و توزیع نامتعادل منابع میباشد. رشد جمعیت همانند سبک زندگی غربی تحمیل بزرگی بر محیط طبیعی است که در زمان ما منجر به تغییرات آب و هوایی، حفره در لایه اوزون، زوال گونهها و سکونتگاههای طبیعی گردیده است که نتیجه آن تغییر فرهنگ مصرف و تغییر رویکرد انسان نسبت به طبیعت میباشد.

به دنبال این تغییرات، مفهوم تازهای با عنوان توسعه پایدار مطرح شده و در نتیجه به دلیل نقش مهم محیط ساخته شده در جریان توسعه پایدار، معماری پایدار مورد توجه صاحب نظران قرار میگیرد - گرجی مهلبانی، . - 1389 یکی از سه حوزه مهمی که توسعه پایدار روی آن تأکید دارد، مسائل محیطی است. وظیفه معماران در این حوزه، بسیار خطیر و حساس است؛ چرا که معماران، بهصورت مستقیم و غیر مستقیم مسئول 75 درصد تغییر آب و هوا هستند.

بنابراین میبایست معماران با نگاه تازهای نسبت به طبیعت، به دست اندازی در آن بپردازند. دههها از مطرح شدن معماری پایدار میگذرد و راه کارهای بسیاری، توسط معماران، برای حل بحرانها ارائه شده است، ولی همچنان مشکلاتی در سر راه ایجاد معماری پایدار وجود دارد. به نظر میرسد که بجز با رفع نواقص تئوریکی معماری پایدار، نمیتوان آن را تداوم بخشید - روگرس، . - 2007 پایداری لغتی است که جنبههای پیچیده بسیاری را شامل میشود.

امروزه لغت پایداری در جامعه بسیار مورد استفاده و توجه میباشد، اما معنی درست این لغت و مفاهیم آن برای معماران هنوزکاملاً مشخص نبوده و تعریف واضحی ندارد. پایداری با توجه به شعارهای مبنایی اش که فراگیر است و مسئله حفظ زمین را هدف قرار میدهد، برای دستیابی به راه کارهای واقع بینانه و قابل اجرا از یکسو و حمایت از گوناگونی که در نفس طبیعت موجود است از سوی دیگر، رویکردهایی را توصیه میکند - مانیر، . - 2005

روش پژوهش

هر پژوهش علمی نیازمند یک روش تحقیق مناسب با موضوع خود است. روش پژوهش حاضر مبتنی بر مطالعات کتابخانهای شامل مقالات، کتاب و رساله میباشد. در پیشینه پژوهش ابتدا تعاریفی از توسعه، پایداری، معماری پایدار و توسعه پایدار، الگوها، اصول، معیارها و اهداف معماری پایدار و توسعه پایدار، دیدگاههای معماری پایدار، رویکر معماری پایدار از محیط زیست و پایداری و در نهایت نتیجه گیری و پیشنهادات را بیان میکنیم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید