بخشی از مقاله

چکیده

امروزه دولت الکترونیک از پرطرفدارترین سرویسهای مورد استفاده در جوامع پیشرفته و در حال پیشرفت می باشد و تکامل این سرویس در جامعه اطلاعاتی به سرعت رو به گسترش است - رستگار، - 1385 در این راستا و جهت استفاده دائم و همه جایی از این سرویسها، بسیاری از دولتها برای ارائه خدمات به شهروندان از آخرین تکنولوژیهای موبایل استفاده می کنند. تحقیق حاضر ، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- تحلیلی می باشد.

جامعه مورد مطالعه در این تحقیق کارکنان، مدیران و کارشناسان سازمان های دولتی جمهوری اسلامی ایران که به طور میانگین 240 نفر می باشند و بر اساس جدول کوکران تعداد 144 نفر بعنوان جامعه نمونه انتخاب شده اند و با توجه به اینکه سازمان های زیادی با خصوصیات متفاوت وجود دارند از نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده استفاده شده است. نتیجه تحقیق حاضر به این نکته اشاره دارد که عوامل 2 گانه اصلی تحقیق در 8 عامل فرعی و 9 شاخص سازماندهی شده اند و از 16 شاخص پیشنهادی تعداد 7 مورد آن حذف گردید و در نهایت تعداد 9 شاخص نهایی حاصل شد.

مقدمه:

با پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات و احساس نیاز روزافزون جوامع بشری به دریافت خدمات دولتی به شیوه ای کارآمدتر و مفیدتر، در سراسر جهان دولت ها در صدد برقراری راهبردهای دولت الکترونیکی برآمدند تا بتوانند برای شهروندان و سازمان های دولتی و خصوصی و خلاصه همگان خدمات بر خط نیز دسترسی کافی به اطلاعات را، فراهم نمایند. بنای راهبردهای دولت الکترونیکی بر آن است که از روزآمدترین و خلاقانهترین اشکال فناوری اطلاعات و ارتباطات در اصلاح کارکردهای مهم و بنیادی دولت بهره گیرد.

- مجیدزاده، - 1388 شبکه های بیسیم با در نظر گرفتن مزایای آنها از قبیل قابلیت تحرک، انعطاف پذیری به هنگام نصب، کاهش هزینه نگهداری و مقیاس پذیری، در شبکه های ارتباطی کاربردهای فراوانی دارند و زیرساختهای لازم برای پیاده سازی این تکنولوژیها در اکثر کشورهای در حال پیشرفت فراهم شده است. در واقع m- government راهکاری جهت یکپارچگی سیستمهای IT و تجهیزات موبایل شهروندان می باشد ولی آنچه که در سرویسهای ضروری است، میزان اطمینان کاربر از امنیت تعاملاتی مانند بانکداری الکترونیکی، خرید از راه دور و حتی امنیت مشخصات فردی و خصوصی خود مانند پرونده شهروندی، پرسنلی و پزشکی میباشد چرا که دزدی شخصیت از حملاتی است که در جوامع امروزی از دغدغه های بزرگ افراد میباشد.

- لینچ، - 2008 البته با وجود اینکه تکنولوژیهای موبایل، ارتباطات را تسهیل میکند ولی با توجه به ناامن بودن ارتباطات از طریق رسانه هوا و همچنین آسیب پذیریهای سیستمهای موبایل، مخاطرات غیر قابل لمسی در این روش دیده می شود. یکی از مهمترین کارکردهای دولت سیار و همراه تجارت همراه می باشد. تجارت سیار، گسترشی طبیعی در ادامه تجارت الکترونیکی و کانال جدیدی است که کاربران از طریق آن می توانند به صورت بی سیم با یکدیگر و باکسب و کارها تعامل داشته باشند.

این امر برای مصرف کنندگان سیار تسهیلاتی آسان و انعطاف پذیر به شیوه ای تعاملی و در هر زمان و مکانی فراهم می کند. - صفری، - 1382 پیشرفت فناوری و توسعه فناوری های سیار منجر به شکل گیری نوع جدیدی از تجارت الکترونیکی تحت عنوان تجارت سیار شده است. در این نوع تجارت، ارتباطات به صورت سریع و بی سیم صورت می گیرد. تجارت سیار عبارت است از خرید و فروش کالاها و خدمات با استفاده از وسایل بی سیم از قبیل تلفن های همراه یا کمک داده های شخصی .در تعاریف دیگر، تجارت سیار به "هر گونه انتقال الکترونیکی یا تبادل اطلاعات که بوسیله یک ابزار سیار و از طریق شبکه سیار انجام می شود و طی آن ارزش حقیقی یا پیش پرداخت پولی در قبال دریافت کالا، خدمات یا اطلاعات منتقل می گردد" تعریف می شود.

- چانگ، - 2004 یا در شکل ساده تر به فرآیندی اطلاق می شود که طی آن تبادلات تجاری از طریق شبکه های مخابراتی سیار و با استفاده از ابزارهای پرداخت، ارتباط یا اطلاعات سیار نظیر گوشی های تلفن همراه یا سایر ابزارهای دیجیتالی مشخص انجام شود. - دزیانی، - 1382 تجارت سیار و تجارت الکترونیکی دارای مشکلات مشترک بسیاری هستند. به طور خاص، هر دو شامل ملاحظات امنیتی ، محافظت از مشتری و قوانین محتوایی می باشند.

به طور خلاصه، هر دو صنعت دارای مشکلات و دشواری هایی هستند که برآمده از تراکنش های انجام شده در یک رسانه الکترونیکی می باشد. به دلیل محدودیت های شبکه ها و دستگاه های سیار، هنگامی که مشکل تکنیکی جدیدی پیش می آید، دشواری های موجود پیچیده تر میگردد و در نتیجه ترجمه مستقیم قوانین تجارت الکترونیکی به تجارت سیار ناکافی و غیر موثر میباشد - لینچ،. - 2008 یکی از تغییرات اساسی جامعه امروز، ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات است که منافع زیادی را به همراه دارد. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید