بخشی از مقاله

چکیده

در دنیای امروز مدیریت مالی بسیار پیچیده شده است و امروزه بیش از هر زمان دیگری انسانها باید سواد مالی داشته باشند تا برای مشاغل و مسولیت های زندگی آماده شوند. سواد مالی عبارت است از توانایی قضاوت آگاهانه و تصمیم گیری موثر در خصوص استفاده از منابع پولی و مدیریت آن. آموزش سواد مالی به فرزندان و پرورش عادات مالی خوب در آنها، دارای مزایای بلند مدت بوده و تلاشی ارزنده به شمار می آید. بی توجهی در این باره می تواند پیامدهایی ناخوشایند برای آتیه فرزندان به همراه داشته باشد .

سطح آگاهی و جهت گیری افراد نسبت به محیط پیرامون، معمولا در دوران کودکی و نوجوانی در دو نهاد »خانواده… و »مدرسه… تکوین می یابد. علاوه بر این، دو نهاد خانواده و مدرسه از نقش بی بدیلی در جریان مهارت های و جهت گیری افراد نسبت به امور مالی نیز برخوردار می باشند. در این پژوهش به امر آموزش سواد مالی به کودکان و نوجوانان تاکید بیشتری شده است.

اولین و مهمترین گام برای این منظور آشنا ساختن فرزندان با مفاهیم عمده مالی اعم از کسب درآمد، خرج کردن، پس انداز، قرض کردن و بخشیدن است . در این راستا اقدام هر یک از نهاد ها - مدرسه یا خانواده - بدون همکاری و هماهنگی نهاد دیگر بدون کارایی و اثربخشی همراه خواهد بود و حتی ممکن است منجر به ابهام و سردرگمی کودکان و نوجوانان گردد. البته در امر آموزش سواد مالی به کودکان تنها نباید به عوامل شناختی و خانوادگی توجه کرد بلکه باید سایر عوامل مانند ویژگی های روانی، دوستان، الگو های مرجع کودکان، شرایط سنی آنان، جامعه و... را نیز در نظر گرفت. تا نتایج مورد انتظار از کودکان و نوجوانان در امر مدیریت و مهارت های مالی حقیقی تر و منصفانه تر و نتیجه بخش تر گردد.

-1 مقدمه:

با ورود به قرن بیست و یکم ، تعریف بسیاری از مفاهیم تغییر پیدا کرده است. برای مثال سواد دیگر همان معنی قدیمی توانایی خواندن و نوشتن را ندارد. تا جایی که، موفق به معرفی بیش از 34 نوع سواد مفید و مدرن شده اند که سواد مالی با معنای مصطلح آن، تنها یکی از آنها محسوب می شود. براین اساس همه افراد از همه نسل ها نیاز به بازآموزی و سوادآموزی از نوع جدید دارند که سواد مالی هم جزء آنهاست. امروزه بیش از هر زمان دیگری انسانها باید سواد مالی داشته باشند تا برای دانشگاه، مشاغل و مسولیت های زندگی آماده شوند. همچنین در دنیای امروز مدیریت مالی چنان پیچیده شده است که شکاف میان آنچه مردم از سواد مالی میدانند و آنچه که باید بدانند، روز به روز در حال افزایش است.

سواد مالی عبارت است از توانایی قضاوت آگاهانه و تصمیم گیری موثر در خصوص استفاده از منابع پولی و مدیریت آن - بنیاد مالی تحقیقات آموزش بریتانیا. - 1 در تعریفی دیگر سواد مالی به عنوان ترکیب درک مصرف کنندگان و سرمایه گذاران از تولیدات مالی و توانایی و اطمینان در پذیرش ریسک های مالی، انتخاب آگاهانه، شناخت مسیر در گرفتن کمک و مبادرت به اقدامات موثر در جهت بهبود و سلامت مالی تعریف شده است

نکته قابل توجه در این زمینه این است که همهی کمبودها و نقایصی که در حوزه مالی شخصی وجود دارد، ناشی از مشکلات اقتصاد عمومی نیست و حتی نمیتوان تمام مشکلات مالی شخصی را، به حفظ اخلاق نسبت داد و هر نوع موفقیت و کسب ثروتی را هم دستاورد بیاخلاقی دانست. در بسیاری از ناکامی های مالی، اشخاص دچار نوعی بی آگاهی و بی انظباطی مالی شده و در نتیجه نمی توانند مسیر درست را بیابند. در حوزهی سواد مالی در کشور ما به صورت جدی مورد توجه و بررسی انجام نشده است و این نقطه باعث شده است که فارغ التحصیلان نظام آموزشی کشور در دریایی از عدم حتمیت ها و ریسکها بدون داشتن اطلاعات و آگاهی های کافی رها می شوند.

روش هایی که هوش مالی را افزایش دهد و میزان آگاهی از مسائل مالی، برای ثروتمند شدن را گسترش دهد هم اکنون در نظام آموزش و پرورش دنیا جای گرفته است. در سال 1393 بنیاد ملت وابسته به بانک ملت بعنوان یک وظیفه اجتماعی به آموزش سواد مالی به دانش آموزان پرداخته است.2 بسته کمک آموزشی طرح ملی آموزش سواد مالی جهت شروع اولین مرحله این طرح آماده و در اختیار گروه توسعه آموزش بنیاد ملت قرار گرفت.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید