بخشی از مقاله

چکیده

امروزدانش در بسیاری از کشور های توسعه یافته در دسترس است .و جوامع آموزشی می کوشند تا با استفاده از ابزار الکترونیکی مانند کامپیوتر ،نرم افزاره و ابزار هوشمند توانایی وسرعت یادگیری را افزایش دهند.مدارس هوشمند فرصت مناسبی برای یادگیری و آموزش آنلاین و روش های مشابه اشکال مدرن می باشند. بنابراین در عصر حاضر یکی از اولویت های اصلی آموزش و پرورش در تمامی کشورها هوشمند سازی مدارس می باشد.مدارس کشور مانیز برای عصر اطلاعات آماده می شوند .پس لازم است با ساختارمدارس هوشمند آشنا باشیم.در این مقاله سعی بر معرفی ساختارمدارس هوشمند و بررسی نقاط قوت و ضعف این مدارس می باشد.

مقدمه

جهانی شدن بهعنوان یک پارادایم اصلی در دوران حاضر، همه شئون زندگی بشر را دستخوش تغییر کرده است. در هم تنیدگی اقتصادهای جهان، تسلط سازمانهای فراملی بر آنها، شتاب فزاینده تحولات، راه را برای فعالیت شبکه های فراملی در همه عصرها فراهم کرده است. امروزه دیگر هویت انسانها تحت تأثیر یک جامعه و یا یک ساختار اجتماعی ثابت قرار ندارد، بلکه از یک هویت اجتماعی در عرصه بین المللی نیز متأثر می شود.

بسیاری از نویسندگان ویژگی های اصلی جهانی شدن را در مفاهیمی چون ظهور دهکده الکترونیک جهانی، انقلاب اطلاعاتی، فشردگی زمان و مکان، گسترش جهانی آگاهی، کم رنگ شدن مرزهای جغرافیایی و ظهور عصر سیبرنتیک خلاصه کرده اند.با این حال، با حرکت شتاب آلود این فرایند، جایگاه کشورها در ساختار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جهانی در حال تعریف مجدد می باشد. آنچه مسلم است فرایند جهانی شدن نظام اجتماعی جامعه ما را بهویژه از نظر آموزش و پرورش تحت تأثیر قرار داده است. دانش آموزان نسل جدید بین وسایلی مانند رایانه ،تلفن همراه ،ویدیوگیم ،تلویزیون و ام پی تری پلیر هستند.

شاید در آینده بسیار نزدیک هر دانش آموز یک وسیله دیجیتال در مدرسه داشته باشد همانگونه که داشتن کتاب ،دفتر و قلم ضروری است.از طرفی هرروز تکنولوژی وفناوری سریعتر از آنچه ما فکر می کنیم پیشرفت می کند و کشور عزیز ما ایران نیز قدم در راه پیشرفت گذاشته است و روز به روز دانشمندان و نخبگان جدیدی را به جامعه عرضه می کند پس هم اکنون دانش آموزان این مرز و بوم باید با تکنولوژی روز آشنا باشندزیرا آینده ی کشور ما را آن ها خواهند ساخت .براین اساس وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفت تامدارس را هوشمند نماید.پس لازم و ضروری است تابا ساختار مدارس هوشمند و نقاط قوت و ضعف آن آشنا شویم. - صبوری ، - 1389

هدف پژوهش

در این پژوهش هدف معرفی ساختار مدارس هوشمند و بررسی نقاط قوت وضعف این مدارس می باشد.

سوال پژوهشی

ساختار مدارس هوشمند چگونه است؟

روش پژوهش

در این پژوهش روش تحقیق توصیفی -تحلیلی بوده است.

ابزار و شیوه جمع آوری اطلاعات

در این پژوهش از ابزار و منابع کتابخانه ای ،مجلات معتبر علمی برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است.

تعریف مدرسه هوشمند

در مورد مدرسه هوشمند تعاریف زیادی عنوان شده است از جمله: مدرسه ای که درآن روند اجرای کلیه فرآیندها اعم از مدیریت، نظارت، کنترل، یاددهیB یادگیری، منابع آموزشی و کمک آموزشی، ارزشیابی، اسناد و امور دفتری، ارتباطات و مبانی توسعه آنها، بر اساس فناوری اطلاعات و ارتباطات و در جهت بهبود نظام آموزشی و تربیتیِ پژوهش محور طراحی شده است را "هوشمند" می گویند. در واقع مدرسه هوشمند مدرسهای فیزیکی است که کنترل و مدیریت آن، مبتنی بر فنآوری رایانه و شبکه انجام میگیرد و محتوای اکثر دروس آن الکترونیکی و سیستم ارزشیابی و نظارت آن هوشمند است.

در چنین مدرسهای یک دانشآموز هوشمند، با صرف وقت بر روی موضوعات به شکل مستمر، منابع و قابلیتهای اجرایی خود را توسعه و تغییر میدهد و این نکتهای است که به مسؤولان مدرسه اجازه میدهد تا با توجه به تغییرات بهوجود آمده و افزایش سطح اطلاعات دانشآموزان، آنها را برای اخذ اطلاعات جدید آماده نمایند. همچنین مدرسه هوشمند مدرسهای است که جهت ایجاد محیط یاددهی یادگیری و بهبود نظام مدیریتی مدرسه و تربیت دانشآموزان پژوهنده طراحی شده است. به عبارتی دیگر، مدرسه هوشمند مؤسسه آموزشی است که در جهت فرآیند یادگیری و بهبود مدیریت به صورت سیستمی نظام یافته بازسازی شده تا کودکان را برای عصر اطلاعات آماده سازد و آموزش در آن هوشمند شده باشد. بنابراین نیاز کنونی جامعه آموزشی ما تغییر و حرکت به سوی هوشمند سازی آموزش و آموزش بر اساس نیازها و استعدادها است. - سلطانی - 201

پیشینه ی هوشمندسازی مدارس در جهان

پیدایش رایانه با سابقه بیش از سه دهه باعث شده است که رایانه در بسیاری از عرصههای کاربردی اجتماعی و فردی وارد شود به گونهای که در دهه نود، در بسیاری از کشورها، حتی مدارس ابتدایی هم مجهز به امکانات رایانه ای متناسب شدند. اختراع و توسعه رایانه، ایجاد شبکههای رایانهای و پس از آن ظهور پدیده اینترنت را در پی داشت. تفکر استفاده از رایانه ها و شبکه های رایانه ای برای کارهای مدرسه ای و عملی، به قرن بیستم و اوایل دهه1960 برمیگردد اینترنت که در سال1969در دوران جنگ سرد از درون شبکه معروف پا گرفت، بسیار سریع رشد کرد. هیچ کس گمان نمیکرد این شبکه اطلاع رسانی در سال 2000 صاحب 180 میلیون کاربر باشد.

سرعت و شتاب این رشد به گونهای بود که به حدود 500 میلیون کاربر در سال 2003 بالغ گردید. این توسعه سریع فناوری اطلاع رسانی به همراه عوامل دیگری چون تبدیل جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی، تغییرات جمعیتی، جهانیتر شدن فعالیت های حرفهای، گسترش نیروهای بازار در محدوده آموزش و به عبارت دیگر تجاری شدن مقوله آموزش، همه و همه، تاثیرات شگرف و چشمگیری در امر آموزش داشتهاند.

در سال 1984 دیوید پرکینز و همکارانش در دانشگاه هاروارد، طرح مدارس هوشمند را به عنوان تجربهای نوین در برنامههای آموزش و پرورش، با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه نمودند. این طرح به تدریج در چند مدرسه اجرا گشت و بعدها تاحدودی توسعه یافت.گفته میشود اولین مدارس هوشمند در سال 1996 در انگلستان تاسیس شد و سپس طرح راهاندازی مدارس هوشمند درکشور مالزی در سال 1998 به اجرا درآمد و با ارایه الگویی موفق، توانست تجربه خود را به سایر کشورها نیز منتقل کند و امروزه علاوه بر مالزی کشورهای فرانسه، ایرلند، مصر و استرالیا نیز برای هوشمند کردن مدارس خود اقدام کردهاند. - االله وردی ، - 1394

پیشینه مدارس هوشمند در ایران

تجربه راه اندازی و اداره مدارس هوشمند در کشور ما، برگرفته از نظام آموزشی مالزی، به سال 1382 باز می گردد؛ یعنی هنگامی که اولین دبیرستان غیرانتفاعی هوشمند - شهید آقایی - در ایران تأسیس شد - ذوقی پور، . - 1385 بر این اساس، سازمان آموزش و پرورش شهر تهران مجری طرح پایلوت مدارس هوشمند مستند »پروژه نمونه مدارس هوشمند« را در ابتدای سال 1383 برای اجرا در چهار مدرسه مجری طرح آزمایشی مدارس هوشمند - مدارس آبسال منطقه 4، دکتر مصاحب منطقه 5، ندای آزادی منطقه 18پرورش شهر تهران - مطرح کرد.

دراین مستند پیش نیازهای مدارس برای شروع و اجرای طرح در چهار بخش زیرساختها - شبکه محلی، اتصال اینترنت و سخت افزار - ، نرم افزارها - وب سایت، سیستم مدیریت آموزش، محتوای الکترونیکی و سایر نرم افزارهای آموزش الکترونیکی، اتوماسیون اداری مدرسه و پست الکترونیک - ، آموزش - برای چهار گروه یادگیرنده شامل کادر مدیریتی، کادر آموزشی، دانش آموزان و والدین - و نیروی انسانی تعیین شده است - مدرس سریزدی، :1390برگرفته از پیش نویس سند راهبردی آموزش و پرورش - به طور کلی، از نیمه دوم سال 1380 به بعد، رویکرد به این مقوله جدی تر و فعالیت های عملیاتی در زمینه آموزش اینترنتی و بهرهگیری از پهنای باند مخابراتی برای ارائه دورههای آموزشی در گوشه و کنار کشور آغاز شد تا اینکه طبق مصوبات شورای فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش وپرورش در سال تحصیلی-1384 1383 پایلوت مدارس هوشمند به سازمان آموزش و پرورش شهر تهران محول گردید.

پس از طرح موضوع در شورای راهبری فناوری اطلاعات و ارتباطات تعداد 4 دبیرستان در 4 منطقه تهران انتخاب و از سال تحصیلی بعد اجرای آزمایشی طرح در این مدارس آغاز گردید. برای اجرای طرح، وضعیت موجود مدارس از لحاظ تجهیزات و وضعیت نیروی انسانی مورد بررسی قرار گرفت. مدیران مدارس فوق ضمن شرکت در جلسههای متعدد کارشناسی در جریان امر قرارگرفتند. تجهیز و ایجاد شبکه واحدهای داخلی و نحوه تولید محتوای الکترونیکی، آموزش معلمان - زبان انگلیسی و مهارتهای - ICDL به انجام رسید - جلالی ، - 1390

سیاست مدارس هوشمند در مالزی

طرح مدارس هوشمند یکی از طرحهای راهبردی مالزی است. این طرح »دالان بزرگ چند رسانه ای« نشانگر آن است که دولت مالزی در راهبرد مابعد صنعت خود آموزش ابتدایی و متوسطه را سنگ بنای مهم توسعه کشور می داند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید