بخشی از مقاله

چکیده

این مقاله برای درک حسابداری مدیریت زیست محیطی، اهمیت فزاینده آن و تحولات جدید در نظر گرفته شده است. نمای جهانی مسائل زیست محیطی، به دلیل وقوع سریع رخدادهایی مثل نشت شیمیایی بوپال [1984] و نشت نفت اگزون و والدز[1989]، به طور قابل توجهی طی دو دهه گذشته افزایش یافته است. این وقایع مورد توجه رسانه های جهان واقع شد و موجب افزایش نگرانی ها در مورد مسائل عمده مانند گرم شدن کره زمین، کاهش منابع تجدید ناپذیر، و از دست دادن زیستگاه های طبیعی گردید.این تحقیق بر مزایای بکارگیری حسابداری مدیریت زیست محیطی در شرکتها تاکید دارد. به منظور درک مزایا و موارد استفاده از چنین سیستم هایی، چارچوبی برای توسعه و پیاده سازی سیستم حسابداری مدیریت زیست محیطی در یک سازمان، ترسیم شده است.

این تحقیق، بعلاوه تفاوت بین روش حسابداری مالی سنتی و حسابداری مدیریت زیست محیطی را یافته و مقایسه می کند . همچنین درمورد روشهایی برای یافتن هزینه های زیست محیطی و اینکه چگونه شرکتها می توانند صرفه جویی کنند و درآمدهایشان را با تفکیک هزینه های زیست محیطی از حسابداری عمومی افزایش دهند، بحث می کند. این تحقیق استفاده از سیستمی برای کمک به تصمیم های مدیریت در رابطه با طراحی محصولات سازگار با محیط زیست، جهت وفق دادن فرایند تولید با مدیریت ضایعات را تایید می کند. اگرچه حسابداری مدیریت زیست محیطی، رویکرد جدیدی برای بهبود عملکرد زیست محیطی شرکت است، اما اجرای صحیح سیستم می تواند از شفافیت شرکت در گزارش هزینه های زیست محیطی اطمینان داده و در دستیابی به مسئولیت اجتماعی شرکتها به آنها کمک کند. تمام این موارد به نوبه خود در افزایش شهرت شرکت در رسانه ها و در میان سهامداران خود موثر بوده اند.

واژگان کلیدی: حسابداری مدیریت زیست محیطی، هزینه های زیست محیطی، اطلاعات فیزیکی، اطلاعات پولی، هزینه یابی بر مبنای فعالیت

.1  مقدمه

در اقتصاد جهانی امروز، شرکتها بیش از حد رقابتی شده اند. بزرگترین نگرانی در این روزها، تاثیرات زیست محیطی می باشد که شرکتها برای کسب درآمد بیشتر و افزایش پایین ترین سطح خود ایجاد کرده اند. بنابراین دولت، سازمانهای غیر دولتی و همچنین عموم مردم، فشار فزاینده ای بر شرکتها جهت پاسخگویی نسبت به محیط زیست و سرمایه گذاری مقادیر قابل توجهی پول و تلاش برای محافظت از محیط زیست ایجاد کردند.بنابراین موضوع حفاظت از محیط زیست در سراسر جهان طی چند دهه گذشته برجسته شده است، که به نوبه خود این مساله را برای شرکتها جهت تفکری دوباره در ساختار حسابداری خود و تاکید بر حسابداری زیست محیطی و مسائلی از این قبیل، در گزارشگری سالانه و تصمیمات مدیریتی، مهم جلوه داد. نیاز به زمان برای شرکتها فقط برای تجزیه تحلیل داده های مالی نیست، بلکه جهت به حساب آوردن اطلاعات مختلف مربوط به محیط زیست در نتایج پایان سال می باشد.

.2  اهداف تحقیق

موضوع اصلی این تحقیق، بیان مزایای سیستم حسابداری مدیریت زیست محیطی و یافتن این مساله می باشد که چگونه کسب و کارها می توانند این سیستم را برای جلب ارزش بازار و موقعیت بهتر پیاده سازی کنند. برخی از مزایای عمده حسابداری مدیریت زیست محیطی شامل کمک به شرکتها در اتخاذ تصمیم های معتبر مرتبط با مسائلی مثل تخصیص هزینه، بودجه بندی سرمایه یا فرایندهای طراحی می باشد. کارشناسان بر این باورند که شرکتها می توانند از مراحل زیر برای پیاده سازی سیستم حسابداری به صورت کارا استفاده کنند. اولین و مهمترین گام، شناسایی فرصتها می باشد به طوریکه هزینه های غیر ضروری که هیچ ارزشی به محصول یا فرایند نمی دهند، حذف شوند.بنابراین شرکتها باید هزینه های زیست محیطی را از میان برگه های حسابی که تحت عنوان حساب های سربار، کار مستقیم، یا مواد مستقیم پنهان می شوند، را بیابند. در اکثر موارد هزینه های زیست محیطی در بخشهای مختلف سیستم حسابداری مدیریت پنهان می باشد.

.3 روش تحقیق

این بخش روشی که برای انجام پژوهش در یافتن فواید و موارد استفاده حسابداری مدیریت زیست محیطی شرکتها استفاده می شود را تجزیه و تحلیل می کند. بعلاوه، این تحقیق برای تجزیه و تحلیلی عمیق از سیستم حسابداری مدیریت زیست محیطی و نیز رسم یک چارچوب برای گسترش و پیاده سازی سیستم حسابداری مدیریت زیست محیطی در یک سازمان، تلاش می کند. این تحقیق بیشتر بر استفاده از روش کیفی برای انجام پژوهش در درک اهمیت سیستم حسابداری مدیریت زیست محیطی کسب و کار امروزی بحث می کند، تا پایه ای برای پژوهش های بیشتر قرار گیرد.به اعتقاد بنده، تحقیق کیفی برای تجزیه تحلیل مفهوم حسابداری مدیریت زیست محیطی و چگونگی اداره کردن این مسائل که به طوری که خطری در شهرت کسب و کار در بازار ایجاد نشود، مهم است. همچنین، این مسئله امری ضروری در انجام تحقیقات ثانویه عمیق در درک جهان پیرامون می باشد - ساندرز و همکاران، - 2007

.4 مفهوم حسابداری مدیریت زیست محیطی - EMA -

با توجه به مفهوم حسابداری مدیریت بیانیه کمیته حسابداری مالی بین المللی - IFAC - ، حسابداری مدیریت زیست محیطی عبارتست از "مدیریت عملکرد زیست محیطی و اقتصادی از طریق توسعه و پیاده سازی سیستم های حسابداری مناسب و شیوه های مرتبط با محیط زیست". با وجود اینکه حسابداری مدیریت زیست محیطی ممکن است شامل گزارشگری و حسابرسی در برخی شرکتها شود، اما به طور معمول شامل هزینه یابی چرخه عمر، هزینه یابی کامل، ارزیابی منافع و برنامه ریزی استراتژیک برای مدیریت زیست محیطی می باشد.تعریفی مکمل که توسط گروه کارشناسان سازمان ملل متحد در باره EMA ارائه شد، هر دو جنبه فیزیکی و پولی EMA را برجسته تر کرده است. این تعریف با اتفاق نظر بین المللی اعضای گروهی با بیش از 30 ملیت، توسعه یافته است. طبق نظر گروه سازمان ملل متحد: EMA به طور گسترده عبارتست از شناسایی، جمع آوری، تجزیه و تحلیل و استفاده از دو نوع اطلاعات برای تصمیم گیری داخلی:

· اطلاعات فیزیکی در خصوص استفاده، جریان و مقادیر انرژی، آب و مواد - شامل ضایعات - و
· اطلاعات پولی در خصوص هزینه ها، درآمدها و صرفه جویی های مرتبط با محیط زیست.

این دو تعریف، انواع گسترده ای از سازمان های اطلاعاتی را که به طور معمول تحت EMA بررسی می شود و همچنین برخی از روش های تجزیه و تحلیل EMA متداول و موارد استفاده آن را، برجسته می کنند. انواع خاصی از اطلاعات فیزیکی و پولی تحت این تعریف از EMA در جزئیات بیشتر و بخش های بعدی مورد بحث قرار گرفته است. مزایا و موارد استفاده از EMA نیز با جزئیات بیشتر تشریح می شود. در دنیای واقعی، طیف EMA ، از تنظیمات ساده ی سیستم های حسابداری موجود تا روش های یکپارچه EMA که سیستم های اطلاعاتی فیزیکی و پولی را به هم مرتبط می کند، گسترده می باشد.

اما صرفنظر از ساختار و قالب، روشن است که حسابداری مدیریت - MA - و حسابداری مدیریت زیست محیطی - EMA - اهداف مشترک بسیاری با هم دارند. باید امیدوار بود که رویکردهای EMA در نهایت پیشنهادات IFAC در مفاهیم حسابداری مدیریت را حمایت خواهد کرد. "بی توجهی به نگرانی های زیست محیطی و اجتماعی، به احتمال زیاد به طور غیر موثر قضاوت می شود." و "استفاده از منابع، اگر بهینه سازی تولید ارزش در دراز مدت، با توجه به اثرات جانبی در ارتباط با فعالیتهای سازمان وجود داشته باشد، به طور موثر قضاوت می شود".EMA"، در تصمیمات سرمایه گذاری، تصمیمات طراحی محصول و فرایند و هزینه تعیین، تصمیمات ارزیابی عملکرد و سایر تصمیمات تجاری، در خدمت مدیران کسب و کار است".

بنابراین، حسابداری مدیریت زیست محیطی یک عملکرد و تمرکز سطح داخلی، بعنوان مخالفت با ابزار مورد استفاده در گزارشگری هزینه های زیست محیطی به ذینفعان خارجی دارد.EMA محدود به قوانین سخت گیرانه مثل حسابداری مالی نیست، و اجازه می دهد که شرایط و نیازهای خاص شرکت نیز در نظر گرفته شود.حسابداران نقش ویژه ای در EMA دارند و یا اینکه باید داشته باشند، چرا که آنها از جمله کسانی هستند که با دسترسی به داده های پولی مهم و سیستم های اطلاعاتی مورد نیاز برای فعالیتهای حسابداری مدیریت زیست محیطی، توانایی برای بهبود یا تایید کیفیت چنین اطلاعات و مهارتهایی به منظور استفاده از آن اطلاعات در تصمیم گیری دارند. بنابراین، تعدادی از انجمن های حسابداری، موقعیت رهبری را در تبیین ارزش EMA به اعضای خود و ترویج یک پذیرش گسترده ای از EMA و رویکردهای

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید