بخشی از مقاله

-1چکیده:

سازمان ها همان گونه که به بازسازي خود می پردازند تا بتوانند موثرتر و با راندمان بهتر به رقابت بپردازند، به سوي تیم ها نیز روي آورده اند تا از ذوق و قریحه کارکنان به نحوي بهتر بهره ببرند. مدیران دریافته اند که تیم ها نسبت به سازمانهاي سنتی و شکل هاي دیگر گروه هاي کاري داراي قدرت انعطاف بیشتر بوده و دربرابر محیط در حال تغییر بهتر پاسخگو هستند؛ تحقیق حاضر دربرگیرنده شناسایی و الویت بندي شاخص هاي کار تیمی منجر به تولید ناب در معلمان هنرستان هاي منطقه 20 تهران از منظر دانش آموزان می باشد. معیارهاي بسیاري بر اثربخشی کار تیمی موثرند که داراي روابط متقابلی هستند .

در این تحقیق از 4 معیار اصلی انلاف نیروي انسانی؛ جابه جایی نیروي کار؛مشکلات سازمانی ونیروي کارمجرب استفاده شده است که هر کدام از این معیارهاي اصلی شامل چند زیرمعیار - عوامل فرعی - می باشند. همچنین با استفاده از تکنیک دي متل1 براي نشان دادن روابط متقابل زیرمعیارها و یافتن فاکتورهاي مهمی که می توانند بر اثربخشی کار تیمی تأثیر گذارند، استفاده شده است. جامعه آماري این تحقیق معلمان هنرستان هاي منطقه 20 تهران می باشند. تعداد 10 نفر از آنان به عنوان نمونه مورد بررسی در این مطالعه می باشند. در این پژوهش براي جمع آوري داده هاي پژوهش از مصاحبه و ابزار پرسشنامه استفاده گردیده است. نتایج حاکی از آن است از بین معیارهاي مختلف؛ هدایت، مسئولیت پذیري، خلاقیت و اچشم انداز از بیشترین اولویت برخوردار می باشند.

-2مقدمه:

آدمی بدون ارتباطات قادر به زنگی نیست. سلامتی و تندرستی انسان نیز وابسته به همین ارتباطات است و هر چه زمان بیشتر به جلو می رود، برقراري ارتباط میان انسانها بیشتر ضرورت می یابد، ما شاهد آن هستیم که تکنولوژي ارتباطات به سرعت در حال توسعه است و مدت زمان زیادي نیست که با ظهور اینترنت ارتباط میان انسانها در تمامی نقاط کره زمین چنان تسهیل شده است که دیگر دهکده جهانی یک اندیشه درون ذهنی نیست.

سازمان هایی که در این شرایط به خدمات رسانی مشغولند می بایستی بسیار فعال و پر تحرك بوده و علاوه بر اینکه لحظه به لحظه باید قابلیت هاي خویش را افزایش دهند می بایستی پاسخگوي نیازهاي جدید خدمات گیرندگان خود نیز باشند. آن دسته از سازمان هاي بزرگ که داراي حرکتی کند بوده و قادر به تطابق خویش با شرایط حاضر نیستند محکوم به نابودي هستند. شکل گیري تیم هاي کاري فعال می تواند در دل سازمانها شروعی براي پاسخ گویی به این نیاز جدید باشد. افراد در دل تیم هاي کاري هدفمند، قادرند سریع تر تصمیم گیري کرده و نسبت به تغییرات سریعتر واکنش نشان دهند و با اصلاح سریع امور، به راه خویش ادامه دهند. هماهنگی تیمهاي کاري با اهداف سازمان به همراه استقلال عمل می تواند راه حل خوبی براي شرایط جدید باشد. - حمید میرزاآقایی؛1387؛

در دو دهه اخیر، سازمانها به طور معنا داري تغییر کرده اند و براي بقا در بازارهاي جهانی رقابت می کنند. سازمانهایی که داراي ویژگیهاي عدم تمرکز و جهانی شدن هستند و توسط تکنولوژي اطلاعاتی و رهبري مبتنی بر تیم کارشان را تسهیل می کنند. یکی از قابل توجه ترین این تغییرات، تغییر از سمت کار به صورت انفرادي به کارهاي با مبناي تیمی می باشد - اندرسون و برچ2، - 2003 روش هاي سنتی و روند حاکم بر کشور هاي در حال توسعه، با توجه به رشد سریع و پیچیدگی تکنولوژي هاي جدید، نه تنها امکان کاهش فاصله با کشورهاي توسعه یافته را کمتر نکرده است، بلکه سبب افزایش فاصله موجود نیز شده است. سازمان ها ناچارند براي جهانی شدن و رقابت در این عرصه همگام با تجارت جهانی از تکنولوژي و تکنیک هاي جدید بهره گیرند.

انتخاب گزینه اي از تکنولوژي براي بخش هاي مختلف هر سازمان که با زمان و شرایط هر سازمان یا کشور مناسب باشد، با وجود عوامل متعدد تهدید کننده و ضرورت سازگاري با نظام توسعه یافته جهانی، سبب گردیده که سازمان ها بدنبال اصول و روش هایی باشند که با بیشترین کارایی تحقق این امر را براي آنها ممکن سازداصول تولید و تفکر ناب یکی از بهترین روش هایی است که در این راستا می توان از آن بهره گرفت. پیاده سازي اصول این تکنیک که در برگیرنده راهبردهایی براي بهبود عملکرد زنجیره تأمین است نیازمند بکارگیري تکنولوژي هاي جدید در کنار سایر راهکارهاي آن مانند تیمی بودن آن مجموعه است.

از این رو تکنولوژي هاي مورد نیاز یک سازمان به طور قاعده مند و مطابق با نیازمندي هاي سازمان بکار گرفته می شود . با گام برداشتن در این مسیر می توان شاهد تغییر فرهنگ سازمان، افزایش انعطاف پذیري، افزایش بهره وري، قابلیت سود دهی و رضایتمندي مشتري بود. - سعیدي و بانی مقدم ؛1390؛ - 80تولید ناب یک سامانه کامل است که از فلسفه بهبود مستمر استفاده می کند و با بهره گیري از فرهنگ کار تیمی سعی دارد اتلافهاي موجود در فرایند تولید را بیابد، تحلیل کند و آن ها را از بین ببرد.

این سامانه به نوعی طراحی شده است که بتواند حداکثر استفاده را از اندازه گیري مداوم بهبود جریان تولید و برطرف کردن اتلاف داشته باشد. تولید ناب در واقع یک نگرش نظام مند است که در صدد حذف اتلافها و نهایتاً تولید علم می باشد. مبناي عملکرد سامانه در تولید ناب یک رابطه برد دو طرفه با کل اجزاء و ذینفعان در سامانه می باشد و تمامی عناصر موجود در چرخه تولید ناب به شکلی مطلوب باید منتفع گردند. - جعفر نژاد؛؛1390؛ - 166 یکی از ارکان مهم در تولید سلولی، محیط کاري است که باید به شکل تیمی باشد.

در تشکیل و اداره تیم هابررسی چند عامل ضروري می باشد که در زیر به آن ها اشاره شده است. کار تیمی نقش زیادي در ایجادموفق یک سیستم ناب دارد. در تحقیقی که توسط بانکر، فیلد، اسکرودر و سینها3، - - 1991 صورت گرفت.مشخص شد که تیم هاي منسجم نسبت به تیم هایی که داراي تعارض بوده و انسجام کمتري دارند، از عملکرد بهتري برخوردارند از دیدگاه کارگران، کار تیمی به عنوان یکی از مهم ترین فاکتورهاي روابط انسانی، نقش مهمی را درسازمان هاي داراي تولید سلولی ایفا می کند.

این موضوع که مشکلات مربوط به روابط انسانی بیش ازمشکلات فنی است توسط بیشتر کارگران با تجربه مورد تایید قرار گرفته است؛ این در حالی است کهکارگران جدیدي که هنوکاملاًز به مسائل عملیاتی و فنی مسلط نبودند این مسائل را داراي اهمیت بیشتريمی دانستند. با افزایش توانایی هاي فنی کارگران و سابقه کار آن ها، مساله روابط بین افراد از اهمیت بیشتري براي کارگران برخوردار گردید.

سازمانها همان گونه که به بازسازي خود می پردازند تا بتوانند موثرتر و با راندمان بهتر به تولید بپردازند، به سوي تیم سازي و گروهی کار کردن نیز روي آورده اند تا ازذوق و قریحه کارکنان به نحوي بهتر بهره ببرند. مدیران دریافته اند که تیم ها نسبت به سازمانهاي سنتی و شکلهاي دیگر گروههاي کاري داراي قدرت انعطاف بیشتر بوده و در برابر محیط درحال تغییر بهتر پاسخگو هستند. لذا تیم ها می توانند به عنوان منبعی براي رضایت شغلی به کار گرفته شوند. همچنین آنها براي مدیران ابزار موثري هستند تا بتوانند مشارکت کارکنان را بهبود بخشیده، اخلاق آنها را متعالی و تنوع نیروي کار را گسترش دهند - هادي زاده مقدم ؛ حسینی؛1390؛ - 59؛ محقق در این پروژه به دنبال الویت بندي شاخص هاي کار تیمی است می باشد که منجر به تولید ناب می شود.

-3اهداف پژوهش

-1-3هدف اصلی

شناسایی و اولویت بندي شاخص هاي کار تیمی منجر به تولید ناب در معلمان هنرستان هاي منطقه 20 تهران از منظر دانش آموزان

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید