بخشی از مقاله

*** این فایل شامل تعدادی فرمول می باشد و در سایت قابل نمایش نیست ***

نقش مبلمان پارک های شهری در آرامش شهروندان

 

چکیده
پارکهای شهری بخشی از فضاهای سبز عمومیاند که علاوه بر دارا بودن جنبههای تفریحی و فرهنگی و زیست محیطی، دارای جنبه های سلامتی روحی و روانی بسیاری برای شهروندان نیزمی باشند. قسمت عمده ای از عناصر تشکیل دهنده سیمای هر پارک،مبلمان آن می باشد. لذا هدف از این پژوهش ،بررسی انواع مبلمان پارکی و نقش آنها در آرامش شهروندان می باشدوبدین منظور، منطقه مورد مطالعه یعنی منطقه نه شهر مشهد، که دارای 65 پارک شهری می باشد و از این تعداد، 9 پارک شامل: سه پارک در مقیاس همسایگی، سه پارک محله ای و سه پارک ناحیه ای برای بررسی و مطالعه بصورت تصادفی انتخاب شد.روش این پژوهش ترکیبی از تحقیقات پیمایشی، توصیفی، تحلیلی و علی بوده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS, Excel, بهره گرفته شده است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که در تمامی پارکها می توان گفت: نقش مبلمان پارکی در دستیابی به آرامش شهروندان بالاست به طوری که کمی بیشتر از 80 درصد از افراد این نقش را زیاد تا بسیار زیاد دانسته اند.میزان رضایت بیشتر افراد از مجموع مبلمان پارکی در حد متوسط رو به پایین می باشد که این میزان 49/5 درصد است ازعواملی که باعث ایجاد نارضایتی از عناصر مبلمان پارکی،در پارکهای مورد مطالعه شده است میتوان به مهمترین عامل آن یعنی،فرسوده بودن اکثر مبلمان و کمبود وسایل اشاره کرد. دررابطه با رضایت کلی از توزیع و پراکندگی مبلمان پارکی ،درتمامی پارکها رضایت کم و بسیارکم 41/2 درصد و متوسط 44 درصد و بسیار زیاد 18/8 درصد می باشد. در مجموع پارکهای ناحیه ای نسبت به پارکهای محله ای و همسایگی شرایط بهتری دارد و شهروندان در این گونه پارکها از آرامش بیشتری برخوردارند.

کلمات کلیدی: پارک شهری، مبلمان پارک، شهروندان، آرامش، منطقه9

-1مقدمه

شهر یک اثر هنری بزرگ است که آفرینندگانی به وسعت خود و به تعداد جمعیتش دارد. هدف غایی یک شهر ایجاد محیطی دلنشین و راحت برای مردمی است که در آن زندگی می کنند. در عین حال امروزه شهرنشینی به صورت یک مساله مهم و پیچیده جوامع مختلف در آمده, افزایش سریع آن در دهه های اخیر برنامه ریان را برآن داشته که به مسایل اقتصادی, اجتماعی, فرهنگی و ... جامعه توجه بیشتری معطوف دارند و درصدد باشند تا محیط مناسب و دلپذیری برای شهروندان فرآهم آورند. اما بستر کلانشهرهای امروز پاسخگوی نیاز ساکنان خود نمی باشد و شدت فعالیتهای شهری(بخصوص در شهرهای جهان سوم), شرایط بسیار سخت و مخربی برای شهروندان به وجود آورده است(زنگی آبادی و تبریزی؛ .(46 : 1386 از جمله مهمترین فضاها در شهر و نیز یکی از بارزترین شاخصه های ارائه خدمات به مردم را می توان در به وجود آوردن و تکمیل و افزایش سطح کمی و کیفی فضاهای سبز و پارک ها دانست. از سوی دیگر یکی از مهم ترین و اثرگذارترین عوامل موثر در بهبود سطح ارتقاء کمی و کیفی از فضاهای عمومی شهری مبلمان شهری است. مبلمان سایت ارتباط بین توسعه و محیط در برگیرنده آن را تقویت می کند و می تواند به محیط شخصیت بخشیده, جنبه های مثبت در برگیرنده آن را ارتقاء دهد. اجزاء مختلف مبلمان باید بازتاب ویژگی های محیط زیست انسان ساخت باشند و بین آنها یکپارچگی و وحدت برقرار بوده و ظاهری پرهرج و مرج و آشفته را القاء نکند(رحمانی و ماستیانی؛ .(23 :13812 ئر زندگی شهری امروز به ندرت می توان کسی را یافت که به طریقی با مبلمان شهری سروکار نداشته باشد. در ر حال با یک یا چند

1


گروه از آنها ارتباط داریم. مبلمان شهری بخش زیادی از فعالیت در شهر را سامان می دهد و باعث بالارفتن کیفیت برخورداری شهروندان از محیط پیرامون و افزایش رفاه و لذت آنها در خیابان, میدان, پارک و عرصه های دیگر شهری می شود. بنابراین استقرار مناسب و سنجیده مبلمان در فضای شهری, محیطی دلنشین متعادل را پدید می آورد که در غنای فرهنگی و اجتماعی محله و شهر تثیرگذار است و به اتکای همین بافت اجتماعی تثبیت شده و ریشه دار می توان در مدت زمان کافی و با روش پویا خیابان های محله شهر را گونه ای مجهز کرد که باتاب فرهنگ آن باشند. عوامل مختلفی می تواند در ایجاد احساس آرامش شهروندان به هنگام استفاده از مبملمان در پارک ها درخیل باشند. مکان نمایی درست مبلمان, رنگ آمیزی مناسب و استفاده از رنگ های آرامش بخش, طراحی مناسب جهت استفاده اقشار مختلف جامعه از جمله شاخصه های آرامش بخش در هنگام استفاده از مبلمان در پارک ها می باشد که باید به آنها توجه نمود.

-2-1اهمیت پژوهش

در بررسی اثرات روانی و اجتماعی فضای سبز پارکها باید گفت که انسان در هر شرایطی ، روزانه به چند ساعت فضای ساکت و آرام نیاز دارد که فضای سبز و پارکها میتوانداین فضاها را تامین نمایید. ارتباط نزدیک به طبیعت از جهت روانی در ایجاد آرامش بسیار موثر است. امروزه مفهوم شهر، بدون وجود فضای سبز مؤثر در اشکال گوناگون آن دیگر قابل تصور نیست. شهر مشهد نیز به عنوان دومین کلانشهر ایران و وجود چالش های این گونه شهرها در این شهر و شناخته شدن آن به مثابه یکی از کانون های مهم گردشگری کشور، توجه ویژه نسبت به توسعه کمی وکیفی فضای سبز را از ضروریات توسعه پایدار خود بایستی در نظر گیرد. در این راستا عوامل چند گانه ای ممکن است در بهبود سطح کیفی فضای سبز شهری دخیل باشند. مبلمان پارک ها، به سبب اثرات چند بعدی اجتماعی، فرهنگی، ایمنی، روحی و روانی و حتی اقتصادی که دارند، یکی از این عوامل می باشد. تلاش جهت شناسایی خواسته ها و انتظارات کاربران از وضعیت فعلی این عناصر، به منظور ارتقاء سطحی کیفی آنها و فضای پارک ها امری لازم و ضروری است.

3-1 پیشینه تحقیق
تاکنون مطالعات مستقلی در مورد نقش مبلمان پارکهای شهری در آرامش شهروندان انجام نشده است.
در ارتباط با موضوع مبلمانپارک ها، تحقیقات و پژوهش های نسبتاً کمی صورت گرفته است و اگر نیز مطالعه ای وجود دارد به چند پایان نامه دانشگاهی و مقاله، آن هم بیشتر در مقوله مبلمان شهری و طراحی مبلمان شهری محدود می گردد.

-1جهانشاه پاکزاد و همکاران :(1370)در اثری تحت عنوان "اثاثه شهری" به مبلمان شهر همچون خانه و مبلمان شهری را همچون اثاثیه آن مورد بررسی و نقد قرار داده است.

-2 سید رضا مرتضایی(:(1381 در سال 81 در کتابی تحت عنوان " رهیافتهایی در طراحی مبلمان شهری" به بررسی تفضیلی ضوابط طراحی نیمکتها، سطل زباله، کیوسکها، تابلوها و...پرداخته است.

-3 احمد سعیدنیا :(1383) در کتابی تحت عنوان " طراحی فضاها و مبلمان شهری" به ظوابط طراحی کف پوشها، طراحی و مکانیابی گلدانهای شهری ، ظرفهای زباله و...و در نهایت به فضاهای شهری مختص معلولین اشاره نموده است.

-4حیدری بخش :(1387) به بررسی مبلمان پارک ها پرداخته است. تحلیل های انجام گرفته پیرامون شاخص های مؤثر در مدت زمان ماندگاری در پارک های حاشیه ی زاینده رود (ایمنی، امنیت، تسهیلات رفاهی، روشنایی، امکانات بهداشتی) بر همبستگی و ارتباط مستقیم این شاخص ها با مدت زمان ماندگاری دلالت می کند. شاخص ایمنی با 5 درصد پایین ترین و امنیت با 79 درصد بالاترین میزان رضایتمندی شهروندان را به خود اختصاص داده است.

-5 سارا هادوی(:(1381 در مقاله ای تحت عنوان " اثاثه شهری " در ماهنامه پیام سبز در سال 81 به موضوع مبلمان شهری پرداخته است.

-6 علی زنگی آبادی و نازنین تبریزی(:(1383 در اثری تحت عنوان " طراحی و برنامه ریزی مبلمان شهری " به برنامه ریزی برای مبلمان با کاربردهای مختلف ( تفریحی - رفاهی - زیباسازی - ارتباطی و چندمنظوره پرداخته اند و تخریب گرایی را به عنوان آفتی برای انواع مبلمان شهری معرفی نموده اند.

-7عامل ، مهدی 1389) ):در پایان نامه خود تحت عنوان " ارزیابی عملکرد مبلمان پارک ها در شهر مشهد با تأکید بر پارک های منطقه ای" به ارزیابی و عملکرد مبلمان سه پارک منطقه ای ملت،بسیج و کوهسنگی می پردازد.

2


-4-1روش پژوهش
روشهای مختلفی برای کشف مساله و تحلیل موضوع پیش روی هر محقق وجود دارد که از آن جمله می توان از روشهای اسنادی،کتابخانه ای ،توصیفی ،موردی،زمینه ای و مشاهده ای و... اشاره کرد.

پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی -تحلیلی و علّی است. روش تحقیق به صورت روش تلفیقی خواهد بود و با توجه به موضوع، اهداف و فرضیات پژوهش، در مراحل مختلف ترکیبی از روش های پیمایشی، اسنادی و آماری استفاده شده است.

-5-1اهداف پژوهش
هدف اصلی بررسی نقش مبلمان پارکهای شهری در آرامش شهروندان اهداف فرعی

- شناسایی میزان مطابقت مبلمان پارکها با نیازهای شهروندان (آرامش، ، ایمنی، زیبایی) .

- آگاهی از میزان رضایت مندی شهروندان از وضعیت مبلمان پارکها
- عواملی که موجبات نارضایتی شهروندان از مبلمان پارکهای شهری را باعث شده است.
- تشخیص ضعف ها و قابلیت های موجود در زمینه عملکرد مبلمان پارکها
- ارائه راهکارهایی برای بهبود وضعیت مبلمان پارکها درمنطقه مورد مطالعه.

-6-1سوالات پژوهش
در ارتباط با نقش مبلمان در ایجاد آرامش روحی در شهروندان سوالی به قرار زیر طرح, و سعی شده به آن جواب داده شود. -1آیا شهروندان منطقه نه از وضعیت مبلمان پارکهای شهری موجود در منطقه رضایت دارند؟

-2چه عواملی موجبات نارضایتی شهروندان از مبلمان پارکهای شهری را باعث شده است ؟ -7-1فرضیات پژوهش به نظر می رسد که شهروندان منطقه نه از وضعیت مبلمان پارکهای شهری منطقه ناراضی هستند.

به نظر می رسد مکانیابی و جانمایی نامناسب مبلمان پارکهای شهری منطقه باعث نارضایتی شهروندان شده است برآورد حجم نمونه

در بررسی هایی که امکان بررسی تمامی جامعه آماری وجود نخواهد داشت باید به تعیین حجم نمونه از جامعه آماری پرداخت تا بتوان به نتیجه مطلوب رسید. جهت تعیین حجم نمونه فرمول ها و روش های مختلفی وجود دارد که یکی از معتبرترین این روش ها فرمول کوکران می باشد. محدوده مورد مطالعه، منطقه نه شهرمشهد میباشد، که طبق آمار سال 1385، 253210 نفرجمعیت دارد و با استفاده از روش کوکران حجم نمونه 321 می شود.

-2مبانی نظری تحقیق
-3معرفی محدوده مورد مطالعه منطقه 9 شهر مشهد با بیش از 3275 هکتار وسعت وطبق امار سال 1389 جمعیت بالغ بر 312165 نفر از سمت شمال به بلوار وکیل

آباد و باغ ملک آباد واز جنوب همجوار با کوه بینالود و از شرق به میدان جهاد و کوهسنگی و از غرب به سه راهی طرقبه و شاندیز منتهی می گردد. این منطقه دارای 3 ناحیه شهری می باشد، ناحیه یک دارای 69271نفرو نواحی دو و سه بترتیب دارای 109445 و 15846 نفر جمعیت میباشد.


3


-2-2پیشینه استفاده از مبلمان در پارک ها
در تاریخ نگاری ایران تاریخچه ی مدون و جداگانه ای از انواع مبلمان شهری و سیر تکاملی آن به چشم نمی خورد و سوابق موجود به صورت پراکنده از میان مدارک تاریخی کشور به دست آمده است . از آنجا که قدمت تمدن های باستانی در ایران بیشتر از اکثر نقاط دنیا - به ویژه تمدن های اروپایی که امروزه در زمینه ی عناصر و مبلمان شهری پیشرو هستند- می باشد، تظاهر حالات ابتدایی بعضی از عناصر و مبلمان شهری را می توان به آنها نسبت داد. به عنوان مثال چند هزار سال قبل در زمان دولت ماد، سنگ نوشته ایی در میدان مرکزی شهر هگمتانه نصب می شد تا قوانین و دستورات شهری مورد نظر دولت را به اطلاع عموم مردم برساند (مانند کاربری امروز تابلوهای اطلاع رسانی)، همچنین وجود انواع تندیس های سنگی از پادشاهان و نمادهای دین زردتشتی، نشستگاه ها، لوح های سنگی، گلجای ها و انواع آبنماها در زمان حکومت هخامنشی در ایران، نمایانگر قدمت طولانی مبلمان شهری در کشور است. بر اساس شواهد تاریخی، به کارگیری آب جهنده (فواره) و استفاده از انواع طرح ها در این زمینه نخستین بار در ایران باستان به اجرا در آمده و سپس به سایر کشورها راه یافته است (زنگی آبادی و تبریزی، .(47 : 1386در شهرهای بزرگ یونان و روم تا اوایل قرون وسطی..... شهر و خیابان به تدریج از بناهای یاد بود و زیبا انباشته و محدوده شهر با کاشت درخت آراسته می شد. لبه های پشت بام ها و بالکن ها به گیاهان سبز مزین گشت و استفاده از نیمکت و تجهیزات مخصوص فضای آزاد و ساخت و نصب کتیبه، لوح و مجسمه افراد مورد توجه بود. در قرون وسطی چون تمام مظاهر هنری می بایست در ستایش خدا به کار می رفت به استثنای تجهیزاتی از قبیل آبنما و حصارهای سنگی که وجودشان بسیار ضروری بود تجهیزات شهری دیگری به ندرت به چشم می خورد. در قرن چهاردهم اکثر شهرهای مهم فرانسه سنگ فرش شدند. با آغاز رنسانس به ویژه بعد از سال 1600 میلادی در شهرها، گرایش به نوعی تجمل و زیبایی به سبک شهرهای ایتالیایی رواج یافت. افزایش روشنایی شهرها در فرانسه با اختراع چراغ فانوس نفتی و آیینه دار به جای شمع در سال 1745 م رشد اعجاب انگیزی کرد. از سال 1769 م تمام خیابان های پاریس به این نوع چراغ مجهز شدند. تمام این چراغ ها در وسط خیابان ها با پنج متر ارتفاع و 60 متر فاصله از یکدیگر قرار داشتند ( مرتضایی، .(34 - 35 :1382 در تمامی این دوران، باغ هاو پارک ها به عنوان بخشی از فضای شهری، جدای از این مسائل نبوده و در هر دوره زمانی، به فراخور مقتضیات آن زمان، از حیث عناصر و مبلمان درون خود، دچار رکود یا پیشرفت می گردیدند. به عنوان مثال در دوره 1450 - 1750 میلادی، منظر سازی ویلا - باغ های ایتالیا با استفاده از تراس بندی ها، پله ها، آب نماها، تندیس های هنرمندانه و نفیس و بهره گیری از قواعد پرسپکتیو شکل می گیرد (حبیب، .(50 :1385 در قرن هیجدهم استفاده از گلدان ها در اندازه های مختلف خود نقش بسیار حساسی در زیبایی باغ به عهده داشته و در فضای فرهنگی و جامعه آن زمان اهمیت آنها از آبشارها و سایر موارد تزئینی باغ بیشتر بوده است (حکمتی، : 1371 .(190بعد از انقلاب صنعتی و به سبب مسائل خاص این دوران، پارک های عمومی افزایش یافت. باافزایش پارک های عمومی، نیاز به، ایجاد عناصر و تجهیزات بیشتر و متنوع تر، جهت پاسخگویی به احتیاجات استفاده کنندگان و فراهم نمودن محیطی جذاب و سالم به وجود آمد. آب و آبنما که از زمان های بسیار دور جزء جدا نشدنی 4باغ ها بوده است، از زمان شروع توسعه فضاهای سبز در قرن 19


م، جزء عناصر منظر شد. از سال های 1850 میلادی به بعد، شهردار پاریس »هوسمان«1، باغ های زیادی در پاریس ایجاد کرد که انواع تجهیزات شهری مانند کیوسک های موسیقی، نیمکت و سایبان در آنها وجود داشت. به دنبال آن و با گذشت زمان، استفاده از تیرهای چراغ برق به جای چراغ های گازی، وسایل بازی کودکان و مبلمان ورزشی، انواع کیوسک ها، نیمکت و .... ایجاد و توسعه یافتند.

-3-2 تعریف مبلمان شهری و انواع آن

مبلمان2 واژه ای فرانسوی به معنای مجموعه اثاثه و دکوراسیون می باشد (زنگی آبادی و تبریزی، .(47 :1386 دامنه مفهومی و کاربردی این واژه بسیار گسترده است. رایج ترین ترکیب فوق مبلمان شهری3 است. مبلمان شهری به مجموعه ی وسیعی از وسایل، اشیاء، دستگاهها، نمادها و عناصری گفته می شود که چون در شهر و خیابان و در کل در فضای باز نصب شده اند و استفاده ی عمومی دارند، به این اصطلاح معروف شده اند (مرتضایی، .(20 :1382 تجهیزات و مبلمان یا اثاثیه شهری علاوه بر ایجاد فضاهای آرام و دلپذیر می تواند بر زیبایی و چشم نواز بودن محیط اطراف بیفزاید (Gibbsons and Oberholzer, 1991: 4) و بر اساس نظر بایراک4 شاخص هایی هستند که ارتباط بین مردم را برقرار می کنند(.(Bulut and Atabeyoglu, 2007:1 درک بصری این عناصر مستقیم بوده و در تبیین فضای شهری و از آن مهم تر کالبد و منظر شهری نقش اساسی بازی می کنند (محمودی، :1385 .(54 مبلمان شهری را می توان از جنبه های مختلف تقسیم بندی نمود. »مبلمان شهری را می توان در چهار گروه اصلی بخش نمود: مبلمان خیابانی5، مبلمان پارکی6، مبلمان ترافیکی7 و سازه های اطلاع رسانی و تبلیغاتی « (کثیری، .(15 : 1387 در یک تقسیم بندی دیگر که توسط "موسسه نماد رسا گستر" شده است می توان مبلمان شهری را به دو گروه کارکردی و تزیینی تقسیم نمود. این تفکیک بدان معنا نیست که مبلمان کارکردی شهر نباید آراسته و چشم نواز باشد. بی تردید دلپذیری هر عنصری در شهر، به تناسب و زیبایی آن بستگی دارد. لذا هدف این تفکیک، توجه به این موضوع است که در دسته نخست (مبلمان کارکردی) تأکید بر، جنبه های عملکردی، توزیع متناسب، مکانیابی صحیح و اندازه متناسب با محیط، می باشد (سازمان منطقه آزاد کیش، موسسه نماد رسا گستر، .(2 :1378 تقسیم بندی دیگری نیز می توان به قرار زیر عنوان نمود(زنگی آبادی, تبریزی؛ .(1383

-1 مبلمان با کاربری تفریحی - رفاهی
-2 مبلمان با کاربری زیبا سازی
-3 مبلمان با کاربری ترددی و ارتباطی
-4 مبلمان با کاربری خدماتی
- 5 مبلمان با کاربری چند منظوره

-4-2 نقش مبلمان شهری در آرامش شهروندان

عوامل چند گانه ای ممکن است در بهبود سطح کیفی فضای سبز شهری دخیل باشند،مبلمان پارک ها به سبب اثرات چند بعدی اجتماعی، فرهنگی،ایمنی،روحی و روانی و حتی اقتصادی که دارند،یکی ازاین عوامل می باشد. مبلمان پارک ها،بدلیل ماهیت و گستردگی کارآیی خود، می توانند در صورت رعایت عوامل لازم،تحقق بسیاری از ویژگی های یک پارک مناسب و خوب را به ارمغان آورند.این عناصر از ابتدایی ترین امکانات لازم برای تجهیز پارک ها و از عناصر اصلی کامل کننده این فضاها محسوب می گردند.اینگونه تجهیزات شامل عناصری میشود که اولاً در فضای پارک ها مکان یابی شده و کارکرد عمومی داشته و ثانیاً وجود آنها در پارک های شهری نیازی از نیازهای عمومی شهروندان را تأمین می کند. طراحی، تولید و نصب آگاهانه و علمی مبلمان پارک ها جدای از ایجاد


محیطی مطلوب، متنوع و متناسب با نیازهای مردم، عملکردی سودمند به پارک ها بخشیده و در هویت بخشیدن به کل فضا نیز اثر گذار می باشد. هماهنگی و تناسب مبلمان با محیط پارک ها،نه تنها از اغتشاش و شلوغی محیط جلوگیری کرده و به ایجاد حس آرامش در بیننده کمک می کند، بلکه زیبایی و جلوه خاصی نیز به محیط می بخشد (عامل، .( 2 :1389 موارد متعددی در ایجاد آرامش به هنگام استفاده از مبلمان شهری و پارکی وجود دارد. از جمله این عوامل می توان به رنگ, تناسب فیزیکی, طراحی فیزیکی مناسب برای اقشار مختلف جامعه و ... اشاره نمود.
-3 بحث و نتیجه گیری
تحلیل پرسشنامه در این پژوهش ، با توجه به جامعه آماری،پرسشنامه ها که شامل 22سوال در مورد مبلمان پارکها بوده است، در 9 پارک شامل سه

پارک همسایگی،سه پارک محلی،سه پارک ناحیه ای توزیع شد که در مجموع 321 پرسشنامه تکمیل و مورد تجزیه و تحلیل به شرح ذیل قرار گرفته است.
جنسیت:
از نظر جنسیت درصد مردان پاسخگو در پارک های همسایگی و محله ای به ترتیب 50/9 و 49/1 درصد می باشد که به لحاظ درصد پاسخگویان مرد، بسیار نزدیک به هم می باشند. این امر در پارک های ناحیه ای کمی متفاوت بوده و درصد پاسخگویان مرد 60/2 درصد می باشد. در مجموع پارک ها، تعداد پاسخگویان مرد 59/4 درصد و زنان 46/6 درصد است

جدول شماره :1 جنسیت پاسخگویان

نمودار شماره :1 درصد جنس پاسخگویان


6


سن:
پارک های مورد مطالعه از حیث میزان پاسخگویان بر اساس گروههای سنیقریباًت همانند هم هستند. بیشترین درصد پاسخگویان را گروه جوانان 18) تا 30 سال) و کمترین آن را گروه سالمندان 50) سال به بالا) تشکیل می دهند. در مجموع پارک ها، نوجوانان 11/53 درصد، جوانان 59/46 درصد، میانسالان 21/53 و سالمندان 7/53 درصد از افراد پاسخگو را در بر می گیرد.

جدول شماره :2 سن پاسخگویان

نمودار شماره :2 درصد سن پاسخگویان


تحصیلات:
در انواع پارک های همسایگی، محله ای و ناحیه ای به ترتیب 76/9، 76 و 77/5 درصد از افراد تحصیلاتی بالاتر از دیپلم دارند. همچنین همانگونه که در جدول 3 مشاهده می گردد در مجموع پارک ها نزیک به 91 درصد از افراد سطح سوادی بالاتر از مقطع متوسطه دارند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید