بخشی از مقاله

چکیده

افزایش گسترش و محبوبیت رسانههای اجتماعی، فرصتها و چالشهای بسیاری را برای صاحبان کسبوکار و سازمانهای قانونی فراهم آوردهاست که بهرهگیری از این فرصتها و مقابله با این چالشها نیازمند داشتن درک صحیحی از کاربران و ویژگیهای آنان است. همین امر سبب گشته است تا توجه بسیاری از محققان به مسئله شناسایی ویژگیهای کاربران در رسانههای اجتماعی معطوف گردد.

این پژوهش مروری بر مقالات منتشرشده در این موضوع در سالهای 2000 تا 2016 را انجام داده و از چهار جنبه، ویژگیهای پیش بینی شده، روشهای پیشبینی و متغیرهای پیش بینی کننده، مقالات را مورد تحلیل قرار دادهاست. نتایج این پژوهش حاکی از این امر بود که خصوصیت سن و جنسیت کاربران بیش از سایر ویژگیهای دموگرافیکی مورد بررسی و شناسایی قرار گرفتهاند. بهعلاوه، روشهای دستهبندی جز پرکاربردترین روشهای شناسایی ویژگیهای دموگرافیکی بودهاند. این مطالعه، کسب دانش در زمینه شناسایی ویژگیهای دموگرافیکی کاربران در رسانههای اجتماعی را تسهیل مینماید.

-1 مقدمه

انسانها موجوداتی اجتماعی هستند - شایان مهر، :1380 ص 237و . - 238 ظهور رسانههای اجتماعی مبتنی بر اینترنت این امکان را برای افراد فراهم آورد تا با صدها و یا شاید هزاران نفر دیگر در سراسر دنیا ارتباط برقرار کنند و نیاز ذاتی خود را پاسخ گویند. انواع رسانههای اجتماعی را بنابر دستهبندی که ژانگ و همکاران ارائه کردهاند، میتوان در هفت دسته طبقهبندی نمود که عبارتند از پروژههای مشارکتی نظیر ویکی پدیا، وب نوشتها، جوامع محتوایی مانند یوتیوب، شبکههای اجتماعی، دنیای بازیها و جوامع مجازی و همچنین رسانههای اجتماعی موبایلی. به دلیل ماهیت اجتماعی بودن انسانها و ویژگیهایی که رسانههای اجتماعی ارائه میدهند، محبوبیت این رسانهها در سالهای اخیر افزایش یافتهاست.

جمعیت جهان در جولای سال 2015 برابر 7/3 بیلیون نفر بودهاست که از این میان 3/17 بیلیون نفر کاربر اینترنت و 2/3 بیلیون نفر کاربر فعال رسانههای اجتماعی بودند. بنابر گزارش استاتیستا3 در سال 2016، 68/3 درصد از کاربران اینترنت در زمره کاربران رسانههای اجتماعی قرار میگیرند که انتظار میرود این آمار افزایش یابد. همچنین بنابر گزارش سازمان تحقیقاتی پیو - 2015 - 4، دو سوم بزرگسالان امریکایی از رسانههای اجتماعی استفاده میکنند و این در حالی است که میزان استفاده از این رسانهها در میان سالمندان از سال 2010 تاکنون بیش از سه برابر شدهاست و مردان و زنان با نرخ برابری از این ابزار استفاده میکنند.

افزایش محبوبیت این رسانهها فرصتهایی را برای سازمانهای تجاری و همچنین دستگاههای قضایی فراهم آورده است تا از این طریق به درک بهتری نسبت به کاربران دست یابند و برخی از اطلاعات شخصی آنها از جمله ویژگیهای دموگرافیکی کاربران را درک کنند. از طریق درک ویژگیهای شخصی کاربران این فرصت فراهم گشته است تا سازمانهای تجاری به سفارشیسازی خدمات و محصولات خود بپردازند و دستگاههای قضایی با استفاده از فرصت فراهم آمده از وقوع جرائم جلوگیری کنند.

اما بهرهمندی از فرصتهای پدید آمده، نیازمند آگاهی داشتن از ویژگیهای کاربران است که اطلاع یافتن از این ویژگیها در بسیاری از موارد دشوار است چرا که برخی از کاربران به دلیل نگرانیهای مرتبط با حفظ حریم شخصی مایل نیستند تا اطلاعات شخصی خود اعم از سن را آشکار سازند و از سوی دیگر مجرمان فضای رسانههای اجتماعی برای به دام انداختن قربانیان، اطلاعات نادرستی را ارائه مینمایند. تمامی موارد ذکرشده باعث میگردد تا دستیابی به اطلاعات صحیح مورد توجه قرار گیرد. از این رو، محققان بسیاری به امکانسنجی شناخت ویژگیهای کاربران در رسانههای اجتماعی پرداختهاند.

به علاوه با استفاده از امکان شناسایی ویژگیهای کاربران در صورت وقوع جرم در رسانههای اجتماعی، سازمان های حقوقی و قضایی قادر خواهند بود تا مظنون را شناسایی کنند.

در این مقاله، ما به جمعآوری مطالعات مرتبط با شناسایی ویژگیهای کاربران از پایگاه دادههای دانشگاهی نظیر ساینس دایرکت5 و گوگل اسکالر6 اقدام نمودیم و پس از آن به مرور مطالعات مرتبط با شناسایی ویژگیهای کاربران از سال 2000 تا 2016 پرداختیم.

ما تلاش نمودیم تا به سوالات پیرو پاسخ دهیم:

- 1 کدام دسته از ویژگیهای کاربران بیشتر مورد بررسی و شناسایی قرار گرفتهاست؟

- 2 از چه تکنیکها و روشهایی برای شناسایی ویژگیهای کاربران استفاده شدهاست؟

- 3 کدام خصوصیت موجود در رسانههای اجتماعی به شناسایی ویژگیهای دموگرافیکی کاربران کمک میکند؟

این مقاله به شکل ذیل سازماندهی شدهاست:

در بخش 2، روش تحقیق مورد استفاده نشان داده شدهاست. این بخش روش انتخاب مقالات را توضیح خواهد داد.

در بخش 3، انواع ویژگیهای کاربران که در مطالعات مختلف، مورد شناسایی قرار گرفتهاست، معرفی میشود.

بخش 4، تکنیکهایی که برای شناسایی ویژگیهای کاربران مورد استفاده قرار گرفتهاست را شرح میدهد.

در بخش 5، دربارهی ویژگیهایی که به عنوان پیشبینیکننده مورد استفاده قرار گرفتهاست، سخن خواهیم گفت و در بخش 6 به نتیجهگیری خواهیم پرداخت.

-2 روش تحقیق

روش تحقیق استفاده شده در این مقاله در شکل 1 نشان داده شدهاست. هدف اصلی ما بررسی مطالعات مرتبط با شناسایی ویژگیهای کاربران به ویژه خصوصیات دموگرافیکی آنها در رسانههای اجتماعی بود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید